Používateľská príručka web prezentácie šifry IDEA

 

 

Prostredie

 

 

Prezentácia činnosti šifry IDEA je navrhnutá ako web aplikácia a je implementovaná v prostredí Macromedia Falsh 5. Prezentáciu je možné spustiť pod ľubovolným operačným systémom na jej beh je potrebný prehliadač internetových stránok, ktorý má nainštalovaný prehrávač Macromedia Flash verzie 5 alebo vyššej.

 

 

 

Spustenie prezentácie

 

 

Po spustení aplikácie sa zobrazí úvodné okno (obr. 1). V pravej časti úvodného okna sú zobrazené a ovládacie prvky pomocou ktorých prebieha navigácia medzi jednotlivými časťami prezentácie. V jeho dolnej časti sa zobrazuje percentuálna časť načítania aplikácie. Ak je aplikácia načítaná celá, je možné zobraziť zvyšnú časť zobrazujúcu činnosť šifry IDEA stlačením tlačidla Vstúp.

 

 

Obr. 1. Úvodné okno prezentácie.

Prvá úroveň – globálny pohľad.

 

 

 

Prvá úroveň nazerá na činnosť šifry ako na čiernu skrinku (obr. 2). Jej vstupmi sú otvorený text a šifrovací kľúč. Výstupom je zašifrovaný blok dát. Aplikácia umožňuje užívateľovi zadať vlastné vstupné dáta a kľúč zápisom do zobrazených políčok, vstupné aj výstupné dáta sú zapisované v šesťnástkovej sústave. Veľkosť otvoreného a zašifrovaného textu je 64 bitov, čo je 16 hexadecimálnych znakov a veľkosť kľúča je 128 bitov čo predstavuje 32 hexadeicimálnych znakov. Šifrovanie je spustené stlačením tlačidla uprostred bloku šifrátora. Výsledok je zobrazený v okne zašifrovaný text. Po tom čo bol blok otvoreného textu zašifrovaný môžeme ho dešifrovať. Zvolíme akciu dešifrovanie ktorá skopíruje zašifrovaný text do políčka otvorený text a odstráni hodnotu z poľa zašifrovaný text. Po stlačení tlačidla šifrovania sa zobrazí dešifrovaný text v políčku dešifrovaný text.

V pravej časti sa zobrazuje vysvetľujúci text ktorý je zobrazený po kliknutí na niektorý s popisujúcich textov. V pravom hornom rohu sa nachádza dvojica tlačidiel ktorá slúži na prechod medzi jednotlivými úrovňami. Na prechod do nasledujúcej úrovne použijeme tlačidlo šípky smerujúcej nadol a naopak.

 

 

 

Obr. 2. Okno prvej úrovne zobrazujúce celkový pohľad na činnosť šifry.

 

 

 

Druhá úroveň – funkčné bloky.

 

 

 

Na tejto úrovni nazeráme na činnosť šifry ako na postupnosť vykonávania blokov operácií (obr. 3). Jednotlivé bloky predstavujú kolá v ktorých prebieha šifrovanie a blok predstavujúci kľúčový manažment. Rovnako ako na predchádzajúcej úrovni môžeme zadať priamy text a šifrovací kľúč a rovnakým symbolom spustíme šifrovanie. Po tom čo bol text zašifrovaný môžeme ho dešifrovať obdobným spôsobom ako v prvej úrovni. Taktiež môžeme zobraziť vstupné a výstupné dáta jednotlivých blokov kliknutím na popis zvoleného bloku. V dolnej časti sa zobrazí štvorica vstupných dát bloku, štvorica výstupných dát bloku a šesť podkľúčov v prípade prvých ôsmych kôl alebo štyri podkľúče v prípade výstupnej transformácie.

Na prechod do nasledujúcej alebo predchádzajúcej úrovne použijeme tlačidlá šípok v pravom hornom rohu.

 

 

 

 

 

Obr. 3. Druhá úroveň zobrazujúca funkčné bloky šifry.

 

 


Tretia úroveň – činnosť v rámci jedného kola.

 

 

 

Tretia úroveň zobrazuje jednotlivé bitové operácie v rámci jedného kola (obr. 4). Ďalej sú zobrazené všetky vstupné a výstupné dáta, šifrovacie podkľúče a všetky medzihodnoty bitových operácií. Po stlačení symbolu ľubovolnej bitovej operácie sa v dolnej časti zobrazí vysvetľujúci text popisujúci operáciu. V dolnej časti sa tiež nachádza tlačidlo umožňujúce zmenu číselnej sústavy zobrazených hodnôt, čím sa uľahčí kontrola výsledkov jednotlivých operácií. V hornej časti sa popri tlačidlách umožňujúcich prechod medzi úrovňami prezentácie nachádza dvojica tlačidiel zobrazujúcich šípky vpravo a vľavo. Tieto slúžia na prechod medzi jednotlivými kolami, pričom sa zobrazuje číslo aktuálneho kola.

 

 

 

 

 

Obr. 4. Činnosť v rámci jedného kola.

 

 

 


Štvrtá úroveň – generovanie podkľúčov.

 

 

 

Štvrtá úroveň zobrazuje postup generovania 52 šestnásť bitových podkľúčov (obr.5). Používateľ má možnosť zadať ľubovolný kľúč do poľa kľúč (hexadecimálna sústava) po stlačení tlačidla spustenia akcie (šípka vpravo)  sa postupne v siedmych kolách vygeneruje všetkých 52 podkľúčov.

Pri generovaní sa kľúč zadaný v šesťnástkovej sústave prevedie do binárnej sústavy, a je zobrazený v poli kľúč (binárna sústava). Následne je rozdelený na osem častí, ktoré predstavujú prvých osem podkľúčov, tie sú zobrazené v poliach K1 – K8. V nasledujúcom kroku je vykonaný aritmetický posuv nad binárnou hodnotou kľúča a opäť je rozdeleným vytvorených ďalších osem podkľúčov.

 

 

 

 

 

Obr. 5. Generovanie podkľúčov.