Slovenská technická
univerzita v Bratislave
Fakulta informatiky a informačných technológií
Ilkovičova 3, 842 16 Bratislava 4
Informačný systém pre komunikáciu s absolventmi
Administrátorská príručka
Táto používateľská príručka je určená pre administrátora informačného systému na komunikáciu s absolventmi – ALUMNI, pred jej použitím je potrebné oboznámiť sa s prácou v systéme pomocou používateľskej príručky.
Aplikácia pracuje s dynamickými údajmi, ktoré sú uložené v databáze - PostgreSQL. Pre použitie s naším systémom sa odporúča použiť verziu 8.1 alebo vyššiu. Aktuálnu verziu je možné stiahnuť na http://www.postgresql.org/download/. Po stiahnutí systém nainštalujeme spolu s používateľským rozhraním pgAdmin (potrebné kroky sú popísané v príslušnej dokumentácii - dostupnej taktiež na http://www.postgresql.org/docs/) a podľa nasledujúcich krokov vytvoríme a naplníme databázu.
1. Vytvoríme nového používateľa – v aplikácii pgAdmin označíme aktuálny databázový server z ponuky Edit vyberieme New Object -> New Login Role. Do kolóniek Role name a Password zadáme „znalosti“ (bez úvodzoviek). Nakoniec potvrdíme výber stlačením tlačidla OK.
2. Vytvoríme prázdnu databázu – v aplikácii pgAdmin označíme priečinok Databases a z ponuky Edit vyberieme New Object -> New Database. Do kolónky Name vložíme „znalosti“ (bez úvodzoviek). Z ponuky Owner vyberieme „znalosti“ a z ponuky Encoding vyberieme UTF8. Nakoniec potvrdíme výber stlačením tlačidla OK.
3. Naimportujeme štruktúru databázy a údaje – označíme priečinok našej databázy (znalosti), z ponuky Tools vyberieme Query Tool, čím sa nám otvorí okno pre dopyty. Pomocou File -> Open načítame súbor znalosti.sql a z ponuky Query vyberieme položku Execute, čím sa nám vykoná spustenie skriptu na importovanie databázy. V prípade výskytu nasledovnej chyby: ERROR: language "plpgsql" already exists je potrebné odstrániť, alebo okomentovať (vložením dvoch znakov mínus pred reťazec) riadok CREATE PROCEDURAL LANGUAGE plpgsql;.
Vyberte jazyk,
ktorý chcete použiť. Je to iba nastaveni jazyka, ktorý bude použitý
při inštalácii. Samotné PostgreSQL môže byť nainštalované
s jazykovou podporou, alebo bez nej, táto jazyková voľba je však
nezávislá od inštalátora. Môžete tiž vybrať možnosť aby inštalátor
vytvořil podrobný záznam o instalačnom procese. Nezabudnite však, že
v tomto súbore budú uložené heslá, ktoré počas inštalácie vytvoríte.
Obr. 1.: Výber jazyka pri inštalácii PostgreSQL
Podrobne si
prečítajte inštrukcie před ďalším pokračovaním.
Obr. 2.: Základné informácie o PostgreSQL
Vyberte
inštalačné súčasti, ktoré chcete používať. Pre systém ALUMNI sú
postačujúce štandardné účasti, takže v tejto časti nemusíte
nič nastavovať. Pre pokračovanie kliknite na tlačilo Next.
Obr. 3.: Definovanie funkcií aktivovaných inštaláciou PostgreSQL
Vyberte či
chcete použiť PostgreSQL jako službu a špecifikujte konto pre túto službu.
Obr. 4.: Inštalácia služby PostgreSQL
Nastavte meno a heslo pre hlavného používateľa databázy.
Obr. 5.: Inicializácia databázy PostgreSQL
Pre úplnú funkcionalitu postačuje voľba procedurálneho jazyka
PL/pgsql.
Obr. 6.: Povolenie procedurálneho jazyka PL/pgsql
Toto nastaveni
umožňuje pridanie ďalších funkčních modulov do databázy. Systém
ALUMNI však žiadny z nich nepoužíva, takže pokračujte v inštalácii
bez zmeny.
Obr. 7.: Výber ďalších modulov PostgreSQL
Ďalšie
nastavenie umožňuje vytvorenie šablóny na databázové aplikácie, ponechejte
nezmenené.
Obr. 8.: Nastavenie PostGIS
Kliknite na
tlačilo Next, čím zahájite
samotnú inštaláciu.
Obr. 9.: Zahájenie inštalácie PostgreSQL
Inštalácia je
kompletná. Pokračujeme nastavením databázy pre systém ALUMNI.
Spustite program pgAdmin (Štart – Programy - PostgreSQL 8.2 - pgAdmin III). Pripojte sa na databázový server podľa nasledujúceho obrázku.
V prvom kroku sa vyberie server, ku ktorému sa pripájame (1) a v nasledujúcom kroku sa k databáze pripojíme (2). Tieto kroky sú znázornené na obrázku 10. Na obrázku 11 je v kroku (1) znázornené vytvorenie novej databázy.
Obrázok 12 znázorňuje dáta, ktoré je potrebné vyplniť pri vytváraní novej databázy.
Naplnenie databázy záznamami zo skriptu je popísané na obrázku 13. V kroku (1) vyberiete databázu alumni, ďalej spustíte editor na spúšťanie skriptov (2), tým sa otvorí nové okno (3). V okne editácie otvoríte pomocou (4) skript s názvom alumni20070511.sql, ako je znázornené na obrázku 14. Ďalej pokračujeme posledným krokom na obrázku 13 (5), keď spustíme samotný skript.
Na obrázku 15 je zobrazený výsledok činnosti skriptu v prípade úspešného ukončenia.
Obr. 10.:
Pripojenie
k databáze
Obr. 11.:
Vytvorenie
novej databázy
Obr. 12.:
Vytvorenie
novej databázy
Obr. 13.:
Naplnenie
databázy záznamami
Obr. 14.:
Otvorenie
skriptu na naplnenie databázy
Obr. 15.:
Úspešné
ukončenie skriptu na inštaláciu databázy
Týmto krokom ste úspešne naplnili databázu pre systém ALUMNI.
Ešte zostáva pridať privilégia pre používateľa. Môžeme to spraviť skriptom v jazyku PL/sql pomocou:
GRANT ALL ON SCHEMA
alumni TO admin;
ako je to znázornené v krokoch na obrázku 16, alebo pomocou vlastností celej schémy alumni, ktorú nastavíte podľa obrázku 17.
Obr. 16.:
Priradenie
privilégií pre používateľa pomocou skriptu
Obr. 17.:
Priradenie
privilégií pre používateľa pomocou nastavenia vlastností schémy
Obr. 18.:
Obnovenie
zobrazenia dát po zmenách
Ak by sa Vám po ľubovoľnom kroku
počas inštalácie zdalo, že sa príkaz nevykonal, použite „Refresh“ na ľubovoľnej vyššej
úrovni.
Na prevádzkovanie systému ALUMNI nie sú z pohľadu hardvéru kladené špeciálne požiadavky. Podmienkou je možnosť nainštalovania Internet Information Server-u, z čoho vyplýva podmienka, že na stroj na ktorom bude je systém prevádzkovaný sa musí dať nainštalovať Microsoft Windows Server 2000 v krajnom prípade Microsoft Windows XP.
Pre inštaláciu OS 512MB RAM a pre beh .NET Machine, aspoň 128MB operačnej pamäte pre beh samotnej aplikácie. Odporúčané min. 1024MB RAM. Je potrebné mať aspoň 10GB voľného miesta na pevnom disku pretože databáza má tendenciu rozrasť sa.
Rovnaké obmedzenia ako na operačný systém sa vzťahujú aj na architektúru počítača samotného. Je možné použiť počítače typu: x86, x86_64.
Spoločné časti nachádzajúce sa na každej obrazovke (s výnimkou špeciálnych obrazoviek správ systému) sú tieto:
Bližšie sú uvedené jednotlivé časti systému, teda aj popis menu, ktoré sa dotýka aktuálnej časti.
Táto kapitola popisuje hlavné časti systému reprezentované používateľským rozhraním - teda navrhnutými obrazovkami systému s krátkym popisom špecifických položiek v menu.
Obr. 19.: Úvodná stránka projektu
Hlavné časti stránky sú tieto:
V závislosti od prihlásenia sa mení hodnota polí 3 a 4. Po prihlásení administrátora systému vyzerá prihlasovacia časť tak, ako je na nasledujúcom obrázku.
Obr. 20.: Znázornenie prihláseného administrátora
Prihlásení používatelia si môžu zvoliť v prihlasovacej časti (1) odhlásenie, prípadne ak ide o administrátora aj vstup do administračnej časti IS.
Administrátorská časť systému pre komunikáciu s absolventmi sa skladá z častí správy základných nastavení, importu a exportu dát a priameho prístupu do databázy v časti používateľov.
Obr. 21.: Základné nastavenia systému ALUMNI
Obr. 22.: Vstupné pole na importovanie dát
Importovanie dát je prispôsobené schéme systému YONBAN a umožňuje import vo viacerých formátoch, teda ako formát Excel, SQL skript, alebo Webservice.
Obr. 23.: Exportovanie dát
Exportný formát, do ktorého je možné dáta systému ALUMNI exportovať je formát Excelu.
Na obrázku 24 je znázornená časť systému, ktorý umožňuje pridať používateľa priamo do databázy. Tým sa obíde globálny import dát zo systému YONBAN. V oboch poliach (1) aj (2) sa zadávajú základné dáta o vybranom absolventovi. Na tejto stránke je možné zároveň priamo zmeniť heslo používateľa systému.
Obr. 24.: Pridanie používateľa do databázy
Obr. 25.: Výber používateľov z databázy
Absolventa, ktorého vyberieme na editáciu v okne na obrázku 24 pomocou odkazu „Vyber“ na obrázku 25 (2) môžeme vyhľadávať na karte používatelia (viď obr. 25). V poli (1) sú vstupné záznamy na zobrazenie filtrovaných zoznamov absolventov v poli (2). Vyhľadávanie je možné podľa zamerania, prihlasovacieho mena a priezviska.
Pre korektný beh aplikácie byť vytvorený ODBC dátový zdroj ako System DNS, v prípade že je tento zdroj vytvorený ako User DNS aplikácie bude korektne pracovať len v lokálnom prostredí. ODBC Data Sources nájdeme v Control Panel v Administrative Tools (viď obr. 26)
Obr. 26.: Správa ODBC Data Sources
Obr. 27.: ODBC Data Source – System DSN
Obr. 28.: Vytvorenie Data Source
Taktiež musí mať tento dátový zdroj presný názov „PostgreSQL_ALUMNI“, inak nebude aplikácia schopná nadviazať spojenie s databázou.
Obr. 29.: Vyplnenie časti s PostgreSQL Unicode ODBC Driver
Obr. 30.: Potvrdenie spojenia k databázovému serveru
Pre potreby aplikácie je nutné spustenie web servera, ktorý dokáže spracovávať ASPX technológiu. Odporúčame Internet Information Server od spoločnosti Microsoft. Postup inštalácie je nasledovný:
Obr. 31.: Spustenie ovládacích panelov
Obr. 32.: Pridanie / odstránenie programov
Obr. 33.: Spustenie Add/Remove Windows Components
Obr. 34.: Povolenie Internet Information Services (IIS)