Zadanie projektu

Téme RoboCup, presnejšie lige simulovaného robotického futbalu sa naši študenti venujú už päť rokov. Tímy študentov, či už v rámci umelej inteligencie alebo tímového projektu, sa snažia vytvárať a vylepšovať programy, ktoré simulujú správanie sa futbalového hráča. Každý tím sa v rámci obmedzení, určených pravidlami hry futbal a špecifikami simulačného prostredia, snaží vytvoriť čo najlepšieho hráča. Mužstvo, vytvorené z takýchto hráčov, by malo vyhrať nad mužstvom súpera. O súťaži a doterajšej činnosti je dosť popísané aj na stránke STU turnaj v simulovanom robotickom futbale.

V rámci fakulty sme realizovali viacero súťaží a posledná z nich už bola oficiálnym turnajom iniciatívy RoboCup. Množstvo pozitívnych ohlasov nás priviedlo k vyhláseniu ďalšieho regionálneho turnaja RoboCup v simulovanej lige, opäť na záver akademického roka. Práve množstvo nových prístupov a riešení, ktoré predviedli nielen študenti tímového projektu, ale hlavne študenti umelej inteligencie, nám ukázalo, že možnosti na vylepšovanie hráča nie sú zďaleka vyčerpané a dokonca sa stále rodia prekvapujúce úspešné riešenia. V tomto roku sme preto ako podnázov vybrali – nové stratégie. Znamená to všeobecne hľadanie nových prístupov a stratégií nielen pre hráča, ale aj vo svojej práci, v úpravách zdrojového kódu, podporných aplikáciách, základných aj vyšších schopnostiach hráča, spôsobe učenia a ladenia počas simulácií. Nové stratégie sú komplexnou výzvou do nového kola víťazstiev!

Na upresnenie je vhodné povedať, že v tomto tímovom projekte budeme rozširovať možnosti a vylepšovať správanie sa hráčov, vytvorených vo vlaňajších tímových projektoch. Využije sa existujúci zdrojový kód, dokumentácia a aj vytvorené podporné aplikácie. Musí sa tiež zachovať (a podľa možností aj zlepšiť) modularita a tým aj rozširovateľnosť hráča. Zimný semester je vyhradený na oboznámenie sa s celým prostredím, najmä existujúcimi hráčmi a návrhu a prototypovej realizácii jeho vylepšení. Očakáva sa najmä návrh nových prístupov a stratégií vo všetkých už spomenutých oblastiach. Vybrané prístupy sa overia vytvorením jedného alebo viacerých prototypových rozšírení existujúceho kódu. Dôležitou súčasťou bude vytvorenie plánu implementácie a overovania nových stratégií v nasledovnom semestri. V letnom semestri nás čaká realizácia navrhnutých prístupov a stratégií a ich overovanie. Produkt by mal byť dohotovený v deviatom až desiatom týždni semestra, potom je potrebné venovať sa ladeniu a optimalizácii hráča na súťaž, ktorej výsledky idú do celkového hodnotenia tohoto projektu.

Hore

Harmonogram projektu

Plán projektu na zimný semester:
Týždeň Dátum Aktivita
1. 20.9. - 24.9.
rozdelenie študentov do tímov, zverejnenie tém a požiadaviek na vypracovanie ponuky
2. 27.10 - 1.10 vypracovanie ponuky - všetci členovia tímu
3. 4.10 - 8.10
odovzdanie ponúk vyhodnotenie ponúk, určenie rozvrhu a termín stretnutí tímu
4. 11.10 - 15.10
prvé stretnutie členov tímu a vedúceho, , identifikovanie funkcií členov tímu, rozdelenie úloh, vytvorenie plánu projektu, štúdium problematiky, kompozícia web stránky
5. 18.10 - 22.10
analýza existujúcich tímov, analýza problému, špecifikácia požiadaviek a hrubý návrh riešenia, vytvorenie šablóny zápisnice z jednotlivých stretnutí.
6. 25.10 - 29.11
prvá verzia dokumentu, kompletná analýza existujúcich tímov, hrubý návrh riešenia, špecifikácie požiadaviek
7. 1.11 - 5.11
analýza problému, špecifikácia požiadaviek a hrubý návrh riešenia, vytvorenie konečnej podoby dokumentu analýzy a špecifikácie požiadaviek a hrubého návrhu riešenia
8. 8.11 - 12.11
parciálne výsledky dokumentácie od jednotlivých členov tímu odovzdať dokumentaristovi do 9.11. Odovzdanie dokumentácie analýzy problému, špecifikácie požiadaviek riešenia spolu s hrubým návrhom, príprava preberacích protokolov a odovzdanie dokumentácie, vypracovanie posudkov
9. 15.11 - 19.11
odovzdanie posudku analýzy, špecifikácie a hrubého návrhu iného tímu, návrh jednotlivých častí prototypu
10. 22.11 - 26.11
hodnotenie a posúdenie návrhu prototypu, vypracovanie reakcie na posudky iného tímu, detailnejšia špecifikácia častí systému, prvé práce na implementácií prototypu
11. 29.11 - 3.12
implementácia prototypu, kontrola výstupu implementovaných častí prototypu, integrácia a testovanie prototypu
12. 6.12 - 10.12
odovzdanie prototypu vybraných častí systému spolu s dokumentáciou, kompletizácia dokumentu, finalizácia nedokončených častí systému
Plán projektu na letný semester:
Týždeň
Dátum
Aktivita
3 2.3.2005 Finalizácia neurónovej siete na dribling, sfunkčnenie CVS
4 9.3.2005 Funkčná verzia formácií spojených s analýzou protivníka koučom, Integrácia stamina manažmentu z tímu Deravá Kopačka do hráča FC Farmári.
5 16.3.2005 Skĺbenie brankárov Stjupit Dox a Deravá Kopačka
6 23.3.2005 Implementácia systému pohľadu, heterotypov, neurónovej siete na nahrávky
7-9 13.4.2005 Testovanie implementovaných častí návrhu
10-11 26.5.2005 Lokálne kolo súťaže RoboCup
Hore

Úlohy členov tímu

Meno
Úloha
Úlohy pre návrh a implementáciu jednotlivých častí prototypu
Bc. Stanislava Kekerová
Integrátor dokumentácie, vývojár
Integrácia existujúcich prístupov
Bc. Tomáš Molnár Dizajn a údržba stránky, vývojár Integrácia existujúcich prístupov
Bc. Ivan Bernaťák Vývojár Neurónové siete
Bc. Miroslav Rusnák Vývojár Neurónové siete
Bc. Jaroslav Zajac Vedúci tímu, vývojár Kouč
Bc. Jaroslav Belluš Vývojár Kouč
Hore

Stav plnenia úloh

ID
Zodpovednosť
Priebeh
Začiatok
Koniec
Splnenie
Stav
0.0 TM Vypracovanie ponuky 27.09.04 04.10.04 04.10.04 ukončená
1.0 analýza tímov LastUnited 2 a Tsinghuaeolus 14.10.04 28.11.04 28.11.04 ukončená
2.0 Overenie funkcionality trénera tímu StjupidDox 14.10.04 28.10.04 04.11.04 ukončená
2.1 Štúdium konfiguračného súboru trénera 21.10.04 28.10.04 28.10.04 ukončená
4.0 vytvoriť špecifikáciu a hrubý návrhu správania sa hráča, vychádzajúc zo Stupit Dox 04.11.04 09.11.04 11.11.04 ukončená
6.0 utriedenie existujúcich zdrojových textov 18.11.04 neurčený 16.05.05 ukončená
10.2 vytvoriť stručnú príručku k používaniu CVS 23.02.05 04.03.05 05.03.05 ukončená
10.3 úprava stránky 23.02.05 04.03.05 05.03.05 ukončená
10.5 Úprava brankára na rozpoznávanie heterotypov 02.03.05 16.03.05 06.04.05 ukončená
11.2 Zohnať zhodnotenie prototypu, produktu a celkové zhodnotenie projektu. 2.3.2005   16.05.05 ukončená
16.2 Podielať sa na mergovaní projektu 13.5.05 20.5.05 20.5.05 ukončená
16.7 Vytvoriť používateľskú príručku k parseru pre NS 13.5.05 21.5.05 16.05.05 ukončená
1.1 MR Analýza tímu CM United 21.10.04 28.10.04 28.10.04 ukončená
2.2 Spájanie dokumentov analýzy tímov 14.10.04 28.10.04 16.05.05 pokračuje
3.0 Vytvorenie štruktúry dokumentu 28.10.04 04.11.04 04.11.04 ukončená
3.1 Stanovenie projektového plánu na obidva semestre. 28.10.04 04.11.04 04.11.04 ukončená
4.1 dodať prvú verziu dokumentácie k 1. kontrolnému bodu na revíziu všetkým členom tímu 09.11.04 10.11.04 11.11.04 ukončená
1.2 JB Analýza tímu LU, Brainstormers 14.10.04 28.10.04 21.10.04 ukončená
2.3 Podrobná písomna analýza tímu LU 21.10.04 28.10.04 28.10.04 ukončená
16.1 Opraviť ofsety subformácii + heterogénnych hráčov. 13.5.05 20.5.05 16.05.05 ukončená
16.4 Používateľská príručka k UnitCreator 13.5.05 20.5.05 16.05.05 ukončená
1.3 SK analýza tímov Step a RoboSina 14.10.04 28.10.04 28.10.04 ukončená
1.4 Tvorba www stránky tímu 14.10.04 28.10.04 04.11.04 ukončená
2.4 Úvod k Robocup-u 21.10.04 28.10.04 04.11.04 ukončená
4.3 doladenie webu - spam protekcia, doplnenie zápisníc 04.11.04 11.11.04 11.11.04 ukončená
4.4 vytvoriť kvalitatívne porovnanie brankárov a vybrať brankára vhodného pre náš tím 04.11.04 09.11.04 09.11.04 ukončená
5.0 vypracovanie kapitoly Riadenie 11.11.04 12.11.04 12.11.04 ukončená
8.0 finalizácia dokumentácie 02.12.04 13.12.04 13.12.04 ukončená
13.0 Stamina manažment 16.03.05 18.03.05 16.05.05 pokračuje
1.5 IB Analýza tímu Stjupidox 21.10.04 28.10.04 28.10.04 ukončená
2.5 Reverse engineering zdrojových súborov StjupidDox, Sklo a iných. 14.10.04 28.10.04 28.10.04 ukončená
4.5 upraviť vygenerované dátové modely Stupit Dox, Deravej Kopačky, dodať dokumentaristovi v podobe použiteľnej v dokumentácii 04.11.04 09.11.04 11.11.04 ukončená
7.0 vypracovať reakciu na posudok 25.11.04 02.12.04 09.12.04 ukončená
14.2 Vytvoriť nové unity 30.3.05 07.04.05 16.05.05 ukončená
1.6 JZ Analýza timu Trilearn 21.10.04 28.10.04 28.10.04 ukončená
2.6 Analýza servera 21.10.04 28.10.04 28.10.04 ukončená
2.7 Vytvorenie tímovej e-mail schránky a mailing listu. 21.10.04 28.10.04 28.10.04 ukončená
6.4 zaslanie % podielu na ponuke 18.11.04 25.11.04 25.11.04 ukončená
6.5 pracovať na koučovi 18.11.04 02.12.04 09.12.04 ukončená
9.0 dohodnúť stretnutie na prezentáciu 9.12.04 13.12.04 13.12.04 ukončená
9.1 dodanie dokumentácie k prototypu kouča 9.12.04 11.12.04 11.12.04 ukončená
10.0 prepísať plán 23.02.05 04.03.05 04.03.05 ukončená
16.5 Príručka pre inštaláciu a spustenie projektu 13.5.05 20.5.05 16.05.05 ukončená
4.2 MR+IB špecifikácia a hrubý návrh neurónovej siete na dribling 04.11.04 09.11.04 11.11.04 ukončená
5.1 dokončenie, vytlačenie a odovzdanie dokumentácie 11.11.04 12.11.04 12.11.04 ukončená
6.2 zostavenie neurónovej siete na dribling 18.11.04 02.12.04 09.12.04 ukončená
10.4 Pokračovať na trénovaní NS 23.02.05 25.03.05 16.05.05 ukončená
11.1 Dodanie pozorovateľných výsledkov učenia neurónovej siete na dribling 2.3.05 9.3.05 16.05.05 ukončená
14.1 Návrh a implementácia rozhodovania o prihrávkach 30.3.05 07.04.05 16.05.05 ukončená
16.2 Zmergovať projekt 13.5.05 20.5.05 20.5.05 ukončená
16.3 Porovnať výsledky NS s a bez rošírených vstupov. 13.5.05 20.5.05 16.05.05 ukončená
4.6 JZ+JB doplniť špecifikáciu a hrubý návrh kouča 04.11.04 09.11.04 09.11.04 ukončená
10.1   Implementovať pre trénera analýzu formácii (s podporou heterogénnych hráčov) 23.02.05 18.03.05 16.05.05 pokračuje
5.2 JZ+MR vytvorenie posudku k dokumentácii tímu Squirell 12.11.04 18.11.04 18.11.04 ukončená
6.1 dokončenie posudku 18.11.04 19.11.04 19.11.04 ukončená
6.3 JB+SK navrhnutie formácií 18.11.04 02.12.04 09.12.04 ukončená
Úlohy pre všetkých
ID
Zodpovednosť
Úloha
Začiatok
Koniec
Splnenie
Stav
2.8 všetci každý z členov porozmýšľa nad prínosom tímu pre projekt a nad smerovaním projektu. 21.10.04 28.10.04 28.10.04 ukončená
3.2 všetci špecifikácia a hrubý návrh projektu 28.10.04 04.11.04 04.11.04 ukončená
4.7 všetci dodať všetky vypracované úlohy dokumentaristovi 04.11.04 09.11.04 09.11.04 ukončená
5.3 všetci zahájenie práce na prototype 11.11.04 18.11.04 18.11.04 ukončená
5.4 všetci návrh, čo by mal prototyp obsahovať 11.11.04 18.11.04 18.11.04 ukončená
5.5 všetci odstránenie formálnych a iných chýb v častiach dokumentu prislúchajúcim členom nimi vytvorených 11.11.04 12.11.04 12.11.04 ukončená
6.6 všetci pracovať na dosiahnutí funkčného prototypu 18.11.04 09.12.04 09.12.04 ukončená
8.1 všetci dokumentácia. Správa k prototypu 02.12.04 13.12.04 25.01.05 ukončená
Hore