Liga simulovaného robotického futbalu známa pod názvom RoboCup prebieha na FIIT STU už piaty rok. Jej cielom je vytvárat a vylepšovat programy, ktoré simulujú správanie sa futbalového hráca, ktorý sa musí riadit obmedzeniami urcenými pravidlami hry futbal a špecifikami simulacného prostredia. Stále sa ukazujú, nové prekvapujúce možnosti na vylepšovanie hráca, ktoré úspešne zlepšujú jeho herné vlastnosti. To dáva priestor na hladanie stále nových prístupov a stratégií simulácie hráca, ako aj podporných aplikácií a spôsobe ucenia a ladenia pocas simulácií.
Každoročne sa organizuje celosvetový turnaj v simulovanom robotickom futbale pod názvom RoboCup (Robot World Cup Soccer Games and Conferences), pricom jeho hlavným cielom je dosiahnut, co najväcšie zdokonalenie fyzických a syntetických (programovo realizovaných) hrácov. Delí sa na tri hlavné oblasti: RoboCup Soccer - zameraný na futbal, RoboCup Rescue - zameraný na záchranu ludí a RoboCup Junior orientovaný na vzdelávanie detí. Záštitu nad týmto turnajom má medzinárodná nezisková organizácia zaregistrovaná v Ženeve s názvom RoboCup Federation, ktorej snahou je podpora výskumu v tejto oblasti a uplatnenie dosiahnutých výsledkov výskumu v praxi. Avšak do sútaže sa môže zapojit tak úcastník, ako aj tím bez ohladu na to, ci je zameraný na výskum alebo len zábavu. V oblasti fyzických agentov je snaha zostrojit humanoidný tím, ktorý by bol schopný hrat proti ludskému tímu podla oficiálnych pravidiel tejto hry.
Rok 1993, bol rokom kedy boli zverejnené prvé vyhlásenia a koncipované prvé pravidlá týkajúce sa tejto hry. Nasledujúce dva roky prebiehalo projektovanie a v auguste 1995 na medzinárodnej konferencii ,,International Joint Conference on Artificial Intelligence'', konajúcej sa v Kanade, bol vyhlásený prvý rocník svetovej sútaže v robotickom futbale, ktorý sa mal uskutocnit v roku 1997 v Nagoya, Japonsko. Dalšie rocníky sa uskutocnili v Paríži, Stockholme, Melbourn a Seattle, kde prichádzalo stále viacej úcastníkov, ako aj divákov. V poradí šiesty RoboCup2002 sa uskutocnil znova na pôde Japonska a to vo Fukuoku, v kooperácii s Busan nachádzajúcim sa Korei, posledný, siedmi turnaj v roku 2003 sa uskutocnil v Padove, Taliansku a stal sa udalostou, ktorá bola sledovaná celoštátnymi a medzinárodnými masmédia pôsobiacimi na celom svete.
Sútaž RoboCup sa delí do viacerých kategórií a to podla toho, ci sa jedná o fyzických alebo syntetických hrácov:
1. Simulacná liga pre syntetických hrácov
- jedná sa o najstaršiu cast sútaže
2. Simulacná liga robotických hrácov
- Liga malých robotov: velkost robota nesmie presiahnut 18 centimetrov, hrá sa s oranžovou golfovou loptickou, v tímoch po 5 hrácov na ploche nie väcšej ako doska stola
- Liga stredne velkých robotov: velkost robota nesmie presiahnut 50 centimetrov, hrá sa s oranžovou futbalovou loptou, v tímoch po 4 hrácoch na ploche s velkostou 12x8 metrov.
- Liga štvornohých robotov: hrá sa v tímoch po 4 hrácoch tzv. SONY'S AIBO, velkost ihriska je urcená na 3 x 5 metrov.
- Humanoidná liga: táto liga bola prvý raz predstavená v roku 2002. Dvojnohý autonómny humanoidný robot sútaží v "chôdzi" a "strielaní na bránku". Robot dokáže, tiež kopnút "penalty" a celá hra prebieha systémom jeden na jedného. Pravidlá sa postupne prispôsobujú zdokonalovaniu vývoja humanoidných robotov.