Zápis z 4. stretnutia tímu č. 25
Dátum stretnutia: 8. novembra 2006
Miesto stretnutia: Softvérové štúdio (FIIT STU)
Zápis spracoval: Marek Kočár Dňa: 12. novembra 2006
Prítomní:
Pedagóg: Ing. Dušan Bernát
Členovia tímu: Bc. Peter Fillo, Bc. Marek Kočár, Bc. Jakub Krištofík, Bc. Miroslav Kropáček, Bc. Martin Kvasnička
Téma stretnutia (podľa harmonogramu):
Analýza problému, špecifikácia požiadaviek a hrubý návrh riešenia.
Vyhodnotenie úloh z predchádzajúceho stretnutia:
Všetci členovia tímu vypracovali pridelené časti analýzy.
Úloha „identifikácia funkcií systému“ vypracovaná nebola (bola ale splnená v rámci dnešného stretnutia).
Opis stretnutia:
Dnešné stretnutie sme začali o pol hodiny skôr pred dohodnutým termínom, vzhľadom na blížiaci sa kontrolný bod. Dohodli sme sa, že sa budeme voľne rozprávať na tému špecifikácie a návrhu riešenia. Na zapisovanie našich (a aj svojich) myšlienok sa podujal Martin Kvasnička. Výsledok tejto rozpravy je uvedený v prílohe A. V rámci špecifikácie sme prebrali nasledovné oblasti:
v hrubom priblížení sme si rozdelili systém na niekoľko častí a vymenovali sme vzťahy medzi týmito časťami,
opísali sme podrobnejšie možnosti používateľov v systéme,
identifikovali sme funkcie systému (ako takého).
Po tom ako prišiel na stretnutie Ing. Bernát, odovzdali sme mu na posúdenie našu analýzu. V čase keď Ing. Bernát študoval odovzdané dokumenty, my sme ďalej pokračovali v rozprave o špecifikácii a návrhu riešenia.
Na konci stretnutia nám Ing. Bernát oznámil svoje výhrady a poznámky k nášmu vypracovaniu analýzy. Tieto sú uvedené v prílohe B.
Úlohy do ďalšieho stretnutia:
Členovia tímu si rozdelili nasledovné úlohy
Peter Fillo - návrh
databázy (logický a fyzický diagram).
Marek Kočár - diagram prípadov použitia, dokument riadenia projektu.
Jakub Krištofik - návrh databázy (logický a fyzický diagram).
Miroslav Kropáček - návrh vnútorného manažéra.
Martin Kvasnička - prepísanie (myšlienok) rozpravy o špecifikácii a návrhu riešenia (v čase vypracovania tejto zápisnice bola už úloha splnená), napísanie úvodu k dokumentácii.
Prílohy:
Príloha A: Záznam rozpravy o špecifikácii a návrhu riešenia (spracoval Martin Kvasnička).
Príloha B: Poznámky Ing. Bernáta k analýze riešenia.
Príloha A: Špecifikácia a návrh požiadaviek
Po dôkladnej analýze problematiky sme pristúpili k špecifikácii požiadaviek a návrhu nášho systému.
Systém sa dá rozdeliť na tri základné časti:
správa používateľských účtov
interaktívne webové rozhranie s používateľom
riadenie a správa distribuovaných výpočtov (ďalej len vnútorný manažér)
Jednotlivé časti systému sa budú medzi sebou ovplyvňovať. Ďalším určujúcim faktorom v riadení aplikácie bude samozrejme používateľ. Všetky možné interakcie sú zhrnuté v nasledovnom zozname:
webová časť interaktívne reaguje na používateľské požiadavky
webová časť spúšťa vnútorného manažéra (ten je určený pre UNIX OS)
vnútorný manažér spúšťa používateľské programy na zadaných uzloch
vnútorný manažér zbiera výsledky a poskytuje ich webovej časti
webová časť poskytuje výsledky používateľovi
webová časť komunikuje s databázou
Používatelia
Vychádzajúc z analýzy identifikovali sme tri typy používateľov. Najmenej privilegovaný používateľ bude bežný používateľ. Po ňom bude nasledovať “supervízor“ a najväčšie právomoci bude mať samozrejme administrátor. Každá používateľská rola bude môcť okrem svojich funkcií vykonávať aj všetky funkcie patriace menej privilegovaným roliam. V našom projekte plánujeme implementovať tieto funkcie:
bežný používateľ
možnosť prihlásenia a odhlásenia,
nahratie súborov do systému (vytvorenie projektu),
výber uzlov, na ktorých bude spustený distribuovaný výpočet,
manipulácia so spustiteľným súborom (spustenie, zastavenie, zadávanie vstupov, stiahnutie výstupov),
informácie o uzloch (vyťaženosť procesora, dostupná pamäť, voľná disková kapacita, počet bežiacich procesov na uzle),
“supervízor“
správa uzlov (pridávanie/odoberanie uzlov, obmedzenie používateľov na skupinu uzlov, obmedzovanie vyťaženosti uzlov, diskovej kapacity, pamäťovej kapacity),
podrobná štatistika o uzloch (vyťaženosť uzlov jednotlivými používateľmi, prezeranie používateľských súborov (projektov), dĺžka trvania distribuovaných výpočtov na uzloch),
“supervízorove“ zmeny v systéme budú mať len dočasný charakter, t.j. budú sa môcť vrátiť do stavu definovaného správcom,
vytváranie nových používateľov,
administrátor
potvrdzovanie zmien, ktoré vykonal “supervízor“,
možnosť návratu k starším nastaveniam (systém si ich bude pamätať v databáze),
prezeranie histórie (zmien v systéme, aktivita študentov (ich súbory a použité vstupy)),
Funkcie systému
Príloha B: Poznámky Ing. Bernáta k analýze riešenia