SLOVENSKÁ
TECHNICKÁ UNIVERZITA
Fakulta informatiky a informačných
technológií
BÁZA ZNALOSTÍ A ZRUČNOSTÍ ŠTUDENTOV
(Ponuka k výberu témy č.9 pre tímový projekt)
Tím č.10 – Černé ofce :
Bc. Martin Macko
Bc. Martin Paulech
Bc. Peter Rada
Bc. Miroslava Romanová
Bc. Tibor Schvartz
Bc. Lukáš Slížik
Študijný odbor: Informačné systémy
Kontakt: team1078@gmail.com
Školský rok: 2007/2008
OBSAH
1 Úvod ................................................................................................................................ 2
2 Zadanie projektu .............................................................................................................. 3
3 Zloženie tímu ................................................................................................................... 4
4 Motivácia ......................................................................................................................... 7
5 Návrh riešenia .................................................................................................................. 8
6 Predpokladané zdroje ...................................................................................................... 11
Príloha A Preferencie tém tímu .......................................................................................... 13
Príloha B Rozvrh členov tímu ............................................................................................ 14
1 ÚVOD
Tento dokument obsahuje ponuku tímu č. 10 vzniknutou na základe zadania z predmetu Tvorba informačného systému v tíme. Naším cieľom je získať nami najviac preferovanú tému č. 9 s názvom Báza znalostí a zručností študentov.
Ponuka obsahuje predstavenie jednotlivých členov tímu a ich schopností využiteľných k vyriešeniu zadania tímového projektu. V ďalších častiach uvádzame aj dôvody prečo sme sa rozhodli pre danú tému a ako si predstavujeme možné riešenie.
V prílohe sa nachádza aktuálny rozvrh všetkých členov spolu s preferovanými časmi na konzultácie a poradie nami zvolených ďalších tém pre tímový projekt.
2 ZADANIE PROJEKTU
Je prirodzené, že študent prichádza na univerzitu s určitou predstavou o možnosti nadobudnúť predovšetkým vedomosti a zručnosti v odbore, ktorý si vybral a chce sa v ňom uplatniť v budúcnosti, prípadne už počas štúdia. Okrem toho, že sa mu to viac alebo menej darí, dozrieva a formuje sa ako človek. Formuje sa jeho profesijný profil, charakter, zmysel pre povinnosť a pre spoluprácu. Charakter a rozsah projektov, či už je to v komerčnej oblasti, alebo vo výskume ukazuje, že potreba schopnosti spolupracovať je veľmi dôležitá. Samotná spolupráca si dnes už nevyžaduje potrebu sedieť v jednej miestnosti, ale predpokladá určitú vyváženosť vedomostí, zručností a vzájomnej ústretovosti. To do veľkej miery predurčuje úspešnosť pracovných tímov v praxi. Obdobie štúdia na vysokej škole dáva možnosť všetky tieto schopnosti vysledovať a využiť pri výbere študentov do projektov, prípadne pri odporúčaní na študijné stáže a podobne. Rovnako ako sú tieto informácie dôležité pre učiteľov, sú užitočné aj pre študentov, napríklad pri vytváraní tímov na študentské súťaže, projekty, stáže a podobne.
K tomu je potrebný informačný systém, ktorý by zaznamenával (bol by schopný zaznamenávať) takéto informácie zrozumiteľne a využiteľne vyhodnocoval a poskytoval ich vo vhodnej forme.
Pri návrhu a realizácii takéhoto projektu je potrebné umožniť:
Takto získaný systém by výrazným spôsobom prispeje ku zvýšeniu efektivity rozhodovania.
3 ZLOŽENIE TÍMU
Podľa oficiálneho označenia sme tím číslo 10. Ako pseudonym sme si zvolili slovné spojenie ČERNÉ OFCE. Náš tím je zložený zo 6 členov, všetci sme úspešne absolvovali trojročný bakalársky stupeň na Fakulte informatiky a informačných technológií v Bratislave. Dvaja z nás dokonca absolvovali jeden semester na FIT VUT v Brne v rámci študijného výmenného pobytu. Momentálne všetci pokračujeme v štúdiu na inžinierskom študijnom programe Informačné systémy na FIIT STU Bratislava.
Tím je možné kontaktovať na emailovej adrese: team1078@gmail.com. Všetka pošta, ktorá bude doručená na túto adresu, bude automaticky preposlaná každému členovi tímu.
Členovia tímu sú uvedení v abecednom poradí:
Bc. Martin Macko
Okrem úspešného absolvovania trojročného bakalárskeho štúdia na FIIT STU Bratislava strávil jeden semester v rámci výmenného študijného pobytu na FIT VUT Brno. Témou jeho bakalárskej práce bolo Hľadanie optimálneho pohľadu v trojrozmernej scéne.
Venuje sa počítačovej grafike a dizajnu, pracuje s grafickými editormi Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Adobe InDesign, Macromedia Flash. Ovláda programovacie jazyky Pascal, C/C++ a Java. Súčasťou štúdia na vysokej škole bolo aj štúdium HTML, skriptovacích jazykov UNIXu (CSH) a MySQL.
V budúcnosti by sa chcel ďalej venovať grafickému dizajnu a spracovaniu videa. Plánuje sa zdokonaliť v používaní 3D grafických editorov, vo výrobe webových stránok a v programovacích jazykoch C/C++ a Java.
Bc. Martin Paulech
Pred štúdiom na VŠ sa zaujímal o programovanie – jazyky Pacsal a C. Počas štúdia sa orientoval hlavne na jazyk Java a nadobudol znalosti z oblasti umelej inteligencie a databázových technológií. Ako bakalársku prácu vytvoril aplikáciu pre mobilné zariadenie (Java Micro Edition), ktorá synchronizovala údaje v mobilnom telefóne s údajmi v databáze na serveri, čo môže výrazne pomôcť pri riešení projektu. Jeho skúsenosti a bezkonfliktnosť môžu byť veľkým prínosom pre tím.
Bc. Peter Rada
Začínal programovať v jazykoch Turbo Pascal a Borland C na gymnáziu. Počas štúdia na FIIT sa zdokonalil v jazyku C a začal programovať v objektovo-orientovanom jazyku Java. Ďalej ovláda jazyky MySQL, PHP, Prolog, Lisp a XML. Ako tému bakalárskeho projektu mal Podporu vývoja softvéru pomocou CASE nástroja, kde sa zaoberal výučbou metodológie tvorby softvéru, a ktorú potom preukázal v CASE nástroji Enterprise Architect. Využíval tu aj jazyk UML, takže má znalosti pri tvorbe celého životného cyklu za pomoci CASE nástroja, ktorý uľahčuje prácu aj pri veľkých projektoch, kde patrí aj tímový projekt. V súčasnosti sa zdokonaľuje v systéme Oracle. V projekte by sa venoval tvorbe Webu a interakcie s používateľom.
Bc. Miroslava Romanová
Na strednej škole sa venovala programovaniu v Pascale, Visual Basicu a počítačovej grafike. Počas vysokoškolského štúdia začala programovať v jazyku Java, v ktorom riešila väčšinu školských zadaní a projektov. Na vyučovacích predmetoch sa oboznámila aj s programovacími jazykmi Lisp, Prolog, C, MySql. Rozšírila si vedomosti súvisiace s tvorbou webových a databázových aplikácií.
Momentálne sa zaujíma predovšetkým o tvorbu dokumentácie. Ovláda právne, spoločenské a morálne súvislosti týkajúce sa informačných systémov.
Bc. Tibor Schvartz
Informatike sa
venuje už od základnej školy. Navštevoval informatickú triedu, so štúdiom
informatiky pokračoval aj na gymnáziu v triede so zameraním na informatiku. Tu
sa zaujímal predovšetkým o tvorbu webových stránok (HTML) a programovanie v
jazykoch Pascal a C. Počas
bakalárskeho štúdia sa zdokonalil v jazyku C a nadobudol znalosti z OO
programovacieho jazyka Java. Ako študent druhého ročníka sa zúčastnil aj
zahraničného študijného pobytu v Brne prostredníctvom programu
Socrates/Erasmus, kde nadobudol znalosti s databázovými technológiami (PL/SQL, Oracle),
počítačovými sieťami a spracovávaním dát vo formáte XML s využitím pharseru
dom4j pre programovací jazyk Java. Počas štúdia sa vo voľnom čase venuje
programovaniu v PHP, MySQL, CSS. Tieto vedomosti uplatnil aj pri
tvorbe bakalárskeho projektu, kde vytvoril výučbovú stránku pre podporu
programovacieho jazyka Java. Ovláda taktiež prácu s CASE nástrojmi, kde využíva
vedomosti z jazyka UML.
Bc. Lukáš Slížik
Ovláda programovacie jazyky: C/C++, Java, Prolog. Skúsenosti s vývojom väčších projektov získal počas bakalárskeho štúdia na FIIT STU Bratislava. Obhájil bakalársku prácu s názvom Vizualizácia procesu vytvárania a používania abstraktných dátových typov v softvérových aplikáciách. V rámci štúdia úspešne vypracoval niekoľko rozsiahlejších projektov, kde sa oboznámil s databázovými technológiami (SQL), tvorbou web stránok (HTML, PHP) a nadobudol schopnosti pracovať v tíme. V budúcnosti by sa chcel venovať návrhu informačných systémov a vývoju databázových aplikácií.
4 MOTIVÁCIA
Spomedzi širokej ponuky tém pre tímové projekty sme sa rozhodli takmer jednoznačne pre tento projekt. To hlavne preto, že nám ponúka možnosť prispieť k zvýšeniu kvality štúdia na našej Fakulte informatiky a informačných technológií, a zároveň prinesie len samé pozitíva pri priraďovaní projektov pre všetkých budúcich študentov našej fakulty. Vytvorenie takéhoto systému umožní aj dohliadať na odborné skúsenosti jednotlivých študentov a vytvárať im tak aj vhodné ponuky do praxe (odporučenia na stáže a pod.). Okrem dobrého pocitu, že prispejeme k rozvoju našej alma mater, nám tento projekt taktiež ponúka rozšírenie vedomosti každého člena tímu v oblasti, ktorá je pre nás veľmi atraktívna, či už je to tvorba komplexného informačného systému, alebo jeho samotná integrácia pomocou webového rozhrania, alebo použitie najnovších programovacích metód pre získavanie samotných informácií z už existujúcich zdrojov.
Ako je uvedené už v informáciách o jednotlivých členoch tímu, každý z nás má potrebné vedomosti a aj v súčasnosti každý člen tímu študuje predmety (napríklad pokročilé databázové technológie), ktoré nám dopomôžu k vytvoreniu profesionálneho systému. Tento projekt nám taktiež umožní nahliadnuť do „know how“ už existujúcich systémov AIS, YONBAN a pod., kde zároveň budeme musieť riešiť častý problém integrácie do týchto existujúcich systémov, čím získame dobré praktické skúsenosti do budúcna.
Riešením tohto projektu nám bude tiež umožnené si rozšíriť vlastné vedomosti z danej oblasti a uplatniť vlastné poznatky zo súčasného systému priraďovania rôznych projektov, čím v konečnom dôsledku chceme zanechať budúcim študentom systém, ktorí ich ušetrí od stresových situácií pri prideľovaní projektov.
5 NÁVRH RIEŠENIA
Nami navrhovaný informačný systém by sme riešili formou aplikácie, ktorej jadrom by bola databáza. Do tejto databázy by sa ukladali potrebné informácie o študentoch, s ktorými by aplikácia pracovala a nad ktorými by umožňovala robiť rôzne vyhľadávania. Do databázy by bolo možné importovať aj dáta z rôznych systémov - AIS, YONBAN a taktiež by bolo možné do týchto systémov dáta exportovať.
Na prístup k informáciám by systém obsahoval aj webovú časť, ktorá by poskytovala možnosť zadávať, resp. upravovať niektoré údaje o študentoch a zobrazovať používateľom vyžiadané informácie.
Z dôvodu, že v databáze by boli uložené osobné informácie o študentoch, ktoré by nemali byť prístupné hocikomu, aplikácia a databáza musí byť vhodne zabezpečená. Toto zabezpečenie je potrebné ako na úrovni používateľa (do systému sa bude potrebné zaregistrovať – nie všetci používatelia budú mať plné práva), tak aj na úrovni komunikácie – dáta posielané cez sieť (lokálnu/Internet) budú šifrované, aby nedošlo k odchyteniu citlivých údajov.
Systém bude rozdelený na viacero modulov, ktoré budú vzájomne spolupracovať. Išlo by napríklad o moduly importovania dát z už existujúcich systémov (AIS, YONBAN) do databázy systému, zadávania informácií priamo od študentov, vyhľadávanie v databáze (vyhľadanie najlepšieho kandidáta na daný projekt), komunikácie s webovou časťou, prípadne o vhodné šifrovanie komunikácie. V neposlednom rade by systém obsahoval modul na export a zobrazenie zvolených dát. Jednotlivé moduly nemusia byť umiestnené na jednom počítači. Napríklad modul získavania informácií od študentov by mohol byť prístupný zo siete Internet – aby si študenti mohli meniť svoj profil z ľubovolného miesta), ale na druhej strane modul, ktorý by importoval/exportoval informácie z/do externých systémov (a pracoval by s osobnými údajmi študentov) by zo siete Internet prístupný nebol.
Na lepšiu organizáciu informácií o študentovi, budú schopnosti, znalosti a skúsenosti zaraďované do preddefinovaných kategórií (napríklad programovanie, networking, grafika, elektronika...).
Používatelia systému:
· Študent – zadáva do systému informácie o sebe – znalosti, skúsenosti, schopnosti, certifikáty a osvedčenia. Dáva súhlas so zverejnením informácií o sebe (nie úplne kompletných) tretím osobám za účelom napr. získania ponuky práce. Môže si môže vyhľadať kolegu/kolegov do tímu. Podľa zvolených kritérií mu systém nájde takého, ktorý ich spĺňa najviac, pri výbere viacerých kolegov systém vyhľadá takú kombináciu študentov, ktorých schopnosti a znalosti najviac pokrývajú zadané kritériá.
· Pedagogický pracovník – dopĺňa informácie o študentovi – klasifikácia, osobná skúsenosť so študentom, spoľahlivosť študenta. Bude mať možnosť vytvárať tímy (rôzne kritériá), vyhľadanie študenta/kombináciu študentov podľa zadaných kritérií.
· Administrátor – stará sa o chod servera, má oprávnenie robiť nevyhnutné zmeny v databáze. V prípade nekonzistentnosti dát, ktoré zadal študent, ho bude kontaktovať za účelom ich zmeny.
· Externá osoba – ak študent dá súhlas so zverejnením jeho údajov tretím osobám (napr. firmám, ktoré by mali záujem aby daný študent u nich pracoval), bude môcť tento typ používateľa vyhľadávať v databáze takýchto študentov a následne ich osloviť (e-mail).
Na Obr.1 je zobrazený diagram prípadov použitia nami navrhovaného systému.
Obr.1 Diagram prípadov použitia
6 PREDPOKLADANÉ ZDROJE
Použité technológie
V súčasnosti existuje veľké množstvo technológií, pomocou ktorých by mohol byť tento systém vytvorený. Jedna možnosť spočíva vo využití objektovo-orientovanej paradigmy, ktorú ponúka jazyk Java. Použitie tohto jazyka ako vývojového nástroja, je vhodné pri riešení klient/server aplikácií. Navyše vytváraný systém kladie zvýšené požiadavky na bezpečnosť, efektívnosť a nenáročnú modifikovateľnosť kódu, a z tohto hľadiska je jazyk Java vhodným prostriedkom.
Nevýhoda pravé tohto prístupu je v tom, že každý klient musí mať nainštalovaný Java Runtime Environment na svojej pracovnej stanici.
Tento nedostatok by sa dal odstrániť použitím iného jazyka, akým je napríklad skriptovací jazyk PHP. V tomto prípade odpadá nutnosť inštalovať dodatočný softvér na klientskej strane.
Výhoda oboch spomenutých prístupov spočíva v minimálnej finančnej náročnosti projektu, keďže uvedené technológie sú voľne stiahnuteľné z Internetu.
Hardvérové vybavenie
Na projekt nie sú vysoké hardvérové požiadavky a stačí osobný počítač s priemernou konfiguráciou, ktorý bude slúžiť ako server.
Časový plán projektu
Nižšie je uvedený plán vývoja systému. Keďže nie je možné predpokladať všetky náležitosti, je uvedený plán iba približný. Vytvorenie a administrácia web-stránky, riadenie projektu a vytváranie dokumentácií a prezentácií bude prebiehať paralelne s uvedeným harmonogramom.
analýza existujúcich systémov a požiadaviek: 2 – 3 týždne
návrh systému: 2 – 3 týždne
vytvorenie prototypu 2 – 3 týždne
implementácia: 4 – 6 týždňov
testovanie: 1 – 2 týždne
PRÍLOHA A PREFERENCIE TÉM TÍMU
Nasleduje zoznam tém, ktorý vyjadruje naše preferencie výberu. Pre tému č. 1 je vypracovaná táto ponuka.
PRÍLOHA B ROZVRH
ČLENOV TÍMU
|
|
7.00 |
8.00 |
9.00 |
10.00 |
11.00 |
12.00 |
13.00 |
14.00 |
15.00 |
16.00 |
17.00 |
18.00 |
19.00 |
20.00 |
Pon |
Macko |
|
|
|
4 |
PDBT |
PDBT |
|
TIST |
TIST |
VIS |
VIS |
|
||
Paulech |
|
|
5 |
|
PDBT |
PDBT |
|
TIST |
TIST |
VIS |
VIS |
|
|||
Rada |
|
6 |
|
|
PDBT |
PDBT |
|
TIST |
TIST |
VIS |
VIS |
|
|||
Romanová |
|
|
|
|
|
|
PDBT |
PDBT |
|
TIST |
TIST |
VIS |
VIS |
|
|
Schvartz |
|
|
|
|
|
|
PDBT |
PDBT |
|
TIST |
TIST |
VIS |
VIS |
|
|
Slížik |
|
|
|
|
|
|
PDBT |
PDBT |
|
TIST |
TIST |
VIS |
VIS |
|
|
Ut |
Macko |
|
|
|
1 |
K |
K |
|
|
BMIS |
BMIS |
BMIS |
BMIS |
||
Paulech |
|
|
2 |
|
|
|
|
|
BMIS |
BMIS |
BMIS |
BMIS |
|||
Rada |
|
3 |
|
|
K |
K |
|
|
BMIS |
BMIS |
BMIS |
BMIS |
|||
Romanová |
|
|
|
|
|
|
K |
K |
|
|
BMIS |
BMIS |
BMIS |
BMIS |
|
Schvartz |
|
|
|
|
|
|
K |
K |
|
|
BMIS |
BMIS |
BMIS |
BMIS |
|
Slížik |
|
|
|
|
|
|
K |
K |
|
|
BMIS |
BMIS |
BMIS |
BMIS |
|
St |
Macko |
|
|
|
|
PDBT |
PDBT |
|
|
2 |
|
|
|
||
Paulech |
NS |
NS |
|
|
PDBT |
PDBT |
NS |
NS |
|
4 |
|
|
|||
Rada |
|
|
|
|
PDBT |
PDBT |
|
|
|
|
5 |
|
|||
Romanová |
|
|
|
|
PDBT |
PDBT |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Schvartz |
|
|
|
|
PDBT |
PDBT |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Slížik |
|
|
|
|
PDBT |
PDBT |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Štv |
Macko |
K |
K |
|
VI |
VI |
VI |
VI |
VI |
|
AIS |
AIS |
AIS |
|
|
Paulech |
|
|
|
VI |
VI |
VI |
VI |
VI |
|
AIS |
AIS |
AIS |
|
|
|
Rada |
K |
K |
|
VI |
VI |
VI |
VI |
VI |
|
AIS |
AIS |
AIS |
|
|
|
Romanová |
K |
K |
|
VI |
VI |
VI |
VI |
VI |
|
AIS |
AIS |
AIS |
|
|
|
Schvartz |
K |
K |
|
VI |
VI |
VI |
VI |
VI |
|
AIS |
AIS |
AIS |
|
|
|
Slížik |
K |
K |
|
VI |
VI |
VI |
VI |
VI |
|
AIS |
AIS |
AIS |
|
|
|
Pia |
Macko |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Paulech |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rada |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Romanová |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Schvartz |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Slížik |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Legenda
PDBT Pokročilé databázové technológie
TIST Tvorba
informačného systému v tíme 1
VIS Výskum
informačných systémov
K Kódovanie
BMIS Bezpečnosť a manažment
informačných systémov
VI Vyhľadávanie
informácií
AIS Architektúra
informatických systémov
NS Neurónové
siete
Polia vyznačené červenou farbou s príslušným číslom určujú nami preferované termíny. Najviac preferovaný termín je označený číslom 1, najmenej preferovaný číslom 6.