|
Ponuka tímu 61. Tim:Tím číslo 5 sa skladá z troch študentov prvého ročníka inžinierskeho štúdia odboru informatika na FEI STU. Členovia tímu majú veľmi dobré skúsenosti s prácou v tíme a dvaja členovia tímu už minulý rok pracovali na projekte simulácie robotického futbalu. Radoslav Kováč Dušan Lacko Samuel Vališ
2. MotiváciaV súčasnosti sa stále viac využívajú autonómne roboty pri úlohách, ktoré človek nie je schopný vykonávať. Sú to napríklad roboty navrhované na prácu mimo Zeme ako Pathfinder na Marse a ďalšie podobné projekty, alebo roboty na údržbu a opravu kanalizácie, prípadne roboty na prácu v nebezpečných prostrediach a podobne. RoboCup je medzinárodný projekt, ktorého úloha je podpora vývoja rôznych technologických oblastí pomocou riešenia štandardných robotických problémov, pri ktorých je možné použiť veľké množstvo technológií. Na tento účel je ako problém zvolená hra futbal a je organizovaný turnaj RoboCup (Robot World Cup Soccer Games and Conferences). Základnou ideou je vytvoriť čo najviac dokonalých fyzických, ale i syntetických (programovo realizovaných) agentov, ktorí dokážu hrať futbal na vysokej úrovni. Míľnikom by malo byť zostrojenie tímu humanoidných robotov, ktoré by hrali proti najlepšiemu 'ľudskému' tímu podľa oficiálnych pravidiel FIFA, niekedy v polovici budúceho storočia. Jedna z hlavných aplikácii, kde by sa dali využiť technológie vyvíjané pre RoboCup je hľadanie a záchrana pri rozsiahlych katastrofách, čím sa zaoberá projekt RoboCup Rescue. Veľká motivácia je pre nás možnosť prispieť svojím projektom k vývoja nových technológii prospešných v budúcnosti pre celé ľudstvo. Tento projekt podporuje veľké množstvo oblastí vývoja moderných technológii ako multi-agentové systémy, distribuovaná umelá inteligencia, učenie, rozpoznávanie a plánovanie v reálnom čase pri dynamických zmenách prostredia, animácia a sieťovo založená interaktívna 3D grafika a veľa ďalších. Tieto technológie vznikli nedávno, avšak pri súčasnom rýchlom tempe vývoja môžeme očakávať ich veľké využitie už v blízkej budúcnosti. Takisto by sme radi využili skúsenosti z minulého roka, kedy dvaja členovia z nášho tímu pracovali na projekte RoboCup v rámci predmetu Umelá Inteligencia. Tieto skúsenosti nám pomôžu pri vytváraní nového vrstvového modelu agenta a pri návrhu jeho spodných vrstiev. Tento projekt je na našej univerzite ešte len v začiatkoch, preto do neho treba vložiť ešte veľa úsilia aby sme sa mohli vyrovnať zahraničným tímom a priniesť nové nápady a technológie, ale o to väčšia výzva je to pre náš tím. 3. Čo môžeme poskytnúťPonúkame malý, ale na druhej strane skúsený a kvalitný tím, ktorý má veľké predpoklady doviesť úspešne vyriešiť zadaný problém. Keďže časť tímu spolupracovala už minulý rok na vytvorení mužstva pre simulačnú ligu Robocupu, sú členovia tímu zväčša dôverne oboznámený s touto problematikou. To by malo významne prispieť k tomu, aby sme hneď spočiatku dokázali úspešne identifikovať základné problémy a vyhli sa tak pri návrhu závažným chybám, ktoré by sa inak prejavili až v neskorších etapách riešenia projektu. Počas zimného semestra na základe dôkladnej analýzy existujúcich implementácií agentov robotického futbalu vytvoríme vlastný objektovo-orientovaný návrh vrstvového modelu hráča. Pritom budeme klásť dôraz na univerzálnosť a modulárnosť zvolenej architektúry. Táto architektúra poskytne flexibilnosť pri implementácii rozličných mechanizmov pre jednotlivé úrovne rozhodovania. Ďalej sa budeme sústrediť na návrh kľúčových algoritmov zabezpečujúcich vykonávanie základných akcií hráča futbalu (práca s loptou, reakcie na súperov, atď.). Testovanie vlastností týchto algoritmov budeme vykonávať na viacerých prototypoch agentov s použitím reálneho Robocup servera. Našim cieľom bude vytvoriť funkčné jadro, ktoré by sa dalo ďalej použiť ako dobrý základ pri návrhu hráčov s rôznou úrovňou zložitosti. Preto sa sústredíme aj na návrh a implementáciu pomocných modulov, ktoré budú napr. vykonávať agentom najčastejšie realizované výpočty alebo zabezpečovať vizualizáciu agentovej predstavy o okolitom svete. Použitie týchto modulov zjednoduší proces vytvárania a testovania nových agentov. Vyvrcholením tohoto projektu bude implementácia kompletného tímu hráčov simulačného futbalu a odohranie riadneho zápasu počas letného semestra tohoto školského roka. 3.1 Predbežný návrhNami navrhovaný vrstvová architektúra hráča pozostáva z siedmych vrstiev. Každá vrstva využíva služby nižšej vrstvy a ponúka svoje služby vyššej vrstve. Jasne definované rozhrania medzi vrstvami umožňujú nahradiť jednotlivé vrstvy rôznymi implementáciami, napr. vrstvy 4 až 7 môžu byť v budúcnosti nahradené skutočným hardvérovým robotom. Popis jednotlivých vrstiev:
Agent je implementovaný v prostredí Windows pomocou vývojového prostriedku Microsoft Visual C++. 5. Priorita témČlenovia tímu sa dohodli na nasledujúcej priorite ponúkaných tém:
6. Rozvrh členov tímuASS - Architektúra softvérových systémov
|
best viewed with open eyes
|