Počítačové siete sú dnes všade okolo nás. Najčastejšia forma týchto sietí sú v súčasnosti bezdrôtové siete – UBIQUITOUS WIRELESS. Bezdrôtové siete nám umožňujú mobilitu, vysokú škálovateľnosť a v princípe jednoduchosť ich architektúry. Správny návrh bezdrôtovej siete je však kľúčovým prvkom pre jej správne fungovanie. Preto sa pri návrhu využívajú simulácie, v ktorých sa testuje správnosť návrhu a architektúry, miera možného zaťaženia ale aj iné vlastnosti navrhnutých sietí.
Najznámejšimi simulátormi počítačových sietí sú NS-2 a NS-3. V oboch je možné simulovať ako pevné, tak aj bezdrôtové siete s použitím širokej škály protokolov. Tieto simulátory sú však zamerané na výskum alebo výučbu a samotné nemajú žiadne grafické používateľské prostredie. Riadenie prebieha cez konzolu.
Zadaním a aj cieľom nášho projektu je analyzovať možnosti modelovania a simulácie bezdrôtových sietí v prostredí súčasných sieťových simulátorov so zameraním na simulátory NS-2 a NS-3. V analýze budeme skúmať, aké typy bezdrôtových sietí je v nich možné simulovať, aké protokoly sú podporované, aké formy vstupov tieto simulátory podporujú a aké formy výstupov produkujú. Ďalej budeme skúmať rôzne nástroje, ktoré k týmto simulátorom vznikli s cieľom zjednodušiť ich ovládanie a nástroje, ktoré formátujú výstupy. Taktiež budeme v časti Analýza, analyzovať riešenie predošlého tímu, ktorý sa zaoberal rovnakou témou. Buď budeme pokračovať v ich projekte, alebo využijeme len niektoré jeho časti. Na základe analýzy navrhneme systém, ktorý používateľovi umožní ľahšiu prípravu a vyhodnotenie prebehnutých simulácií. Cieľom projektu je, aby systém poskytoval čo najuniverzálnejšie prostredie pre vyhodnocovanie a zobrazovanie priebehov a štatistík typických parametrov sledovaných pri simuláciách vybraných typov sietí. Navrhrnutý systém samozrejme implementujeme. Jedným z našich cieľov je, aby cez naše riešenie mohli používať tieto simulátory aj menej skúsení používatelia.
Výsledný obraz operačného systému s implementovaným systémom je možné stiahnuť tu.