Slovenská technická univerzita v Bratislave

Fakulta informatiky a informačných technológií

Ilkovičova 3, 842 16 Bratislava 4

 

 


Informačný systém pre komunikáciu s absolventmi

 

 

 

 

Administrátorská príručka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



1.                    Úvod

Táto používateľská príručka je určená pre administrátora informačného systému na komunikáciu s absolventmi – ALUMNI, pred jej použitím je potrebné oboznámiť sa s prácou v systéme pomocou používateľskej príručky.

2.                    Inštalácia

2.1.              Databázový systém PostgreSQL

Aplikácia pracuje s dynamickými údajmi, ktoré sú uložené v databáze - PostgreSQL. Pre použitie s naším systémom sa odporúča použiť verziu 8.1 alebo vyššiu. Aktuálnu verziu je možné stiahnuť na http://www.postgresql.org/download/. Po stiahnutí systém nainštalujeme spolu s používateľským rozhraním pgAdmin (potrebné kroky sú popísané v príslušnej dokumentácii - dostupnej taktiež na http://www.postgresql.org/docs/) a podľa nasledujúcich krokov vytvoríme a naplníme databázu.

2.1.1.           Vytvorenie databázy a jej naplnenie

1.      Vytvoríme nového používateľa – v aplikácii pgAdmin označíme aktuálny databázový server z ponuky Edit vyberieme New Object -> New Login Role. Do kolóniek Role name a Password zadáme „znalosti“ (bez úvodzoviek). Nakoniec potvrdíme výber stlačením tlačidla OK.

2.      Vytvoríme prázdnu databázu – v aplikácii pgAdmin označíme priečinok Databases a z ponuky Edit vyberieme New Object -> New Database. Do kolónky Name vložíme „znalosti“ (bez úvodzoviek). Z ponuky Owner vyberieme „znalosti“ a z ponuky Encoding vyberieme UTF8. Nakoniec potvrdíme výber stlačením tlačidla OK.

3.      Naimportujeme štruktúru databázy a údaje – označíme priečinok našej databázy (znalosti), z ponuky Tools vyberieme Query Tool, čím sa nám otvorí okno pre dopyty. Pomocou File -> Open načítame súbor znalosti.sql a z ponuky Query vyberieme položku Execute, čím sa nám vykoná spustenie skriptu na importovanie databázy. V prípade výskytu nasledovnej chyby: ERROR: language "plpgsql" already exists je potrebné odstrániť, alebo okomentovať (vložením dvoch znakov mínus pred reťazec) riadok CREATE PROCEDURAL LANGUAGE plpgsql;.

2.2.              Postup pri inštalácii databázového systému

2.2.1.           Výber jazyka

Vyberte jazyk, ktorý chcete použiť. Je to iba nastaveni jazyka, ktorý bude použitý při inštalácii. Samotné PostgreSQL môže byť nainštalované s jazykovou podporou, alebo bez nej, táto jazyková voľba je však nezávislá od inštalátora. Môžete tiž vybrať možnosť aby inštalátor vytvořil podrobný záznam o instalačnom procese. Nezabudnite však, že v tomto súbore budú uložené heslá, ktoré počas inštalácie vytvoríte.


Installer screenshot

Obr. 1.:         Výber jazyka pri inštalácii PostgreSQL

 

2.2.2.           Uvítacia správa a inštrukcie

Podrobne si prečítajte inštrukcie před ďalším pokračovaním.

Installer screenshot

Obr. 2.:         Základné informácie o PostgreSQL

 

 

 

2.2.3.           Výber funkcií

Vyberte inštalačné súčasti, ktoré chcete používať. Pre systém ALUMNI sú postačujúce štandardné účasti, takže v tejto časti nemusíte nič nastavovať. Pre pokračovanie kliknite na tlačilo Next.

Installer screenshot

Obr. 3.:         Definovanie funkcií aktivovaných inštaláciou PostgreSQL

 

2.2.4.           Inštalácia služby

Vyberte či chcete použiť PostgreSQL jako službu a špecifikujte konto pre túto službu.

Installer screenshot

Obr. 4.:         Inštalácia služby PostgreSQL

 

 

2.2.5.           Inicializácia databázy

Nastavte meno a heslo pre hlavného používateľa databázy.

Installer screenshot

Obr. 5.:         Inicializácia databázy PostgreSQL

 

2.2.6.           Procedurálne jazyky

Pre úplnú funkcionalitu postačuje voľba procedurálneho jazyka PL/pgsql.

Installer screenshot

Obr. 6.:         Povolenie procedurálneho jazyka PL/pgsql

 

 

2.2.7.           Ďalšie moduly

Toto nastaveni umožňuje pridanie ďalších funkčních modulov do databázy. Systém ALUMNI však žiadny z nich nepoužíva, takže pokračujte v inštalácii bez zmeny.


Installer screenshot

Obr. 7.:         Výber ďalších modulov PostgreSQL

 

2.2.8.           PostGIS

Ďalšie nastavenie umožňuje vytvorenie šablóny na databázové aplikácie, ponechejte nezmenené.

Installer screenshot

Obr. 8.:         Nastavenie PostGIS

 

2.2.9.           Pripravený na inštaláciu

Kliknite na tlačilo Next, čím zahájite samotnú inštaláciu.

Installer screenshot

Obr. 9.:         Zahájenie inštalácie PostgreSQL

2.2.10.       Ukončenie inštalácie

Inštalácia je kompletná. Pokračujeme nastavením databázy pre systém ALUMNI.

 

2.3.              Inštalácia dát

2.3.1.           Inštalačný skript

Spustite program pgAdmin (Štart – Programy - PostgreSQL 8.2 - pgAdmin III). Pripojte sa na databázový server podľa nasledujúceho obrázku.

V prvom kroku sa vyberie server, ku ktorému sa pripájame (1) a v nasledujúcom kroku sa k databáze pripojíme (2). Tieto kroky sú znázornené na obrázku  10. Na obrázku 11 je v kroku (1) znázornené vytvorenie novej databázy.

Obrázok 12 znázorňuje dáta, ktoré je potrebné vyplniť pri vytváraní novej databázy.

Naplnenie databázy záznamami zo skriptu je popísané na obrázku 13. V kroku (1) vyberiete databázu alumni, ďalej spustíte editor na spúšťanie skriptov (2), tým sa otvorí nové okno (3). V okne editácie otvoríte pomocou (4) skript s názvom alumni20070511.sql, ako je znázornené na obrázku 14. Ďalej pokračujeme posledným krokom na obrázku 13 (5), keď spustíme samotný skript.

Na obrázku 15 je zobrazený výsledok činnosti skriptu v prípade úspešného ukončenia.

Obr. 10.:     Pripojenie k databáze

Obr. 11.:     Vytvorenie novej databázy

Obr. 12.:     Vytvorenie novej databázy

Obr. 13.:     Naplnenie databázy záznamami

 

Obr. 14.:     Otvorenie skriptu na naplnenie databázy

Obr. 15.:     Úspešné ukončenie skriptu na inštaláciu databázy

 

Týmto krokom ste úspešne naplnili databázu pre systém ALUMNI.

Ešte zostáva pridať privilégia pre používateľa. Môžeme to spraviť skriptom v jazyku PL/sql pomocou:

GRANT ALL ON SCHEMA alumni TO admin;

ako je to znázornené v krokoch na obrázku 16, alebo pomocou vlastností celej schémy alumni, ktorú nastavíte podľa obrázku 17.

 

Obr. 16.:     Priradenie privilégií pre používateľa pomocou skriptu

Obr. 17.:     Priradenie privilégií pre používateľa pomocou nastavenia vlastností schémy

2.3.2.           Aktualizácia zobrazenia dát

Obr. 18.:     Obnovenie zobrazenia dát po zmenách

Ak by sa Vám po ľubovoľnom kroku počas inštalácie zdalo, že sa príkaz nevykonal, použite „Refresh“ na ľubovoľnej vyššej úrovni.

2.4.              Potrebný hardvér

Na prevádzkovanie systému ALUMNI nie sú z pohľadu hardvéru kladené špeciálne požiadavky. Podmienkou je možnosť nainštalovania Internet Information Server-u, z čoho vyplýva podmienka, že na stroj na ktorom bude je systém prevádzkovaný sa musí dať nainštalovať Microsoft Windows Server 2000 v krajnom prípade Microsoft Windows XP.

Pre inštaláciu OS 512MB RAM a pre beh .NET Machine, aspoň 128MB operačnej pamäte pre beh samotnej aplikácie. Odporúčané min. 1024MB RAM. Je potrebné mať aspoň 10GB voľného miesta na pevnom disku pretože databáza má tendenciu rozrasť sa.

Rovnaké obmedzenia ako na operačný systém sa vzťahujú aj na architektúru počítača samotného. Je možné použiť počítače typu: x86, x86_64.

3.                    Menu

Spoločné časti nachádzajúce sa na každej obrazovke (s výnimkou špeciálnych obrazoviek správ systému) sú tieto:

  1. Logo projektu - súčasť dizajnu.
  2. Horné menu - slúži na výber a prístup k základným častiam systému, pri prechodoch medzi jednotlivými časťami systému sa nebude prispôsobovať aktuálnemu obsahu stránky.
  3. Ľavé menu - slúži na prácu s aktívnym modulom systému, pre ktorý zobrazuje podrobnejšiu ponuku možností práce s danou časťou systému. Pred prihlásením používateľa zobrazuje formulár na prihlásenie.
  4. Hlavná časť - v tejto časti sa zobrazuje obsah jednotlivých modulov systému a slúži na zobrazenie výstupov a zadávanie vstupov.

Bližšie sú uvedené jednotlivé časti systému, teda aj popis menu, ktoré sa dotýka aktuálnej časti.

 

4.                    Časti systému

Táto kapitola popisuje hlavné časti systému reprezentované používateľským rozhraním - teda navrhnutými obrazovkami systému s krátkym popisom špecifických položiek v menu.

 

4.1.              Úvodná stránka

Obr. 19.:     Úvodná stránka projektu

 

Hlavné časti stránky sú tieto:

  1. logo projektu – súčasť dizajnu
  2. hlavné menu – zobrazené vždy pri práci používateľa s IS
  3. prihlasovacia časť – zobrazuje meno prihláseného používateľa, alebo dovoľuje zadať prihlasovacie údaje
  4. novinky – zobrazuje maximálne 5 aktuálnych oznamov z nástenky
  5. úvodný text – privítanie na stránke
  6. aktuálny stav databázy – zobrazuje aktuálne informácie o počte absolventov a projektov evidovaných v IS

V závislosti od prihlásenia sa mení hodnota polí 3 a 4. Po prihlásení administrátora systému vyzerá prihlasovacia časť tak, ako je na nasledujúcom obrázku.

 

 

Obr. 20.:     Znázornenie prihláseného administrátora

Prihlásení používatelia si môžu zvoliť v prihlasovacej časti (1) odhlásenie, prípadne ak ide o administrátora aj vstup do administračnej časti IS.

4.2.              Administrátorská časť

Administrátorská časť systému pre komunikáciu s absolventmi sa skladá z častí správy základných nastavení, importu a exportu dát a priameho prístupu do databázy v časti používateľov.

Obr. 21.:     Základné nastavenia systému ALUMNI

 

 

 

Obr. 22.:     Vstupné pole na importovanie dát

Importovanie dát je prispôsobené schéme systému YONBAN a umožňuje import vo viacerých formátoch, teda ako formát Excel, SQL skript, alebo Webservice.

 

 

 

Obr. 23.:     Exportovanie dát

Exportný formát, do ktorého je možné dáta systému ALUMNI exportovať je formát Excelu.

 

Na obrázku 24 je znázornená časť systému, ktorý umožňuje pridať používateľa priamo do databázy. Tým sa obíde globálny import dát zo systému YONBAN. V oboch poliach (1) aj (2) sa zadávajú základné dáta o vybranom absolventovi. Na tejto stránke je možné zároveň priamo zmeniť heslo používateľa systému.

Obr. 24.:     Pridanie používateľa do databázy

 

Obr. 25.:     Výber používateľov z databázy

Absolventa, ktorého vyberieme na editáciu v okne na obrázku 24 pomocou odkazu „Vyber“ na obrázku 25 (2) môžeme vyhľadávať na karte používatelia (viď obr. 25). V poli (1) sú vstupné záznamy na zobrazenie filtrovaných zoznamov absolventov v poli (2). Vyhľadávanie je možné podľa zamerania, prihlasovacieho mena a priezviska.


4.3.              Vytvorenie ODBC zdroja

Pre korektný beh aplikácie byť vytvorený ODBC dátový zdroj ako System DNS, v prípade že je tento zdroj vytvorený ako User DNS aplikácie bude korektne pracovať len v lokálnom prostredí. ODBC Data Sources nájdeme v Control Panel v Administrative Tools (viď obr. 26)

Obr. 26.:     Správa ODBC Data Sources

Obr. 27.:     ODBC Data Source – System DSN

Obr. 28.:     Vytvorenie Data Source

Taktiež musí mať tento dátový zdroj presný názov „PostgreSQL_ALUMNI“, inak nebude aplikácia schopná nadviazať spojenie s databázou.

 

Obr. 29.:     Vyplnenie časti s PostgreSQL Unicode ODBC Driver

 

Obr. 30.:     Potvrdenie spojenia k databázovému serveru

 

4.4.              Inštalácia IIS z CD Windows XP alebo Windows Server

Pre potreby aplikácie je nutné spustenie web servera, ktorý dokáže spracovávať ASPX technológiu. Odporúčame Internet Information Server od spoločnosti Microsoft. Postup inštalácie je nasledovný:

  1. Tlačidlo Start
  2. Menu položka Settings
  3. Control Panel

Obr. 31.:     Spustenie ovládacích panelov

  1. Vybrať Add or Remove Programs

Obr. 32.:     Pridanie / odstránenie programov

  1. Po otvorení okna z nainštalovanými programami je potrebné zvoliť položku Add/Remove Windows Components


 

Obr. 33.:     Spustenie Add/Remove Windows Components

 

 

  1. Ďalší krok je vybratie Windows komponentu Internet Information Server (IIS)

Obr. 34.:     Povolenie Internet Information Services (IIS)

 

  1. Po stlačení tlačidla next je výzva na vloženie inštalačného CD Windows XP, ostatné časť prebehnú automaticky