Modul pre napĺňanie údajov
Vytváranie rozvrhu hodín a skúšok
Tvorba rozvrhu hodín nebude riešená formou grafického AX komponentu využívaného aplikáciou na napĺňanie údajov v MS Access ale bude riešená ako samostatná aplikácia.
Modul pre podporu tvorby rozvrhu hodín
Používateľské rozhranie
Vzhľadom na veľké množstvo údajov, s ktorými rozvrhár pracuje je v niektorých prípadoch znížená intuitívnosť používateľského rozhrania. Uvedený nedostatok je čiastočne rieši používateľská príručka.
Paralelná práca - autentizácia a autorizácia
Systém umožní prácu viacerých používateľov - návrhárov. Aby sa obmedzila možnosť poškodiť údaje naplánované iným návrhárom, systém umožní jednoduchú autentizáciu a autorizáciu. Používateľ bude autentizovaný heslom a po prihlásení sa do systému má možnosť pracovať iba s hodinami na ktoré sa viaže iba predmet garantovaný katedrou návrhára. Pretože aplikácia bude používaná iba úzkou skupinou ľudí, bude možné uvedenú kontrolu prístupu obísť.
Je možné, že pri požívaní systému sa uvedená autorizácia ukáže ako nedostatočná a prístupová politika bude musieť byť prehodnotená.
Modul pre zobrazovanie a tlač rozvrhu
Zmena špecifikácie
Implementovaný produkt sa vyznačuje niektorými odchýlkami oproti navrhovanému riešeniu a špecifikácii.
V dôsledku nedostatku vhodných testovacích údajov neboli plne implementované časti rozvrhu pre miestnosť a skupinu. Funkčnosť modulu pre tlačenie je sčasti obmedzená formou výstupu (tlačenie formy). Iný export údajov je pre užívateľa neprístupný.
Modul WWW rozhrania pre zobrazovanie rozvrhu
Zmena špecifikácie
Oproti plánovej funkčnosti navrhovanej v špecifikácií, je zobrazovanie rozvrhu obmedzené len na zobrazenie rozvrhov pre študentov a učiteľov.
Bola vypustená možnosť zobraziť rozvrh pre skupiny študentov, nakoľko skupiny študentov budú vytvárané pre potreby rozvrhárov a teda nebudú mať zmysel pre študentov ani učiteľov.
Takisto bola vypustená možnosť zobrazovať rozvrhy pre miestnosti, keďže po porade s ostatnými členmi týmu, sme sa rozhodli, že takáto požiadavka bude zriedkavá.
Ohraničenia
Prezeranie rozvrhu bolo podľa plánu vytvorené pre grafické aj textové prehliadače. Podľa predpokladov je zobrazenie prehľadnejšie v grafických prehliadačoch, aj v textových prehliadačoch sú však zobrazené všetky informácie.
Napriek funkčnosti v obidvoch cielených grafických prehlidačoch (NN 4+, IE 4+), odporúčame na prezeranie prehliadač Microsoft Internet Explorer 4+. Zobrazenie v ňom je presnejšie prehľadnejšie a aj rýchlejšie. V prípade problémov s Netscape Navigatorom je v problémovom prezeraní implementovaná možnosť prezerania pre tlač, ktorá má dobrú funčknosť v obidvoch prehliadačoch.
Modul WWW rozhrania pre prihlasovanie sa na predmety
Zmena špecifikácie
Zapisovanie predmetov – tvorba skupín predmetov
Napriek skutočnostiam vyplývajúcim z analýzy existujúceho stavu neboli do logického modelu zakomponované možnosti tvorby skupín predmetov pre jednotlivé ročníky.
Zaraďovanie predmetov do rôznych skupín je typické pre predmety inžinierskeho štúdia v odbore informatika. Ostatné ročníky a odbory používajú delenie predmetov na povinné, povinne volitelné a nepovinne volitelné rozdelené na predmety zimného a letného semestra.
Absencia možnosti zaraďenia predmetov jedného ročníka do skupín logicky súvisiacich predmetov bol hodnotená ako mierny nedostatok.
Rozšírenie modelu údajov
Fyzický model údajov je voči logickému modelu o možnosť tvorby skupín predmetov.
Študentovi, ktorý je zapísaný do niektorého nominálneho ročníka štúdia, vyplývajú určité požiadavky na zapísanie si predmetov z ktorých vyplýva aj počet kreditov, ktoré môže získať. Študijné poriadok určuje minimum, maximum a nominálnu hodnotu počtu kreditov pre jednotlivé ročníky štúdia. Túto vlastnosť pokrýva nová dátová entita RočníkOdbor. Tejto entite budú prislúchať skupiny predmetov. Entita RočníkOdbor zohľadňuje aj odbor a zameranie, ktoré študent študuje. Takto sa do skupín môžu dostať iba tie predmety, ktoré si študent musí alebo môže zapísať a sú určené pre jeho odbor a zameranie.
Predmety nominálneho ročníka tvoria minimálne dve skupiny: zimný a letný semester. Toto delenie na zimný a letný semester obsahoval aj pôvodný logický návrh údajov. Taktiež obsahoval možnosť definovať, či je predmet povinný alebo nepovinný. Pri implementácii by bolo možné zabezpečiť, aby si študent musel zapísať povinné predmety.
Pridaní možnosti tvorby skupín predmetov bude možné definovať kritérium zapísania predmetov s minimálnym počtom kreditov z danej skupiny.
Napr.: Nech v 1. nominálnom ročníku inžinierskeho štúdia sú 3 ekonomické predmety (bez ohľadu na zimný či letný semester), z ktorý si študent musí povinne vybrať aspoň jeden. Vytvorením skupiny predmetov “Ekomonické predmety” a definovaním minimálneho počtu kreditov (minimum z počtu kreditov sa predmety skupiny) z danej skupiny si bude musieť študent zapísať aspoň jeden premet tejto skupinu, aby vyhovel danej požiadavke.
Do modelu údajov je pridaná entita SkupinaPredmetov, ktorá určuje množinu logicky súvisiacich predmetov, pre ktoré platia isté kritéria (ako bolo uvedené v príklade). Kritériom je v tomto prípade iba minimálny počet kreditov zo skupiny predmetov.
Toto rozšírenie modelu údajov rieši iba problém tvorby skupín predmetov a zapisovanie predmetov na základe skupín predmetov s výberovým kritériom.
Ďalšie možnosti vyplývajúce zo zavedenia skupín predmetov a obmedzovacích kritérií na zápis predmetov, ktoré nebudú v konečnom modely údajov zohľadnené, uvedieme ako “návrhy” pre ďalšie verzie.
Rozšírenie údajového modelu neuvažuje možnosť, že študent nezískal kredity za všetky zapísané predmety. Ak aj postúpi do ďalšieho ročníka, študijný poriadok mu ukladá možnosť/povinnosť opakovať predmet, za ktorý nezískal kredity.
Riešenie tejto situácie vyžaduje ďalšie rozšírenie modelu údajov o predmetu zapísané v minulosti (t.j. nižšich ročníkoch). Tu by sa pamätali predmety, ktoré si študent zapísal. Ak budeme uvažovať možnosť nezískania kreditov za predmet, systém by si mal pamätať aj informácie o absolvovaní alebo neabsolvovaní daného predmetu.
Informácie tohto druhu by mali/mohli byť dostupné z fakultného informačného systému (FIS), ktorý ako celok neexistuje. Existujú rôzne druhy evidencií študentov, ich výsledkov, ale netvoria celok. Získavanie informácií tohto druhu by vyžadovalo štúdie týchto systémov a spočívalo by vo vytvorení prostriedku na transformáciu existujúcich údajov do vytváraného systému. Takto by niektoré údaje boli zbytočne redundantné v rôznych systémoch. Riešením by bolo vytvorenie centrálnej databázy študentov (a informácií z toho vyplývajúcich) na úrovni fakulty.
Ak by boli dostupné vyššie popisované údaje, systém by automaticky mohol ponúkať na zápis aj predmety zapísané ale neabsolvované. Mohol by implementovať ďalšie funkcie na kontrolu získania požadovaného počtu kreditov za jednotlivé druhy štúdia (mysli sa štúdium bakalárske a inžinierske, v ktorých sú mierne odlišná miera požiadaviek na ukončenie daného druhu štúdia).
Pozn.: Zapisovanie predmetov, ktoré by sa malo uskutočňovať na základe študijných výsledkov, muselo by prebiehať až po skúškovom období letného semestra.
Priority riešenia
Pri riešení tejto časti projektu bol kladený dôraz na návrh a implementáciu tých častí, ktoré by demonštrovali možnosť využitia WWW na prihlasovanie/zapisovanie.
Pri riešení sa uprednostnila tvorba WWW rozhrania pre prihlasovanie predmetov vo forme komunikácie databázového a WWW servera na základe požiadaviek klientskej aplikácie – HTML prehliadača.
Tvorba študijného plánu, ktorá by mala byť súčasťou projektu je riešená ako časť modulu na napĺňanie údajov.
Ohraničenie
V konečnom produkte nebola implementovaná časť na zmenu osobných údajov (heslo a e-mailová adresa používateľa) a oznamovanie výsledkov zapisovania predmetov pomocou e-mailu. Pri využívaní služby prihlasovanie na predmety je plne podporovaný iba prehliadač MS Internet Explorer 4.
Ďalšie ohraničenie vyplývajúce z implementačných obmedzení
Údaje o prihlásení používateľa sa ukladajú do objektu SESSION na WWW serveri. Inštancia tohto objektu sa na serveri vytvára v čase pripojenia prehliadača na WWW server. Ak sa ako prehliadač použije MS Internet Explorer 4 nie je možná práca dvoch používateľov na jednom počítači pretože tento prehliadač využíva iba jeden objekt SESSION pre viaceré pripojenia. Dôsledkom je, že prihlásený používateľ je ten, ktorý sa prihlásil v čase neskôr. Verzia 5 uvedeného prehliadača už rieši tento problém (vytvára na WWW serveri nový objekt SESSION) a je tak umožnená aj práca viacerých používateľov na jednom počítači.