Projekt

Cieľom projektu je vytvorenie infraštruktúry pre podporu spolupráce pri identifikovaní základného učiva viazaného pre konkrétne kvalifikácie z národnej sústavy kvalifikácií. Jeho zdieľanie, používanie, integráciu do existujúceho procesu vzdelávania tak, aby táto integrácia umožnila podporiť rozvoj vedomostí, zručností a návykov pre väčšie skupiny. V rámci projektu navrhneme a zrealizujeme webové nástroje na spoločnú identifikáciu otázok a úloh (udalostí).

Prostredníctvom týchto udalostí aj pre im zodpovedajúce riešenia a postupy determinujúce sledované poznanie v podobe vedomostí, zručností a návykov. Kolektívna inteligencia je tu príležitosťou na prirodzenú kultiváciu obsahu vzdelávania a vernejšie mapovanie výsledku na kurikulom stanovené ciele. V rámci návrhu systému nástrojov budeme postupovať v zmysle overených postupov a metodík úspešne aplikovaných v softvérovom inžinierstve nakoľko vnímame jeho významnú paralelu s obsahovým inžinierstvom.

Náš prístup budeme konfrontovať s už existujúcimi vzdelávacími systémami a aj takými ktoré boli a sú vyvíjané na našej fakulte. Z implementačného hľadiska vytvoríme inteligentné prostredie na podporu dištančných ako aj prezenčných foriem výučby na báze on-line prístupu s podporou multimediálnej reprezentácie interpretácie obsahu. Implementované prostredie podporí formovanie virtuálnych doménovo špecifických komunít a integráciu distribuovaného obsahu vzdelávania aj v medzinárodnom meradle.

Zručnosť komunikovať požiadavky na vzdelávacie výstupy je celospoločensky zaujímavá a dôležitá. Dokumentujú to viaceré iniciatívy a projekty podporované v minulosti. Túto komunikáciu je netriviálne udržať prostredníctvom štandardných nástrojov. Mnohé z nich nevyhovujú špecifickým potrebám domény vzdelávania. Súčasné webové technológie podporujú fenomén kolektívnej inteligencie a vytvárajú tak priestor pre kontinuálne komunikovanie požiadaviek, zdieľanie tomu zodpovedajúcich znalostí a v konečnom dôsledku podporujú samotný proces učenia sa.

Samotná podstata je založená na princípe udalosti. Udalosť vnímame ako otázku alebo úlohu. Podobne ako v bežnom živote, v praxi človek „obsluhuje“ udalosti. Niektoré, ktoré registruje zahadzuje, niektorým dáva prednosť a pod. V súvislosti s pracovnou pozíciou, profesiou či povolaním môže obsluhovať množinu špecifických udalostí. Je tomu tak aj v škole. V rámci predmetu jem možné identifikovať konkrétne udalosti - otázky a úlohy, ktoré je potrebné „obslúžiť“. Model takejto architektúry je nám dobre známy aj zo softvérového inžinierstva (EDA či komplementárne SOA).

Otázky a úlohy môžu do systému pridávať/používať všetci zainteresovaní - garanti predmetov, cvičiaci, študenti, ľudia z praxe a pod.. Doménový experti sa k uvedeným udalostiam môžu prostredníctvom fóra vyjadrovať, hodnotiť a pod. Následne tak vznikne databanka otázok a úloh, ktorá bude živá, verejná a aj študentom dostupná. Počas prípravy na skúšku študenti často využívajú dostupné testy z minulých rokov, otázky či zadania na to aby sa aj prostredníctvom nich pripravovali. Takýto systém však nebráni tomu aby sa tí, ktorí sa zaujímajú o problematiku dotknutú konkrétnou udalosťou, hlbšie vzdelávali v danej oblasti štúdiom odporúčanej literatúry resp. inak ponúknutých zdrojov.

Dilema webaplikácia