|
|
|
Posudok k dokumentácii tímu č.11
|
|
Čo v dokumentácii chýba:
-
Úvod: chýbajú ciele projektu, predstavenie riešiteľského
kolektívu;
-
Špecifikácia: chýba špecifikácia údajov (napr. ERD), kontext
systému (DFD), ako aj špecifikácia správania systému;
-
Zápisnice zo stretnutí: chýba čas stretnutí (dátum je nepostačujúci),
ako téma stretnutia je vždy uvedené: "niečo" – zrejme sa pozabudlo
na kontrolu zápisníc pred dokončením;
-
Ďalej chýba rozdelenie úloh členov riešiteľského tímu a takisto aj ohraničenia.
Nedostatky v tom, čo nechýba:
Úvod:
Úvod je veľmi stručný, neobsahuje žiadne uvedenie do problematiky.
Analýza:
Analýza je (oproti špecifikácii) až prehnane rozsiahla, venuje sa v
nej veľmi veľa priestoru už existujúcim riešeniam, ktoré sú pre JSI do
istej miery nepoužiteľné, ba čo viac, na konci sa konštatuje, že "Ďalej
sa ním zapodievať nebudeme.".
Časť 2.5.5 do analýzy problému nepatrí.
Špecifikácia:
Celkovo je časť špecifikácie požiadaviek na veľmi slabej úrovni, obsahuje
v podstate iba špecifikáciu funkcií systému.
Obsah posledných odstavcov časti "Došpecifikovanie požiadaviek"
nepatrí do špecifikácie požiadaviek. Okrem toho, vysvetlenie, prečo bude
vynechaná "databázová" časť ("Táto úloha sa nám zdá byť hodnotnejšia,
nakoľko databázovými systémami sme sa zaoberali v iných ročníkoch a na
iných predmetoch") je scestné, pretože práve preto by mal tím tieto
skúsenosti preukázať v projekte. Veď projekty by mali byť prezentáciou
(ukážkou) schopností, ktoré boli nadobudnuté počas štúdia.
Hrubý návrh:
V hrubom návrhu sa tím venuje iba porovnávaniu programov a testovaniu
funkčnosti, čo je dosť málo. Niektoré časti by mali byť skôr v špecifikácii
(práve v chýbajúcich častiach špecifikácie).
Je zaujímavé, že sa tím rozhodol proti jednoznačnej vôli odberateľov
(resp. budúcich používateľov), ktorými sú cvičiaci predmetu SOJ.
Takisto je zaujímavé, že si tím zvolil ako cieľovú platformu OS Linux,
pretože je málo pravdepodobné, že v blízkej budúcnosti bude tento systém
využívaný práve budúcimi užívateľmi systému. Zaujímavý je aj dôvod, prečo
sa tím rozhodol pre takéto riešenie: "... a tiež z dôvodu, že väčšina
tímu, ktorá sa bude podieľať na implementácii má výborné znalosti v programovaní
na tejto platforme.". Prečo je to zaujímavý dôvod? Lebo sa nestáva
často, aby si riešiteľský tím diktoval cieľovú platformu. To by sa ľahko
mohlo stať, že odberateľ (budúci používateľ) bude nespokojný a produkt
odmietne.
Čo sa týka testovania, je dôležité to, ako kvalitne je spravený emulátor
MS DOS v prostredí OS Linux, pretože študent bude svoje zadania implementovať
a ladiť hlavne v prostredí MS DOS a nebude rátať so žiadnymi špeciálnymi
vlastnosťami OS Linux a jeho VDM (Virtual DOS Machine).
Ponuka:
Ponuka tímu je veľmi stručná. Je potrebné poznamenať, že "Počítačové
systémy a siete" nie je odbor, ale zameranie odboru. Odbor je Informatika.
Postrehy k niektorým častiam (výrokom):
Štruktúra dokumentácie sa nestotožňuje s praxou overenými štruktúrami (postupnosť:
analýza problému; špecifikácia požiadaviek – funkcie, údaje a správanie;
...). To síce nie je veľký nedostatok, ale podstatné je to, že dokumentácia
neobsahuje spomenuté chýbajúce časti.
Drobný postreh k časti 2.3: testovanie funkčnosti je dôležitá fáza,
no štatisticky určite nezaberá 80% z celkového vývojového času. Zrejme
je myslený čas od začiatku implementácie.
V časti 2.5 je napísané, že "Preto je len prirodzené, že niektorí
takýto študenti sa snažia vyhnúť "nezaujímavej" práci ...". Dúfame,
že to nemá byť ospravedlnenie týchto študentov, ale len akési "pochopenie"
ich pohŕdania programovaním jednoduchších úloh. Každopádne má zmysel zaoberať
sa aj týmto, pretože títo študenti sa zrejme mylne domnievajú, že dobrý
programátor sa zaoberá výhradne zložitými úlohami. A okrem toho, je možnosť
dohodnutia semestrálneho zadania, ktoré je komplexnejšie a ktoré nahradí
viac jednoduchých úloh. Tu je na mieste otázka, či to nesúvisí s motiváciou
študentov.
K časti 2.5.3 je vhodné poznamenať, že ak sa porovnávaním atribútov
zistí, že zadania sú podobné (nie rovnaké – vtedy je to jasné), je to len
upozornenie, že ich treba podrobiť inteligentnému testu. V žiadnom prípade
by sa takéto výsledky nemali považovať za smerodajné pri hodnotení.
Formálna stránka (gramatické chyby a slovosled):
-
V množnom čísle sa píše dlhé mäkké 'í', napríklad v slovách: "konštrukcii",
"z technik", "ktorý".
-
Viackrát sa v dokumentácii stáva, že v slovách chýba písmeno: "z funkčný
jednotiek", "tomuto problém", "zoberá".
-
Chýbajú čiarky ako oddeľovače: "je otázne či".
-
Slová "nieje" a "niesú" sa píšu oddelene.
-
Používajú sa nespisovné slová: "pomenenie", "poprepisovať",
"parser".
Dokumentácia obsahuje aj ďalšie typy chýb, napríklad chybné stupňovanie
niektorých prídavných mien ("najuniverzálnejší"), neukončenie vety
bodkou, opakovanie slov, používanie nesprávnych tvarov slov ("štandartne")
a podobne. Uvedené konkrétne gramatické chyby sú vybraté ako ukážky.
Dokumentácia sa ťažko číta (aj kvôli častým gramatickým a štylistickým
chybám). Niektoré vety v dokumentácii sú "umelo" vytvorené, predlžované
("..., alebo ďalšiu doplniť, bolo by potrebné podrobne zbytočne naštudovať
funkciu celého modulu") a štylisticky nesprávne (zlý slovosled vo vetách),
čo má potom za následok, že takéto vety je potrebné prečítať viackrát,
aby bol pochopený ich význam.
Celkovo na nás dokumentácia pôsobí, akoby bola "šitá horúcou ihlou",
lepšie povedané, akoby bola robená v časovej tiesni. (V časti Prílohy sa
napríklad zabudlo na text s označením "Toto možno do záveru".)
Záver:
V tomto posudku sme sa venovali hlavne nedostatkom, pretože v procese vylepšovania
dokumentácie je treba odstraňovať iba nedostatky. A práve vylepšenie hodnotenej
dokumentácie je hlavným cieľom tohto posudku.
Pripúšťame, že niektoré uvedené výhrady nemusia byť v konečnom dôsledku
opodstatnené, pretože mohla vzniknúť situácia, kedy sme presne neporozumeli,
čo mal autor tej-ktorej časti na mysli. Každopádne však veríme, že odstránenie
spomenutých nedostatkov povedie k zvýšeniu ako obsahovej, tak aj formálnej
úrovne dokumentácie.
Na záver treba poznamenať, že to, čo nebolo označené ako nedostatok,
je chápané pozitívne. A aj keď sa s niektorými vecami nestotožňujeme, akceptujeme
ich ako iný pohľad na vec, teda ako iné (ale nie zlé) riešenie.
Medzi výraznejšie pozitíva patrí (so spomenutými výhradami) slušne
urobená analýza problému, zaujímavá myšlienka zhodnotenia efektívnosti
programu. Zaujímavým riešením je aj napriek istým úskaliam emulácia MS
DOS v prostredí OS Linux. Dobre spravená je aj časť zaoberajúca sa podobnosťou
programov.
Poznámky:
Všetky príklady a citácie z hodnotenej dokumentácie sú uvádzané šikmým
písmom (italic) a sú z nej presne okopírované (aj s prípadnými chybami).
|
|