Možnosť stiahnutia posudku (8. týždeň).

Kliknutie na tlačidlo DownLoad umôžuje stiahnuť zbalený posudok tímu číslo 9 (*.ZIP) napísanú v MS Word verzia 8.0 .



Možnosť stiahnutia posudku (12. týždeň).

Kliknutie na tlačidlo DownLoad umôžuje stiahnuť zbalený posudok tímu číslo 9 (*.ZIP) napísanú v MS Word verzia 8.0 .


Možnosť stiahnutia oponentského posudku (8. týždeň).

Kliknutie na tlačidlo DownLoad (pod týmto textom) umôžuje stiahnuť zbalený oponentský posudok na našu prácu (*.ZIP) napísanú v MS Word verzia 8.0 .


Možnosť stiahnutia oponentského posudku (12. týždeň).

Kliknutie na tlačidlo DownLoad (pod týmto textom) umôžuje stiahnuť zbalený oponentský posudok na našu prácu (*.ZIP) napísanú v MS Word verzia 8.0 .



 

Posudok k dokumentácii (8. tyzden)

Posudzujúci tím: Tím č.4

Posudzovaný tím: Tím č.9

Predmet posudku: Dokumentácia k tímovému projektu na tému Vysokoškolský rozvrh – analýza a hrubý návrh.

 

Posúdenie formálnej stránky


Celkový vzhľad dokumentácie je na veľmi vysokej úrovni. Pôsobí úhľadným dojmom a rozhodne zodpovedá súčasným štandardom zaužívaným pri tvorbe podobných dokumentov.

Štruktúra celého textu je vhodne zvolená. Hoci nie je totožná so štruktúrou technickej dokumentácie, ktorá je uvedená ako vzor pre tímové projekty, je maximálne prehľadná a uvedený fakt rozhodne nemožno považovať za nedostatok.

Netypické je však číslovanie jednotlivých častí. Začína už Obsahom a preto napríklad časť Úvod má označenie 3, čo je veľmi nezvyklé a myslíme si, že aj nevhodné. Tu by bolo asi vhodnejšie začínať číslovanie až Úvodom a časť Riešiteľský tím vsunúť ako jeho podkapitolu alebo až zaň ako samostatnú časť.

Číslovanie strán nie je vhodné začínať úplne prvou stranou dokumentu ale až od prvej časti. Túto pripomienku však nemožno považovať za výčitku, skôr ju treba brať ako vlastnosť vhodnú na zamyslenie a prípadné zapracovanie do budúcich dokumentácií.

Za nedostatok však považujeme úplnú absenciu časti Plán projektu, ktorá by mala byť do tejto dokumentácie zahrnutá. Slúži na zistenie faktu, v akej fáze sa riešenie projektu nachádza a rozdeľovanie úloh jednotlivým členom tímu. Tieto informácie však z posudzovaného dokumentu nemožno získať.

Ďalším formálnym nedostatkom sú časté chyby formulácie v texte aj v popise obrázkov, spôsobené pravdepodobne preklepmi alebo dodatočnými úpravami viet. Ako príklady možno uviesť:

  • časť 2. "...zabezpečiť plynulý prechod na zo starej verzie programu..."
  • časť 4.1.3. "...o otváraných predmetov..."
  • časť 4.1.3. "...počet hodín cviční a prednášok..."
  • časť 5.2. "...podľa zadaných požiadavkách..."
  • časť 6.1.2. (Kontextový diagram) "prihlasované premety"
  • časť 6.3. "Údaje sú združené v jednej databáze do ktorej je umožnený prístup do ktorej je umožnený prístup z viacerých miest."

 

Významné gramatické chyby sa v dokumentácii vyskytujú nepomerne zriedkavejšie ako prvý typ chýb, avšak autori dokumentácie sa ani im nevyhli. Ako príklady možno uviesť:

- časť 4.1.3. "Tím sa zabezpečí rozdelenie..."

- časť 4.1.3. "Vyučujúci sú k predmetom dopĺňaný..."

 

Za problematický určite považujeme vzhľad obrázkov vyjadrujúcich Kontextový diagram a Diagram prvej úrovne. Tieto schémy sú príliš malé a preto popisy jednotlivých komponentov sú slabo čitateľné. K tejto vlastnosti prispieva aj rozmazanosť schém a ich slabý kontrast, ktorý sa prejavuje v elektronickej aj papierovej forme dokumentácie.

Zápisy zo stretnutí majú z formálnej stránky nedostatok v štruktúre – bolo by vhodné doplniť samostatnú časť Vyhodnotenie úloh z predchádzajúceho stretnutia, ktorá je čiastočne zahrnutá v Popise stretnutia. Taktiež by bolo vhodné pridelené úlohy číslovať, aby sa dalo na ne jednoduchšie odvolávať.

 

Posúdenie obsahovej stránky

Riešiteľský tím a Úvod


Tieto časti majú obsah, ktorý zodpovedá ich významu. Vhodne uvádzajú čitateľa dokumentácie do riešenej problematiky a taktiež oboznamujú s kolektívom ľudí, ktorí ju budú riešiť.

 

Analýza


Časť Analýza súčasného stavu je kvalitne spracovaná. Dostatočne podrobne je popísaný spôsob tvorby rozvrhu a údaje, s ktorými sa pri tvorbe pracuje. Avšak vzhľadom na to, že do riešenej problematiky je zahrnutá aj tvorba rozvrhu skúšok, tak by mal byť uvedený aspoň stručný popis jeho tvorby v súčasnosti. Ten však vôbec nie je spomenutý.


Analyzované boli dve existujúce riešenia. Tieto analýzy sa však obsahovo výrazne odlišujú.

Analýza uvedená v Prílohe C je rozsiahlejšia, podrobnejšia, vhodne členená podľa jednotlivých kapitol. Jasne sú v nej špecifikované výhrady k systému, ale i čo možno prebrať. Avšak veľká časť prílohy je vytvorená priamo skopírovaním niektorých častí z dokumentácie rozoberaného riešenia.

Analýza v Prílohe D je ani nie tak analýzou ako skôr opisom riešenia. Veľmi nejasne sú formulované výhrady k analyzovanému systému a takisto je slabo poukázané na to, čo možno prebrať. Veľmi všeobecná je najmä časť na strane D-4:

“Okrem architektúry bude pravdepodobne možné použiť aj niektoré štruktúry údajov, funkcie a pod. V prípade implementácie bude možné využiť a identifikovať niektoré osvedčené postupy a tak sa vyvarovať omylov.

Žiadalo by sa aspoň približne popísať, aké štruktúry údajov, funkcie, osvedčené postupy by sa dali použiť, prípadne akých omylov sa vyvarovať.

 

V časti Definícia požiadaviek sú uvedené požiadavky, o ktoré by mal byť vytváraný systém rozšírený oproti predchádzajúcim riešeniam.

Vhodná je úvaha nerozdeliť tvorbu rozvrhu len na párny a nepárny týždeň, ale umožniť zmeny rozvrhu v ľubovoľnom týždni semestra. Taktiež je rozumné nezahŕňať do systému prihlasovanie sa študentov na cvičenia, čo by mohlo zapríčiniť veľké množstvo rizík, ktoré by bolo ťažké riešiť.

V časti Požiadavky na prostredie boli uvedené spôsoby riešenia vytvárania rozvrhu a jeho prezerania. Nebolo tu však spomenuté, do ktorej časti bude zahrnuté prihlasovanie sa študentov na predmety, prípadne či bude riešené nejakým iným spôsobom.



Špecifikácia požiadaviek


Časti Vstupy systému a údaje v systéme resp. Výstupy systému obsahujú správne úvahy o kategorizácii spracovávaných dát. Ako príklad možno uviesť vhodné zaradenie samotného rozvrhu hodín čiastočne medzi vstupy, aj keď sa to pri laickom pohľade môže zdať chybné. Za nedostatok možno považovať odvolávku na neexistujúcu časť dokumentácie 1.2.4. Správne označenie má byť pravdepodobne 5.3.

 

Prehľad funkcií systému je spracovaný v dostatočnom rozsahu a pokrýva celú funkcionalitu systému. Myslíme si však, že časti, ktoré sú doplnkami existujúcich systémov (tzv. rozšírenia systému) mohli byť spracované trochu podrobnejšie. Ako príklad možno uviesť prezeranie rozvrhu s rôznymi týždňami. Bolo by vhodné bližšie vyšpecifikovať funkcie systému, ktorými bude možné dosiahnuť prezeranie rozvrhu párnych/nepárnych týždňov prípadne konkrétneho týždňa semestra. Z uvedeného opisu totiž čitateľ nemá predstavu, akou formou by dané dáta mohli byť poskytované a ako sa k nim môže dopracovať.

 

Ohraničenia systému sú síce popísané ale príliš obecne. Bolo by ich vhodné konkretizovať, pretože hardvérové nároky na uvedené prehliadače nemusia byť pre každého známe a "počítač s určitými parametrami" je taktiež príliš obecný pojem. Popis funkcií jednotlivých prvkov systému (Prehliadač, WWW server, Databázový server, Rozvrhár) by mal byť skôr zaradený do časti Návrh architektúry ako v ohraničeniach.



Hrubý návrh


Vo funkčnom modely systému je použitá notácia Gane – Sarson, ktorej symboly sú správne popísané. Z kontextového diagramu je viditeľné rozšírenie minuloročného systému o prihlasovanie študentov na predmety. Nevhodne je však pomenovaný dátový tok do externej entity Prezerateľ – "HTML stránky". Tento popisuje skôr formát dát ako ich obsah a preto by bol vhodnejší názov napr. "Uchovávané informácie" prípadne "Prezerané údaje". V diagrame prvej úrovne je veľmi vhodne použitý jediný symbol pre databázu, ktorý nahradzuje jednotlivé úložiská, čím sa naozaj dosiahlo sprehľadnenie diagramu. Avšak vzhľadom na uvedené, dosiahol diagram "obecnejší charakter" a preto bolo vhodné osobitne popísať aj toky údajov. Tieto majú veľmi obecné názvy (napr. "Ostatné informácie"), z ktorých nie je veľmi jasný ich význam.

Logický návrh údajov je spracovaný na veľmi vysokej úrovni. Samotný diagram obsahuje všetky základné dátové entity aj s ich vzájomnými väzbami. Za zmienku stojí iba väzba medzi Učiteľom a Predmetom, ktorá znamená, že každý učiteľ musí učiť aspoň jeden predmet. Reálne na KIVT je to pravdepodobne v poriadku, ale je to nevýhodné z obecného hľadiska, keď niektorý semester môže ostať evidovaný učiteľ bez úväzku – taký, ktorý vykonáva iba výskumnú činnosť. Ako veľké pozitívum možno zhodnotiť zahrnutie časti Popis modelu, ktorá slovne popisuje význam jednotlivých entít a väzieb, vďaka čomu môže aj človek, ktorý nie je priamo zaintersovaný v danej problematike pochopiť význam jednotlivých entít a aj model ako celku.

Architektonický návrh vyjadruje architektúru iba veľmi obecne avšak postačuje na dané účely. V tejto časť by mali byť popísané úlohy jednotlivých zobrazených prvkov (je to však uvedené v časti 5.4. Ohraničenia).



Celkové zhodnotenie


Dokumentácia spĺňa kritéria, ktoré sú na ňu kladené. Uvedené nedostatky v žiadnom prípade neznižujú jej kvalitu natoľko, aby sa o nej nedalo povedať, že je kvalitná a plnohodnotne pokrýva celú oblasť problematiky od analýzy existujúceho stavu až po hrubý návrh nového systému. Taktiež je jasné, že pri jej vypracovávaní si členovia tímu dali záležať na obsahu a logických náväznostiach jednotlivých kapitol. Z hrubého návrhu možno usúdiť, že sú na dobrej ceste zvládnuť danú problematiku v plnom rozsahu.

 

 


 

Oponentský posudok


Posúdenie formálnej stránky:

Dokument je po grafickej stránke navrhnutý pekne. Dizajn nadpisov kapitol a odstavcov zanechal v nás pozitívny dojem. Celkový dojem však kazia niektoré nedostatky.

V dokumente sa nachádza niekoľko vážnych gramatických a štylistických chýb, ktoré by sa nemali vyskytovať vo finálnej dokumentácii. Našli sme aj vety s nevhodnou formuláciou (napríklad v kapitole 4.2 Opis externých entít: EE1 – Tajomník katedry obhospodaruje evidencie ... . Obhospodaruje sa pole alebo záhrada. Navrhujeme použiť inú formuláciu vety).

V celej práci sme zistili nekonzistenciu zarovnávania strán. Niektoré kapitoly sú zarovnávané na obidva okraje, kým ostatné sú zarovnané len naľavo, čo narušuje úhľadnosť dokumentácie. Bolo by vhodné celý dokument zarovnať na obidva okraje.

Ako ďalší nedostatok v úprave dokumentu vidíme nedodržané riadkovanie medzi jednotlivými sekciami. Medzi niektorými sekciami sú vložené tri voľné riadky (napríklad sekcie 5.1.4 a 5.1.5), medzi inými len dva (napríklad 5.1.5 a 5.1.6).

Posledný vážny nedostatok úpravy dokumentu je nekonzistentnosť sekcií v kapitole 7. Špecifikácia správania systému. Kým sekcie 7.1, 7.2, 7.3, 7.5, 7.6, 7.7, 7.8, 7.9 používajú odrážku “–” a odsadenie začiatku riadku 1 cm, ostatné sekcie (7.4, 7.10, 7.11, 7.12, 7.13 a 7.14) majú odrážku “·” a nemajú odsadenie začiatku riadku. Sekcie 7.2 a 7.3 nemajú voľný riadok pod nadpisom sekcie ako je to u zvyšných sekcií.

Vyjadrenie sa k problematike:
Nedostatky opísané v tejto časti posudku budú odstránené tak, aby zodpovedali požadovaným kritériám. Jedinou výhradou k tejto časti posudku je vytknutie vážnych gramatických chýb, ktoré však neboli presne lokalizované a preto bude pre nás problém odstraňovať ich, nakoľko sme si ich neboli vedomí ani pri prvotnom písaní dokumentácie.

Strana 19, 3.4.2 Požadované rozšírenia:

  • V poslednej sekcii “Požiadavky na výstupy systému” je použité slovo “umožňuje” namiesto slova “umožniť”, ktoré bolo použité pri predchádzajúcich sekciách.

  • Vyjadrenie sa k problematike: Slovo umožňuje bude nahradené slovom umožniť, aby bola dodržaná jednotnosť vyjadrovacích prostriedkov v uvedenej časti dokumentácie.

Strana 21, 4.2 Opis externých entít:

  • Nie sú zachované rovnaké názvy pre entity v kontextovom diagrame tokov údajov a názvy pre tie isté entity pri popise externých entít.

  • Vyjadrenie sa k problematike: Výčitka sa nám zdá neopodstatnená nakoľko v kontextovom diagrame aj opise externých entít sú použité presne rovnaké názvy pre jednotlivé entity.

Strana B-1, B. Príloha - používané dokumenty:

  • Dokumenty umiestnené v dokumentácii ako príloha B nie sú označené ani oddelené. Navrhujeme vložiť pred každú prílohu stránku s označením prílohy (jej poradovým číslom a názvom), aby bolo jasné kde začína a končí.

  • Vyjadrenie sa k problematike: Do dokumentácie bude pred každú prílohu vložená strana s označením prílohy a jej nadpisom.

 

Posúdenie obsahovej stránky:

Strana 16, 3.3.1 Výber predmetov a tvorba semestrového rozvrhu:

  • V texte je uvedený odkaz na prílohu B1 – Študijný plán. Táto príloha sa však v dodanej dokumentácii nachádza ako prílohy B2, B3.

  • Vyjadrenie sa k problematike: Uvedené referencie na jednotlivé prílohy boli prehodené a v ďalšej dokumentácii budú upravené tak, aby každá referencia označovala na správnu prílohu.

Strana 17, 3.3.1 Výber predmetov a tvorba semestrového rozvrhu:

  • V texte je uvedený odkaz na prílohu B2 – Požiadavky na predmet. Táto príloha je evidovaná ako príloha B1 v prílohách.

  • Vyjadrenie sa k problematike: Uvedené referencie na jednotlivé prílohy boli prehodené a v ďalšej dokumentácii budú upravené tak, aby každá referencia označovala na správnu prílohu.

Strana 18, 3.3.2 Tvorba rozvrhu skúšok:

  • Na tvorbu skúškového rozvrhu existujú pravidlá:
    • čas konania skúšok je o 9:00 a 13:00 hodine
    • skúšky z predmetov výberového bloku v danom semestri musia mať odstup aspoň tri dni
    Vyjadrenie sa k problematike: Podľa našich zistení (konzultácie s tajomníkom KIVT – Ing. Bielekovou) presne definované pravidlá na tvorbu rozvrhu skúšok neexistujú. Pravidlá uvedené v posudku (Čas konaia skúšok o 9:00 a 13:00 resp. Rozostup skúšok pre jeden výberový blok minimálne 3 dni) sú pravdepodobne nejakými "nepísanými pravidlami" pri tvorbe, ktoré môžu ale nemusia byť dodržané.
  • Tvorba skúškového rozvrhu nie je centrálnou záležitosťou fakulty. Centrálne sa plánuje skúškový rozvrh pre miestnosti AB – 300, BC – 300, CD – 300, DE – 300, AB – 150, BC – 150, CD – 150, DE – 150. Skúškový rozvrh pre ostatné miestnosti vhodné na konanie skúšky patriace katedrám si tvorí katedra sama.

  • Vyjadrenie sa k problematike: Fakt, že rozvrh nie je centrálnou záležitosťou fakulty ale čiastočne aj katedry môže byť pravdivý, avšak my sme pri našich analýzach neboli nikým na tento fakt upozornení. Myslíme si však, že to nijako neovplyvnilo našu ďalšiu prácu (špecifikácia, návrh).

Strana 18, 3.4 Analýza požadovaných rozšírení:

  • Nie je nám jasné o akú analýzu sa jedná. V ďalšom texte sú totiž definované požiadavky na systém.

  • Vyjadrenie sa k problematike: Nie je nám jasné o akú analýzu sa jedná. V ďalšom texte sú totiž definované požiadavky na systém... Ide o sumarizáciu prebraných vlastností zo starých systémov a analýzu nových požiadaviek na systém v porovnaní s existujúcimi systémami. Nadpis tejto časti nevystihuje presne jej význam, nakoľko analýza iba samotných rozšírení je uvedená v podkapitole 3.4.2 Požadované rozšírenia. Správnejší nadpis časti 3.4 by mal byť Zhrnutie prebraných a rozširujúcich požiadaviek.

Strana 19, 3.4.2 Požadované rozšírenia:

  • V sekcii “Požiadavky na priame spracovanie rozvrhu” sa spomína termín “jedinečný rozvrh”. Nikde predtým ani potom nie je tento termín zadefinovaný. Navrhujeme objasniť tento termín.

  • Vyjadrenie sa k problematike:
  • V sekcii “Požiadavky na výstupy systému” nám chýba požiadavka na výstup rozvrhu do existujúcich informačných systémov.

  • Vyjadrenie sa k problematike:

Strana 20, 4.1 Kontextový diagram tokov údajov:

  • Vysvetliť príčinu použitia externej entity “Používateľ”, keď v diagrame sú definovaní všetci používatelia systému v iných entitách (Tajomníka katedry, Rozvrhár semestra, Rozvrhár skúšok, Študent a Učiteľ).

  • Vyjadrenie sa k problematike: Externá entita Používateľ predstavuje obecného užívateľa, ktorý má právomoci pre čítanie všeobecných informácií zo systému a nie je bližšie zaradený do žiadnej inej užívateľskej kategórie. Môže sa jednať napríklad o študenta strednej školy, ktorý sa rozhoduje o výbere vyskoej školy a chce si spraviť prehľad o študovaných predmetoch (formou prezerania študijných plánov pre jednotlivé ročníky) alebo o vyťažení študentov (rozvrh pre náhodne vybrané krúžky).

Strana 21, 4.3 Opis údajových tokov:

  • Pri popise údajových tokov je treba opísať význam alebo obsah údajových tokov a nie akcie. Tie sa vyskytujú pri opise údajového toku “Študijný plán” ("upozornenie na nesprávny výber predmetu v študijnom pláne") a “Chyba v rozvrhu” ("upozornenie na kolízie v rozvrhu"). Navyše údajový tok “Chyba v rozvrhu” sa v kontextovom diagrame tokov údajov vôbec nenachádza.

  • Vyjadrenie sa k problematike: Časť vety upozornenie na nesprávny výber predmetu... predstavuje obsah údajového toku a nie akciu, nakoľko je napísaná ako veta rozvíjajúca podstatné meno v jednotnom čísle. Preto s uvedenou výhradou nesúhlasíme a text ostane v nezmenenej forme aj naďalej.

Strana 22, 5.1 Špecifikácia funkcionálnych požiadaviek:

  • Špecifikácia funkcionálnych požiadaviek je len zopakovaním prebraných a rozšírených požiadaviek z analýzy požadovaných rozšírení. Navrhujeme vypustiť z dokumentu Analýzu požadovaných rozšírení pretože je to vlastne špecifikácia požiadaviek.

  • Vyjadrenie sa k problematike: Uvedená časť dokumentácie slúži na prehľadné zosumarizovanie prebraných a novošpecifikovaných funkcionálnych požiadaviek. Jej prítomnosť v dokumentácii bola konzultovaná s pedagogickým vedúcim a má svoj význam.

Strana 22, 5.1.1 Špecifikácia funkcionálnych požiadaviek:

  • Pri špecifikácií požiadaviek na spracovanie rozvrhu skúšok sa píše o automatickej kontrole kolízií a úplnosti rozvrhu. Po preštudovaní celej dokumentácie však nie je jasné čo znamená úplnosť rozvrhu skúšok.

  • Vyjadrenie sa k problematike:
  • Ďalej sú tu spomenuté kontroly troch kolízií:
    • v miestnosti je súčasne viac skúšok
    • študent má súčasne viac skúšok
    • miestnosť je kapacitne preťažená

    Bolo by vhodné pouvažovať aj nad inými typmi kolízií. Napríklad kolízia termínu skúšky a voľného dňa v týždni (štátny sviatok a podobne) alebo kolízia s termínom a miestnosťou konania sa prijímacích pohovorov (táto kolízia je hlavne v letnom semestri veľmi dôležitá).
    Vyjadrenie sa k problematike:

Strana 22, 5.1.2 Požiadavky na priame spracovanie rozvrhu:

  • Je umožené editovať tri typy rozvrhov:
    • rozvrh rovnaký pre semester
    • rozvrh pre párne a nepárne týždne
    • rozvrh jedinečný pre každý týždeň semestra
    Nie je dostatočne objasnený rozdiel medzi jednotlivými rozvrhmi.
    Vyjadrenie sa k problematike:

  • Nie je jasné akú skupinu vybraný typ rozvrhu pokrýva. Či vybraný typ rozvrhu bude platiť pre celú fakultu, katedru, predmet alebo skupinu predmetov.

  • Vyjadrenie sa k problematike:

Strana 23, 5.1.5 Požiadavky na prepojenie systému so vstupmi s existujúceho informačného systému:

  • Čast popisujúca požiadavky na prepojenie systému so vstupmi existujúceho informačného systému má v texte skratku KIS. Čo znamená táto skratka? Nie je v dokumente vysvetlená.

  • Vyjadrenie sa k problematike: Skratka KIS (Katedrový Informačný Systém) nepredstavuje žiadny konkrétny informačný systém používaný katedrou ale abstrakciu dát, ktoré sú v rôznych formách udržiavané na katedrách. V prípade KIVT (keďže systém je špecializovaný na podmienky tejto katedry) je predstavovaný dátami vo formáte Excel u tajomníka (p. Bieleková) a dátami vo formáte FoxPro u rozvrhára katedry (p. Husárová).

Strana 24, 5.2.1 Funkcie na manipuláciu so všeobecnými údajmi:

  • V špecifikácii funkcíí sa pri funkciách evidencií opisujú vstupné údaje a nie to čo funkcia vykonáva.

  • Vyjadrenie sa k problematike: Uvedenú kritiku považujeme za oprávnenú a v ďalšej dokumentácii budú uvedené aj operácie, ktoré je možné s každým typom údajov vykonávať (vkladať nové, modifikovať, mazať, archivovať).

Strana 27, 5.2.2 Funkcie na podporu vytvárania rozvrhu skúšok:

  • Pri funkcii Kontrola rozvrhu sa ošetruje aj kolízia keď má študent dve rôzne skúšky v rozsahu ±n dní nie je predtým špecifikovaná ako požiadavka. Zároveň sa núka otázka, či je to vlastne kolízia, keď je bežné, že napr. pri opravných termínoch sú skúšky každý druhý deň.

  • Vyjadrenie sa k problematike: Daná kolízia (viac skúšok v rozsahu n dní) nie je uvedená v požiadavkách, pretože naozaj nie je nutná ale rozhodli sme sa ju implementovať navyše formou poradnej funkcie pre rozvrhára, ktorý môže na základe tejto informácie upraviť rozvrh ale samozrejme nemusí.

Strana 27, 5.2.3 Funkcie na podporu vytvárania semestrového rozvrhu:

  • Funkcia “Prednastavenie rozvrhu podľa požiadaviek na predmet” je nezrozumiteľne špecifikovaná.

  • Vyjadrenie sa k problematike: Prednastavenie rozvrhu podľa požiadaviek predstavuje funkciu, ktorá vizuálne označí jednotlivé políčka ako vhodné pre cvičenie/prednášku daného predmetu a to podľa požiadaviek učiteľa (napríklad žiadosť zaradiť prednášku ráno o 7:20 resp. iba v určitý deň týždňa a.p.).

Strana 28, 5.2.3 Funkcie na podporu vytvárania semestrového rozvrhu:

  • Vo funkcii “Zadávanie cvičení” je uvedené, že cvičenie je možné zadávať až potom ak je určená doba prednášky. Proces zadávania cvičenia by mal byť nezávislý od prednášok z dôvodu, že najprv môžem zadať cvičenia a až potom prednášku ale aj z dôvodu predmetov, ktoré nemajú prednášky napr. tímový projekt, ročníkový projekt.

  • Vyjadrenie sa k problematike:

Strana 29, 5.2.4 Funkcie systému na manipuláciu so študijnými plánmi:

  • Funkcia “Editovanie študijného plánu” by nemala vypĺňať povinné a opakované predmety automaticky z dôvodu rozloženia ročníka.

  • Vyjadrenie sa k problematike: Uvedená funkcia iba prednastaví dané políčka, ktorých hodnotu však bude možné meniť. Táto funkcia nie je totožná s pevným prednastavením povinných predmetov (ktoré nie je možné presúvať do ďalších ročníkov).

Strana 30, 6.1 Logický model údajov:

  • Podľa popisu údajovej entity “Skupiny predmetov” predstavuje predmety, ktoré sú vo vzájomnom vzťahu z pohľadu študijného plánu. Z toho dôvodu je neopodstatnená väzba Predmet požaduje Predmet.

  • Vyjadrenie sa k problematike: Skupiny predmetov sú vytvárané za účelom tvorby študijného plánu a predmet požaduje predmet je väzba, ktorá vyjadruje požiadavku absolvovania nejakého predmetu na to, aby mohol byť vybraný iný predmet na štúdium. Obe kritéria sú úplne rozdielne a preto sú aj v modeli vyjadrené samostatne.
  • Položky “Počet prednášok” a “Počet cvičení” by bolo vhodné uviesť skôr pri údajovej entite “Predmety”.

  • Vyjadrenie sa k problematike: Dané údaje sa nachádzajú vo formulári Požiadavky na predmet a preto boli zaradené do danej údajovej entity.

Strana 38, 8.2 Ohraničenia:

  • Rýchlosť interakcie je ohraničená skôr intranetom, keďže sa jedná o katedrový informačný systém, kde jednotlivé počítače sú prepojené intranetom.

  • Vyjadrenie sa k problematike: Akceptujeme pripomienku, že rýchlosť interakcie je skôr ohraničená rýchlosťou intranetu, keďže sa jedná viacmenej o katedrovú sieť.
  • Hardvérové a softvérové ohraničenia predstavujú skôr požiadavky ako ohraničenia.

  • Vyjadrenie sa k problematike: K poznámke ohraničena vs. požiadavky chceme len podotknúť, že spomínané ohraničenia vyjadrujú naše požiadavky na zadávateľa. To znamená, že pre zabezpečenie funkčnosti systému musí použiť spomenuté hardvérové a softvérové prostriedky. Sú to teda ohraničenia nášho systému.

Posúdenie www stránky.

WWW stránka obsahuje všetky potrebné informácie, ktoré sú ľahko prístupné z hlavnej stránky. Grafická úroveň stránky je veľmi dobrá, páčilo sa nám použitie rámov a farebných tabuliek. Prednosťou stránky je, že celá dokumentácia sa dá pozrieť aj priamo vo WWW prehliadači a obsah dokumentácie obsahuje linky na jednotlivé kapitoly. Chcel by som upozorniť na použitie GIF-obrázkov, na ktoré sa už vzťahujú autorské práva.
Vyjadrenie sa k problematike: O autorských právach na súbory s grafickým formátom GIF som bol oboznámený až v deň uzávierky stránky. Vzniknutý problém sa ihneď riešil prevodom grafických obrázkov z formátu GIF na JPEG. Všetky aktuálne obrázky sú vo formáte JPEG. Kôli kontrole stránok sa táto zmena udiala až 22.11.1999 (obrázky boli skonvertované už prv) so zmenou obsahu stránky.

Celkové zhodnotenie.

Dokumentácia projektu tímu 4 je po grafickej stránke pekne navrhnutá a prehľadná. Tím sa podrobne zaoberal analýzou projektov z minulosti a vhodne navrhli rozšírenie systému. Veríme, že zvážia naše pripomienky, ktorými sme nechceli tím odradiť, ale poukázať na prípadné zlepšenia systému.

 


 

Oponentský posudok na prototyp a používateľskú príručku.

 

Prototyp - formálna stránka.

Po formálnej stránke nemáme k prototypu žiadne pripomienky. Sú používané slovenské názvy a je zachovaná konzistencia názvoslovia.

Prototyp - obsahová stránka.

Celý prototyp je súbor html stránok, ktoré prostredníctvom WWW prehliadača poskytuje pre používateľa platformovo nezávislé a príjemné prostredie.

Bolo by vhodné povoliť posúvanie oddeľovača menu od hlavnej stránky. V niektorých nastavenia prehliadača dochádza k rozdeleniu slov ponuky menu do viacerých riadkov.
Vyjadrenie: Umožniť posúvanie oddeľovača menu nie je problém, ale celý prototyp je navrhovaný pre grafické rozlíšenie 800 x 600 bodov, pri ktorom nenastáva rozdelenie slov ponuky menu, preto posúvanie oddeľovača nebude povolené.

Pri zobrazovaní rozvrhu skúšok a to ako pri editovaní tak aj pri prezeraní by sme navrhovali použiť iné farebné výplne a veľkosť fontu, pretože je nečitateľný na farebnom pozadí a neprimeraný k veľkosti políčka tabuľky.
Vyjadrenie: Pri tvorbe prototypu sme sa zamerali na prezentovanie spôsobu editovania či prezerania rozvrhu skúšok. Farby a font boli zatiaľ zvolené len provizórne, ich konkrétne parametre budú ešte v tíme konzultované a upravené vo finálnom produkte.

Pri vypĺňaní študijného plánu nám chýba možnosť zapísania iných ako povinných predmetov, ktoré daný študent opakuje. Nenachádza sa tu taktiež možnosť zapísania predmetov z iných odborov poprípade ročníkov.
Vyjadrenie: Táto pripomienka je opodstatnená, budeme ju ešte v tíme konzultovať.

Používateľská príručka – formálna stránka

Od kapitoly "Požiadavky na predmet" je nesprávne číslovanie kapitol a celková úprava textu od kapitoly "Evidencia databáz" nie je jednotná s predchádzajúcim textom (odsadzovanie, formát buletov).
Vyjadrenie: Nesprávne číslovanie a rozdielna úprava textu vznikla nedopatrením pri kompletizovaní príručky, zabudli sa prečíslovať jednotlivé kapitoly. Chyba bude v krátkej dobe odstránená.

Chýbajú taktiež obrázky umiestnené v kapitole "Evidencia databáz". Prehliadač ich zobrazil ako chýbajúce alebo poškodené.
Vyjadrenie: Za absenciu obrázkov sa ospravedlňujeme, zabudli sme ich povkladať do príslušného adresára; čo najskôr budú doplnené.

Používateľská príručka – obsahová stránka

Používateľská príručka sa svojim obsahom do detailov opiera o prezentovaný prototyp.

Chýba používateľská príručka ku kapitole číslo 2 – "Rozvrh skúšok".
Vyjadrenie: Táto kapitola nebola dodaná autorom do stanoveného termínu predvádzania prototypu a preto nebola vložená ani do používateľskej príručky k prototypu. Určite sa objaví vo finálnej dokumentácii.

Navrhujeme k textu používateľskej príručky doplniť obrázky obrazoviek o pojednávanej téme pre lepšiu prehľadnosť a zrozumiteľnosť textu príručky.
Vyjadrenie: Nad touto poznámkou ešte pouvažujeme. Treba zvážiť rýchlosť načítavania väčších obrázkov => načítavania celkovej stránky.


Záver.
Prototyp sa nám javí ako pekne prepracovaný z čoho je zrejmé, že si vývojári tímu číslo 4. dali na ňom záležať.