Na stiahnutie >
Ponuka
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Podpora vzdelávania v predmete Špecifikačné
a opisné jazyky Ponuka na vypracovanie projektu pre predmet Tímový
projekt I. Autorský tím: Bc. Hupka Šimon Bc. Choleva Michal Bc. Koine Peter Bc. Moťovský Emil Bc. Turoň Ján Školský rok: 2008/2009 Obsah 3. Plán a hrubý návrh projektu 6. Rozvrh všetkých členov tímu Michal Choleva, Bc. Skúsenosti nadobudol v predmete Špecifikačné
a opisné jazyky (ŠpOJ) a najmä v bakalárskej práci, kde mal za
úlohu rozobrať problematiku Petriho sietí a implementovať algoritmy na
kontrolu ich vlastností. Vedúca bakalárskej práce i oponent odporučili
túto prácu pre pokračovanie aj v diplomovom projekte. Ján Turoň, Bc. Absolvoval predmet ŠpOJ a príbuzné
Programovateľné obvody. Ďalšie poznatky o Petriho sieťach získal
v Modelovaní a simulácii. Vo svojej bakalárskej práci, vedenej Ing.
Jelemenskou, sa zaoberal jazykom SystemC. V ďalšom štúdiu sa chce venovať
príbuzným predmetom, Návrh digitálnych systémov a Diagnostika
a spoľahlivosť digitálnych systémov. Peter Koine, Bc. Taktiež úspešný absolvent predmetu ŠpOJ a
jemu príbuzných predmetov zaoberajúcich sa logickými
a programovateľnými obvodmi. Má skúsenosti s programovaním
v jazyku Java a vytváraní prostriedkov pre podporu výučby. Danú tému považuje
za zaujímavú a chcel by sa jej venovať v nastávajúcom štúdiu. Emil
Moťovský, Bc. V bakalárskom štúdiu absolvoval predmet Špecifikačné a opisné jazyky a príbuzné predmety. Má
skúsenosti s programovaním v jazykoch Java a C/C++. Ovláda
problematiku Petriho sietí. Taktiež považuje za zaujímavú problematiku
vytvárania výučbových modulov, najmä prostredníctvom systému Moodle. Šimon Hupka, Bc. Študent
študijného programu Počítačové systémy a siete a tiež úspešný absolvent
predmetov ŠpOJ a Programovateľné obvody. Oba predmety prispeli vedomosťami o
špecifikačných a opisných jazykoch. Programuje hlavne v jazyku C/C++. Tému
odporučil za prioritnú po analýze ostatných tém kvôli je rozmanitosti, pretože sa tam naskytovalo najviac možností
na realizáciu. Spomedzi
tém, ktoré boli určené pre Tímový projekt, sme sa rozhodli uchádzať
o prácu s názvom Podpora vzdelávania v predmete Špecifikačné a
opisné jazyky. Dôvodov,
prečo sa uchádzame pre túto tému je viac. Predovšetkým chceme odovzdať naše
nadobudnuté vedomosti a praktické skúsenosti z predmetu Špecifikačné
a opisné jazyky a prispieť tak k skvalitneniu štúdia. Chceme rozširovať
možnosti elektronického vzdelávania a overovania vedomostí. Na základe
skúseností s existujúcimi formami skúšania sa chceme vyvarovať známym chybám.
Dvaja členovia nášho tímu majú
skúsenosti s danou témou v bakalárskych prácach. Ján Turoň pracoval na
projekte, kde využíval jazyk SystemC a kolega Michal Choleva pracoval na
téme zaoberajúcej sa algebrickou reprezentáciou Petriho sietí. Obidva projekty
boli úspešne vyriešené a odporúčané pre pokračovanie v diplomových
prácach. Práve z práce Michala Cholevu sme nabrali najviac inšpirácie
a priestoru pre túto tému, keďže tu vidíme veľa možností na realizáciu
projektu. Tento si predstavíme v pláne a v hrubom návrhu
projektu. 3. Plán a hrubý návrh projektu Priestor pre realizáciu vidíme najmä
v téme Petriho siete, nakoľko táto problematika nebola ešte ekvivalentným
spôsobom riešená a v predmete Špecifikačné a opisné jazyky chýba. Po
konzultáciách s Ing. Jelemenskou, kde sme si spresnili požiadavky
a ciele nášho návrhu, sme vytvorili hrubý návrh projektu. Plánovaný produkt možno charakterizovať
ako komplexný elektronický systém na
precvičovanie a overovanie vedomostí o Petriho sieťach. Vzhľadom k súčasným trendom
a dostupným prostriedkom navrhujeme produkt implementovať ako modul, web aplikáciu, prostredníctvom
existujúceho systému Moodle, prípadne
obdobného systému zameraného na podporu výučby. Produkt je špecializovaný na Petriho siete. Preto je schopný poskytnúť novú
funkcionalitu, ktorú zvyčajné e-learningové systémy neponúkajú. Systém poskytne intuitívne rozhranie
pre vyučujúceho, ako aj pre študenta. Samozrejmosťou sú prostriedky pre
manažment systému. Kontá pre študentov, vytváranie tried alebo iná vhodná forma
organizácie, tak aby sa dal systém prakticky využiť pri vyučovaní predmetu
ŠpOJ. Vyučujúci má možnosť jednoduchou formou
zadávať otázky, ktoré slúžia študentom na precvičovanie nadobudnutých
vedomostí. Tieto môžu byť použité aj na zostavenie bodovaných (percentuálne
hodnotených) testov. Otázky môžu mať formu: -
otázka s výberom odpovede -
otázka s doplnením odpovede -
úloha vyžadujúca zostavenie alebo upravenie Petriho
siete (grafické znázornenie
Petriho siete) Všetky otázky sú systémom automaticky opravené a vyhodnotené. Toto sa týka aj otázok
vyžadujúcich tvorivý prístup študenta, ktoré majú zvyčajne viac alebo nekonečne
veľa správnych riešení. Správnosť týchto otázok je vyhodnotená prostredníctvom
niektorej z metód overenia správnosti, ktoré sme už využili
v predchádzajúcich projektoch: -
P-invariant -
Stremersch -
Strom dosiahnuteľnosti Hlavnou výhodou strojového opravovania
testov je úspora času. Ďalšou výhodou je, že študenti okamžite po ukončení
testu vedia nakoľko boli úspešní pri riešení. Systém má byť postavený tak, aby
zapadal medzi existujúce riešenia, prípadne bol s nimi integrovateľný
alebo inak prepojiteľný či rozšíriteľný. Nemá
zbytočne duplikovať existujúcu
funkcionalitu, ale prinášať novú kvalitu. Chceme, aby systém nebol iba funkčný,
ale bol aj spoľahlivý a stabilný. Chceme si byť istí, že deklarovaný prínos
nášho produktu nie je iba zdanlivý, ale aj preukázateľný v praxi. Pri vývoji produktu budú potrebné: -
hardvérové a softvérové prostriedky (v maximálnej miere využijeme vlastné zdroje) -
priestory
pre stretnutia tímu (aspoň 1x týždenne) -
testovací server pre umiestnenie vyvíjaného softvérového produktu a inštalovaným
Moodle (pokiaľ nebude zvolená iná alternatíva) -
programovacie jazyky PHP, JAVA (alternatívne C/C++) -
ďalšie vedomosti
(všetky zdroje budú doplnené) Pre nasadenie produktu v praxi budú potrebné: -
server na
trvalú prevádzku výsledného softvéru s inštalovaným Moodle (pokiaľ nebude
zvolená iná alternatíva) -
stanice s
pripojením k serveru (na týchto sa bude softvérový produkt využívať) Zoradené podľa nášho záujmu o jednotlivé témy:
6. Rozvrh všetkých členov tímu Nasledujúca tabuľka zobrazuje voľný čas všetkých
členov tímu.
Tabuľka č. 1 Legenda
|