Slovenská technická univerzita v Bratislave
FAKULTA ELEKTROTECHNIKY A INFORMATIKY
Študijný odbor : INFORMATIKA
Tím 12 : Bc.
Ľubomír LišaníkBc. Patrik Madliak
Bc. Henrieta Czereová
Bc. Ľubomír Blaškovič
Bc. Juraj Lányi
NÁZOV TÍMOVÉHO PROJEKTU :
Katedrový informačný systém
Vedúci tímového projektu : RNDr. Šimáková
OBSAH
časť 1
1.1 Úvod
1.2 Plán projektu 5
časť 2
katedrového informačného systému ( KIS ) 6
2.1.1 Špecifikácia oblasti personálnej práce 6
2.1.2 Špecifikácia oblasti pedagogiky 8
vedeckú činnosť
2.1.4 Špecifikácia oblasti správy došlej a odoslanej pošty 10
2.1.5 Špecifikácia oblasti termínovania úloh 10
2.1.6 Špecifikácia oblasti diplomoviek, projektov a štátnych skúšok
2.2 Analýza požiadaviek KIS 13
2.2.1 Analýza oblasti personálnej práce 13
2.2.2 Analýza oblasti pedagogiky 14
vedeckú činnosť 17
2.2.4 Analýza oblasti správy došlej a odoslanej pošty 20
2.2.5 Analýza oblasti termínovania úloh 21
2.2.6 Analýza oblasti diplomoviek, projektov a štátnych skúšok
časť 3
3. A Prílohy ku analýze požiadaviek KIS
A-1 DFD KIS
A-2 DFD Personálna práca
A-2.1 DFD Evidencia študentov katedry
A-3 DFD Pedagogika
A-3.1 DFD Správa predmetov
A-4 DFD Správa knižnice a výskumná činnosť
A-5 DFD Evidencia pošty a adresár partnerských organizácií
A-6 DFD Terminovník úloh
A-7 DFD Diplomové a ročníkové práce
vypracovala ( Henrieta Czereová )
V súčasnosti je na softvérovom trhu veľká konkurencia databázových produktov od rôznych softvérových firiem . Takisto existuje mnoho produktov, ktoré sa zaoberajú riadením katedry . Paradoxom však je, že mnohé katedry pracujú bez takejto podpory a dôležité dokumenty spracovávajú mechanicky a uchováv
ajú len v textových súboroch.
Ciele projektu
1. Personálna práca
( evidencia pracovníkov katedry – pedagogických, technických, oktorantov, študentov, externých, [spolu] pracovníkov ), kvalifikácia, školenia, dochádzka, dovolenky, ...2. Pedagogika
- predmety ( sylaby, rozsahy prednášok a cvičení, kto prednáša a cvičí ten predmet, ... ), výber predmetov študentami, hodnotenia – priebežné [prednášky i cvičenia], záverečné [zápočty, skúšky]
Ohraničenia
V súčasnosti sa skoro všetky firmy orientujú na systémy implementované pre operačné systémy Microsoft Windows 95 a NT a systémy s grafickým rozhraním . Nakoľko tieto systémy sú dostupné pre mnohých užívateľov a rozšírené na školách, tak pre realizáciu nášho katedrového informačného systému sa aj náš tím rozhodol pre toto prostredie .Vývojové prostredie Microsoft Access je priamo obsiahn
uté v Microsoft Office ,čo znamená , že užívatelia nemusia vynakladať ďalšie finančné prostriedky pre zaobstaranie systému . Pri sieťových aplikáciách je potrebný SQL server.
Ohraničenia KIS : Katedrový informačný systém nerieši problémy :
Problém výskumnej činnosti je z časti zahrnutý v probléme správy
knižnice s prepojením na vedeckú činnosť a preto sa ďalej neuvádza
ako samostatný problém .
Riešiteľský kolektív
Členovia tímu :
Bc. Henrieta Czereová
– ( vedúca tímu )Skúsenosti s databázovým systémom Microsoft Acces ako aj s tvorbou väčších databázových systémov v tomto prostredí . Samostatne pracovala na ročníkovom projekte , kde riešila personalistiku a správu knižnice . Práca na diplomovom projekte s databázovým systémom klient
/server Oracle 7.Bc. Ľubomír Lišaník
- Skúsenosti s databázovým systémom Microsoft Acces ako aj s tvorbou väčších databázových systémov v tomto prostredí . Kolektívne pracoval na ročníkovom projekte , kde sa podieľal na riešení databázového systému správy skladov .Bc. Patrik Madliak
- Skúsenosti s databázovým systémom Microsoft Acces ako aj s tvorbou väčších databázových systémov v tomto prostredí . Kolektívne pracoval na ročníkovom projekte , kde sa podieľal na riešení databázového systému správy skladov . Dva roky pracuje v praxi ako vývojár informačných systémov strednej veľkosti vo vývojovom prostriedku Fabasoft Components.Bc. Ľubomír Blaškovič - Skúsenosti so systémom Microsoft Excel ako aj s tvorbou väčších databázových systémov v tomto prostredí. Práca na diplomovom projekte s databázovým systémom klient/server Oracle 7.
Bc. Juraj Lányi -
Skúsenosti s tvorbou www stránok ako aj s tvorbou väčších databázových systémov.
1.2 Plán projektu
Hlavným cieľom členov nášho tímu v zimnom semestri je navrhnúť špecifikáciu požiadaviek katedrového informačného systému
( to znamená špecifikáciu funkcií, údajov, ohraničení ), analýzu požiadaviek, hrubý návrh a implementovať prototyp.
Z kapacitných a časových dôvodov sa členovia tímu rozhodli neriešiť všetky problémy uvedené v časti 1.1 (strana 3), ale podľa dôležitosti si úlohy rozdelili nasledovne :
1. Oblasť personálnej práce ... Ľubomír Blaškovič
2. Oblasť pedagogiky … Ľuboslav Lišaník
výskumnú činnosť ... Henrieta Czereová
4. Oblasť správy došlej a odoslanej pošty ... Patrik Madliak
5. Terminovník úloh ... Patrik Madliak
6. Oblasť diplomoviek, projektov a štátnych skúšok … Juraj Lányi
časť 2
2.1 Špecifikácia vytváraného programu
vypracovala ( Henrieta Czereová )
Program by mal uľahčiť prácu zamestnancom katedry a to z hľadiska funkcií, ktoré program poskytuje, ako aj z hľadiska poskytovaného užívateľskeho rozhrania .
Na základe vlastných skúseností študentov katedry informatiky sme sa rozhodli , že katedrový informačný systém bude poskytovať určité potrebné údaje aj študentom . To znamená, že program bude poskytovať 3 druhy prístupov k operáciám a dátam v databáze .
Katedrový informačný systém bude fungovať ako systém typu klient
/server na Microsoft SQL Servery.Z hľadiska bezpečnosti dát bude bude program obsahovať možnosti zálohovania dát, pre prípadné straty dát .
Členovia tímu sa budú snažiť o vytvorenie čo najpríjemnejšieho užívateľského rozhrania pomocou dialógových okien pre komunikáciu .
Program by mal takisto pomôcť užívateľovi pri generovaní formulárov vo vhodnej formea tieto formuláre aj naplniť údajmi , aby užívateľ mal minimálnu prácu s vygenerovaním potrebných formulárov .
Katedrový informačný systém sme sa rozhodli implementovať v databázovom programe Microsoft Access , ktorý je v súčasnosti veľmi dostupný a rozšírený , a ktorý funguje pod operačnými systémami Microsoft Windows 95 a NT.
2.1.1 Špecifikácia oblasti personálnej práce : (
vypracoval Ľubomír Blaškovič )
Táto časť Katedrového informačného systému je určená na správu a riadenie informácií o študentoch a zamestnancoch katedry a zároveň poskytuje aj možnosť evidencie školení, dochádzky a dovoleniek zamestnancov katedry. Užívateľom bude poskytovať bežné služby ako sú napríklad pridávanie, rušenie a modifikácia údajov o študentoch a zamestnancoch katedry a zároveň bude poskytovať aj informácie o dovolenkách, dochádzke, kvalifikácii a školeniach. Do tejto časti systému budú integrované niektoré funkcie, ktoré budú zefektívňovať prácu ( napr. automatiké generovanie dátumu, času, identifikačného čísla a pod. ). Ďalej bude bude poskytovať informácie pre ostatné časti Katedrového informačného systému.
Práca s touto čaťou systému bude umožnená trom skupinám užívateľov :
Prvá skupina užívateľov bude zabezpečovať napĺňanie údajov do jednotlivých databáz. Údaje v tejto časti systému sú privátne a verejné pre rôzne typy užívateľov rôzne. Napríklad zamestnanci môžu prezerať databázu študentov a zamesnancov, ale študenti nemôžu prezerať databázu zamestnancov.
Zamestnaci personálneho oddelenia :
Zamestnanci katedry :
Objekty, s ktorými časť pernonalistika pracuje:
Externé:
Interné :
2.1.2 Špecifikácia oblasti pedagogiky :
vypracoval ( Ľuboslav Lišaník )
Táto časť KIS bude spravovať denné vyučovanie predmetov na katedre. V hrubých rysoch zahŕňa výber predmetov študentami, absolvovanie predmetov, vyhodnotenie úspešnosti štúdia.
Bude poskytovať informácie
pre 2 skupiny osob :- zamestnanci katedry (administratíva katedry, učitelia)
- študenti
U prvej skupiny sa bude klásť dôraz na odbúranie mechanickej práce s veľkým počtom dát a získanie globálneho prehľadu o stave vyučovania na katedre. Pre študentov je zase potrebné zabezpečenie prístupu k informáciam týkajúcich sa štúdia, ktoré sú buď verejného alebo privátneho charakteru. Medzi verejné patria informácie o vyučovacích predmetoch, dokumentácia k predmetom, rôzne oznamy. Privátne sú samotné výsledky štu
denta dosiahnuté v minulých semestroch resp. priebežné výsledký za aktuálny semester.
Z pohľadu jednotlivých typov používateľov sú na oblasť pedagogiky kladené nasledovné požiadavky na funkcionalitu.
Základná funkcionalita pre zamestnancou katedry :
Základná funkcionalita pre študentov :
Identifikované objekty, s ktorými časť pedagogika pracuje:
Externé:
Interné :
2.1.3 Špecifikácia oblasti správy knižnice s prepojením na vedeckú činnosť :
vypracovala ( Henrieta Czereová )
Táto časť programu by mala realizovať operácie pre správu knižnice a jej prepojenie na výskumnú činnosť. Knižnica by mala viesť evidenciu kníh, časopisov, diskiet, CD médií a separátnych prác . V knižnici sa vedie aj zoznam ukončených výskumných projektov katedry a základné infor
mácie o nich . Nakoľko na výskumných projektoch pracuje viac riešiteľov, knižnica si uchováva aj databázu autorov a spoluautorov výskumných projektov ako aj publikácií od viacerých autorov . Pod pojmom publikácia sa myslia ( príspevky prijaté do tlače, zborníky ako aj časopisy ), ktoré informujú o cieľoch a priebehu výskumného projektu ako aj o dosiahnutých výsledkoch.Knižnica by mala poskytovať študentom aj informácie o doporučených knihách, ( časopisoch alebo publikácií z výskumu) ku vyučovaným predmetom katedry.
Knižnica by mala poskytovať prístup k údajom na základe skupiny používateľov .
V tejto časti existujú 3 skupiny používateľov .
diskiet, CD médii, separátnych prác ako aj publikácií vedeckých projektov ktoré sa nachádzajú v knižnici .
objektov knižnice, ako aj databázou čitateľov, výpožičiek, upomienok a autorov
/spoluautorov publikácií a výskumných projektov.
operáciám . Na rozdiel od zamestnancov Správca má prístup aj k databáze zamestnancov knižnice.
Systém správy knižnice by mal poskytovať základné funkcie nad databázami objektov knižnice, čitateľov, autorov
/spoluautorov publikácií a výskumných projektov, ako aj samotných výskumných projektov .
Systém má umožniť čitateľovi možnosť vypožičania objektov knižnice a po nedodržaní stanovených pravidiel má systém pomôcť zamestnancovi knižnice pri generovaní upomienok . Pri vyradení objektu z knižnice má systém uchovať údaje vyradených objektov v archivačnej databáze.
Knižnica by mala zabezpečiť aj zálohovania dát a v prípade zlyhania systému obnovenie dát, aby systém nespôsobil škody .
Evidenciu kníh, časopisov, diskiet , CD médii, separátnych prác ako aj publikácií z vedeckého výskumu som sa rozhodla uchovávať v jednej dátovej entite - Objekt knižnice .
V tejto databáze sa nachádza aj informácia, či objekt je prepojený s výskumným projektom a na základe tejto informácie systém dokáže vygenerovať všetky objekty k danému výskumnému projektu .
Systém knižnice je prepojený s vonkajšími databázami
- predmetov
-študentov a zamestnancov .
vypracoval ( Patrik Madliak )
V tejto časti informačného systému bude vyriešená evidencia došlej a odoslanej pošty v rámci katedry. Táto časť informačného systému bude prístupná len tajomníčke katedry. Tajomníčka katedry bude mať k dispozícií funkcionalitu pre evidenciu partnerských organizácií (zoznam adries).
2.1.4.1 Evidencia došlej a odoslanej pošty
Od koho bola pošta poslaná a komu bola určená. Systém automaticky zistí, či sa odosielateľ nachádza v Systém bude poskytovať funkcie pre zaevidovanie pošty, prezeranie pošty. Pri evidencii sa určí od tabuľke partnerov, ak nie upozorní na to používateľa.
2.1.4.2 Adresár partnerských organizácií
V tejto časti informačného systému bude môcť užívateľ editovať zoznam partnerov. Zoznam partnerov bude tvorený názvom organizácie, adresov ( ulica, mesto, PSČ, telefón), poznámkov.
2.1.5 Špecifikácia oblasti termínovania úloh :
vypracoval ( Patrik Madliak )
Termínovník úloh bude riešiť nasledovné problémy :
1 - zadávanie úloh
2 - sledovanie ich plnenia
3 - upozornenia na dôležité termíny
4 - umožnenie vyhodnotenia
5 - jednoduchý systém elektronickej pošty
Termínovník úloh bude pracovať s tabuľkou študentov katedry, s tabuľkou zamestnancov katedry.
Zadávanie úloh bude môcť uskutočňiť tajomníčka katedry a ostatní zamestnanci katedry. Pri zadaní úlohy sa nastavia nasledovné atribúty : zadal, vypracuje, termín ukončenia, text úlohy, priorita úlohy.
Daná úloha sa zaeviduje do tabuľky úloh. Atribút zadal sa automaticky naplní užívateľom, ktorý je prihlásený v systéme. V atribúte vypracuje je možné určiť konkrétnu osobu (študenta, zamestnanca), alebo určitú skupinu osôb (krúžok, ročník, všetci študenti, všetci zamestnanci). V termíne ukončenia určí zadávateľ termín dokedy má byť úloha vykonaná. V priorite úlohy určí zadávateľ dôležitosť danej úlohy.
Používatelia budú mať k dispozícií zoznam všetkých úloh, kde budú môcť sledovať termíny ukončení úloh. Pre používateľov bude k dispozicií funkcionalita pre automatické sledovanie termínov úloh, ktorá ich upozorní na úlohy, při ktorých bol prekročený termín ukončenia.
Používatelia si budú môcť nastaviť kontrolu pre plnenie termínov úloh. Určia časové obdobie pred vypršaním termínu, kedy ich systém automaticky upozorní, že sa blíži termín odovzdania úlohy.
2.1.5.4 Vyhodnotenie úloh
Keď používateľ danú úlohu vypracuje, bude úloha poslaná späť na schválenie zadávateľovi. Zadávateľ môže túto úlohu vrátiť späť na prepracovanie, ak s ňou nebude spokojný a to nasledvným spôsobom : Vytvorí novú úlohu, v atribúte je pokračovaním úlohy, bude naplnená úloha
, s vypracovaním ktorej nebol spokojný. Ak je s úlohou spokojný označí ju za vypracovanú.
V systéme bude vyriešené jednoduché posielanie elektronickej pošty. Pri posielaní pošty sa určí komu bude poslaná, kto poštu
poslal a text pošty.
2.1.6 Špecifikácia oblasti diplomoviek, projektov a štátnych skúšok :
vypracoval ( Juraj Lányi )
Systém bude evidovať všetky požadované údaje týkajúce sa diplomoviek, ročníkových projektov a štátnych skúšok. K týmto evidenciam musí byť zabezpečený diferencovaný prístup podľa konkrétneho oprávnenia užívateľa.
U projektov a diplomoviek ide o tieto údaje: študent, návrh témy, zadanie, priebežné hodnotenie, hodnotenie vedúceho a oponenta, dátumy zadania a
odovzdania, hodnotenie obhajoby.
U štátnych skúšok ide o názov štátnice, druh termínu, dátum konania, zloženie komisií, rozdelenie študentov, hodnotenia.
Systém má poskytovať nasledujúce funkcie.
Ročníkové projekty:
Štátne skúšky:
V tejto časti sa definujú štruktúry databáz a ich atribúty - to znamená špecifikácia údajov v systéme a funkcie systému nad danými údajovými štruktúrami - to znamená špecifikácia fun
kcií v systéme .
2.2.1 Analýza oblasti personálnej práce : (
vypracoval Ľubomír Blaškovič )
Táto časť systému poskytuje evidenciu študentov a pracovníkov katedry. Umožňuje pridanie, vymazanie a modifikáciu týchto záznamov. Právo pracovať s týmito údajmi majú iba zamestnanci personálneho oddelenia. Ostatný môžu tieto údaje iba prezerať. Ďalej táto časť obsahuje informácie o odbornej spôsobilosti pracovníkov katedry ( kvalifikácii ), evidenciu školení, dochádzky a dovoleniek. Systém uchováva aktuálne ako aj historické údaje, to znamená že je možné ľahko zistiť, kedy a kto na katedre pôsobil v minulosti.
Jednotlivé časti personálnej práce:
2.2.1.1 Evidencia študentov katedry.
Obsahuje kompletné informácie o študentoch katedry. Oprávnenie pracovať s danou databázou majú pracovníci personálneho oddelenia katedry. Umožňuje pridanie, vymazanie, modifikáciu údajov, tlač
údajov a filtre pre zobrazovanie vybraných údajov.Pri pridaní nového študenta sa naplnia nasledujúce položky : identifikačné číslo študenta, priezvisko študenta, meno študenta, dátum narodenia, rodné číslo, ročník, krúžok, zameranie, adresa, počet kreditov za jednotlivé roky štúdia, vážený priemer za jednotlivé roky štúdia a poznámka.
2.2.1.2 Evidencia zamestnancov katedry.
Obdobne ako evidencia študentov katedry aj evidencia pracovníkov katedry obsahuje kompletné informácie o zamestnancoch katedry. Oprávnenie modifikovať danú databázu majú zamestnanci personálneho oddelenia. Umožňuje pridanie, vymazanie, modifikáciu údajov, tlač údajov a filtre pre zobrazovanie vybraných údajov ako napríklad zobrazenie podľa typu pracovníka ( pedagogický prac., technický prac., externý prac. ).
Pri pridaní nového zamestnanca sa naplnia nasledujúce položky : identifikačné číslo zamestnanca, priezvisko zamestnanca, meno zamestnanca, titul zamestnanca, dátum narodenia, rodné číslo, číslo občianskeho preukazu, číslo pasu, číslo účtu, typ zamestnanca, funkcia, číslo kancelárie, telefón, adresa, PSC, mesto, štát, telefón domov, mobil, e-mail, dátum začatia pracovného pomeru, dátum ukončenia pracovného pomeru, platová trieda, plat a poznámka.
2.2.1.3 Kvalifikácia.
Poskytuje informácie o odbornej spôsobilosti pracovníkov katedry, čiže o dosiahnutom vzdelaní daného zamestnanca. ( Ide o zoznam titulov ).
2.2.1.4 Školenia.
Obsahuje informácie o organizovaných školeniach, o mieste ich konania, datume atď. Pracovať s danou databázou má tajomníčka katedry. Umožňuje pridanie, vymazanie, modifikáciu a tlač. Pri pridaní záznamu sa naplnia nasledujúce položky : identifikačné číslo školenia, názov školenia, tématika, štát, mesto, PSC, od kedy, do kedy, dátum prihlášky, pozná
mka.
2.2.1.5 Dochádzka zamestnancov.
Eviduje dochádzku pracovníkov katedry. Prebieha prakticky automaticky po kliknutí na tlačítko príchod alebo odchod. Dátum a čas sa berie zo systémového času. Obsahuje nasledujúce položky : identifikačné číslo pracovníka, dátum, čas príchodu, čas odchodu.
2.2.1.6 Dovolenky zamestnancov.
Evidencia dovoleniek zamestnancov. Zmestnanec katedry má nárok na dovolenku o ktorú musí požiadať zamestnávateľa, ktorý mu dá vyjadrenie. Je potrebné uchovávať nasledovné informácie : dĺžka dovolenky, dĺžka dovolenky z minulého roku, nevyčerpanú dovolenku zamestnanca, hodinová sadzba počas dovolenky.
Návrh databáz
2.2.1.1 Študenti :
ID študenta LONG - primárny klúč
Priez_štud CHAR(15) - priezvisko študenta
Meno_štud CHAR(15) - meno študenta
Dat_nar DATE - dátum narodenia
Rod_cis CHAR(11) - rodné číslo
Roc LONG - ročník
Kruz LONG - krúžok
Zamer CHAR(5) - zameranie študenta
Adr CHAR(30) - adresa študenta
PSC LONG - poštové smerové číslo
Mesto CHAR(20) - mesto
Stat CHAR(20) - štát
Tel_dom LONG - telefónne číslo študenta domov
Tel_mobil LONG - číslo mobilného telefónu študenta
Mail CHAR(30) - e-mail adresa študenta
Poc_kred LONG - počet kreditov za jednotlivé roky štúdia
Vaz_priem LONG - vážený priemer za jednotl
ivé roky štúdiaPozn. CHAR(60) - poznámka
ID zamestnaca LONG - identifikačné číslo zamestnanca ( primárny
klúč )
Priez_zam CHAR(15) - priezvisko zamestnanca
Meno_zam CHAR(15) - meno zamestnanca
Titul CHAR(5) - titul zamestnanca
Dat_nar DATE - dátum narodenia
Rod_cis CHAR(11) - rodné číslo
C_op CHAR(8) - číslo občianskeho preukazu
C_pas CHAR(10) - číslo pasu
Cis_uctu LONG - číslo bankového účtu zamestnanca
Typ CHAR(10) - typ zamestnanca ( pedagogický zam., technický zam., …)
Cis_kan LONG - číslo kancelarie zamestnanca
Tel_kan LONG - čislo telefonu do kancelárie
Adr CHAR(30) - adresa zamestnanca
PSC LONG - poštové smerové číslo
Mesto CHAR(20) - mesto
Stat CHAR(20) - štát
Tel_dom LONG - telefónne číslo zam
estnanca domovTel_mobil LONG - číslo mobilného telefónu zamestnanca
Mail CHAR(30) - e-mail adresa zamestnanca
Dat_nastupu DATE - dátum začiatku pracovného pomeru
Dat_ukoncenia DATE - dátum ukončenia pracovného pomeru
Plat_tr LONG - platová trieda
Plat LONG - plat zamestnanca
Pozn. CHAR(60) - poznámka
ID LONG - identifikačné čislo školenia
Naz_skol CHAR(30) - názov školenia
Tem CHAR(30) - tématika školenia
Stat CHAR(20) - miesto konania ( štát )
Mesto CHAR(20) - miesto konania ( mesto )
PSC LONG - miesto konania ( PSC )
Dat_start DATE - dátum začatia školenia
Dat_kon DATE - dátun skončenia školenia
Dat_prih DATE - dátum podania prihlášky
Pozn. CHAR(60) - poznámka
ID LONG - identifikačné číslo zamestnanca
Titl_1 CHAR(5) - titul zamestnanca
Titl_2 CHAR(5) - titul zamestnanca
Titl_3 CHAR(5) - titul zamestnanca
Titl_4 CHAR(5) - titul zamestnanca
ID LONG - identifikačné číslo zamestnanca
Datum DATE - dátum
Cas_prich TIME - čas príchodu
Cas_odchod TIME - čas odchodu
ID LONG - identifikačné číslo
Max LONG - ročný počet hodín dovolenky zamestnanca
Z_roku LONG - zvyšný počet hodín dovolenky z minulého
roku
Zostatok LONG - nevyčerpaná dovolenka zamestnanca
(vypracoval Ľuboslav Lišaník)
S ohľadom na špecifikáciu bola táto oblasť rozdelená na 4 logicky samostatné celky
:
2.2.2.1 Správa predmetov
2.2.2.2 Správa výberu predmetov
2.2.2.3 Správa výsledkov študentov
2.2.2.4 Archivácia období
Táto oblasť uchováva informácie o predmetoch a študijných výsledkoch všetkých študentov na katedre. To znamená že sú tu uchované výsledky študenta od jeho nastúpenia na katedru az po jej opustenie. To znamená v praxi jeho výsledky za posledné 4 roky keď opustí katedru ako bakalár, alebo 5 rokov, keď opustí katedru ako inžinier. Vtedy sú všetky informácie o študentovi archivované externe a z databázy sú zrušené. To isté sa stane keď študent predčasne ukončí štúdium na katedre.
Tu sú spravované 3 evidencie, ktoré priamo súvisia s predmetmi na katedre :
Umožňuje pridávať rušiť a editovať množinu predmetov na katedre. Pri pridávaní predmetu sú zaevidované jeho základné charakteristiky. Predmet môže byť zaradený do skupiny predmetov, ktoré katedra plánuje otvoriť v ďaľšom roku štúdia. Tým sa vytvorí nový záznam v tabuľke charakteristika a požiadavky pre predmet v nasledujúcom roku. Údaje sa skopírujú z predchádzajúceho roku a je ich možno zmeniť. Z týchto predmetov si poto
m môžu študenti zostaviť svoj vlastný výber.
Editovať ani rušiť nemožno predmety, ktoré sa práve vyučujú resp. sa vyučovali v minulosti aby zostala zachovaná integrita dát.
- Atribúty pre dátovú entitu predmet :
Id predmetu LONG kľúč
Meno predmetu CHAR(50)
Skratka predmetu CHAR(5) používaná skratka
- Atribúty pre dátovú entitu charakteristika :
Id predmetu LONG
Rok INT v ktorom roku
Počet kreditov INT koľko kreditov za predmet
Rozsah prednášok INT koľko hodín za týždeň
Rozsah cvičení INT koľko hodín za týždeň
Semester BOOL kedy sa vyučuje (zimný/letný)
Ročník INT pre ktorý ročník
Odbor CHAR(5) pre ktorý odbor je určený
Povinný BOOL povinný pre celý ročník
Povinný pre odbor BOOL povinný pre študentov odboru
Minimálny počet študentov INT obmedzenie pre otvorenie
Maximálny počet študentov INT obmedzenie pre otvorenie
Otvorený BOOL bol otvorený
Projekt BOOL je to projektový predmet
(zložený kľúč Id predmetu + Rok)
- Atribúty pre dátovú entitu požiadavky :
Id požiadavky LONG kľúč
Id predmetu LONG pre ktorý predmet
Rok INT v ktorom roku
Id požadovaný predmet LONG povinne absolvovaný predmet
Známka CHAR(2) najhoršia možná známka
Spravuje dokumenty, ktoré sa poskytujú k určitému predmetu predovšetkým pre potreby študentov. Obsahovo pôjde o sylaby, časové plány, rôzne informácie k prednáškam a cvičeniam, dokumenty s prednáškami a cvičeniami v elektronickej podobe a iné. Z formátov budú podporované predovšetkým MS Office dokumenty. Pre každý rok štúdia môžu byť uložené nové kópie dokumentov pre predmet.
Atribúty pre dátovú entitu dokument :
Id dokumentu LONG kľúč
Meno dokumentu STRING
Id predmetu LONG zviazaný s predmetom
Rok INT v ktorom roku
Uchováva informácie o tom kto daný predmet vyučuje. Umožňuje definovať pre predmet viacero prednášajúcich ako aj cvičiacich. Informácia o tom kto učil predmet v minulosti ostáva zachovaná, pretože prednášajúci resp. cvičiaci sa môže počas rokov meniť.
Atribúty pre dátovú entitu výučba :
Id výučby LONG kľúč
Id zamestnanca LONG kto vyučuje
Id predmetu LONG čo vyučuje
Rok INT ktorý rok vyučuje / vyučoval
Činnosť INT (prednáša, cvičí, konzultácie)
Z ponúkaných predmetov pre ďalší rok si študent môže nadefinovať tie ktoré chce študovať. Tento výber musí odovzdať do určitého dátumu. Potom dôjde ku kontrole výberov, či sú splnené všetky kladené podmienky na predmet a riešené sú konfliktné ohlásené konfliktné situácie ako nedostatok resp. nadbytok študentov na predmete, nesplnenie všetkých pravidiel pre výber predmetov. Po ďalšej úprave sa výbery st
anú aktuálne pri otvorení nového školského roku a viac ich už nemožno meniť.
Atribúty pre dátovú entitu výber :
Id študenta LONG kto si vybral
Id predmetu LONG čo si vybral
Rok INT ktorý rok študoval predmet
Opakuje BOOL študent opakuje daný predmet
Platný BOOL výber bol potvrdený
(zložený kľúč Id študenta + Id predmetu + Rok)
Tu sú uchované všetky čiastkové aj celkové hodnotenia študenta z predmetu, ktorý študoval na katedre. Tieto informácie sú študentovi prístupné a tým má neustály prehľad o svojom štúdiu.
Atribúty pre dátovú entitu hodnotenie :
Id hodnotenia LONG kľúč
Id študenta LONG kto je hodnotený
Id predmetu LONG z akého predmetu
Priebežné BOOL aké hodnotenie
(priebežné/celkové)
Body INT bodový výsledok
Známka CHAR(2) získaná známka
Zapísané dňa DATE dátum zápisu výsledku
Existuje niekoľko období, kedy sa globálne mení stav dát v systéme a tieto sa pravidelne každý rok opakujú v presnom poradí. Táto časť uskutočňuje tieto hromadné zmeny a zabezpečuje ich korektnosť.
Prechody sú nasledovné :
- Začiatok nového školského roku
Definované výbery predmetov sa stanú aktuálnymi pre nový školský rok. Začne sa výučba s predmetmi.
- Ukončenie zimného semestra
Archivácia výsledkov, to znamená, že už nemožno robiť žiadne zmeny týkajúce sa zimného semestra, všetky dáta možno len čítať.
- Ponúknutie predmetov na výber v ďaľšom roku štúdia.
Od teraz je študentom umožnené definovať svoje výbery predmetov na ďalší rok štúdia.
- Validácia výberov predmetov
Kontrola výberov predmetov študentov. Umožnená zmena pre študentov, ktorí neprešli kontrolou, alebo ich vybraný predmet sa nebude otvárať v ďalšom roku. Po validácií už nie je ďalej možná žiadna zmena vo výberoch predmetov na ďalší rok štúdia.
- Ukončenie letného semestra resp. ukončenie roku
Dochádza k archivácií výsledkov študentov za školský rok. Zákaz zmien v pedagogike za letný semester.
( vypracovala Henrieta Czereová )
S ohľadom na špecifikáciu bola táto oblasť rozdelená na nasledujúce logicky samostatné celky
:
Návrh dátových entitít systému a ich atribúty :
2.2.3.1 Správa objektov knižnice
Systém by mal umožňovať prácu s nasledujúcimi objektami knižnice :
- Publikácie (Príspevok do tlače, Zborník, Časopis)
Opis údajovej štruktúry Objekt knižnice :
Id objektu LONG - Identifikácia objektu knižnice
Typ objektu CHAR(10) - Objektom knižnice môže byť Kniha, Časopis, Disketa, CD, Separátna práca alebo Publikácia – t.j. Príspevok do tlače, Zborník, Časopis)
Názov CHAR(20) - Názov, vzťahujúci sa k objektu knižnice
Meno autora CHAR(15) - Vzťahuje sa na Knihu
Priezvisko autora CHAR(15) - Vzťahuje sa na Knihu
Rok vydania INT - Vzťahuje sa na Knihu, Časopis, Publikáciu
Vydavateľstvo CHAR(15) - Vzťahuje sa na Knihu, Časopis, Publikáciu
Poradové číslo INT - Poradové číslo časopisu
Ročník LONG -Vzťahuje sa na časopis
Žáner CHAR(15) - Žáner objektu
Veľkosť INT - Počet strán Publikácie, Separátnej práce,
Knihy, Časopisu alebo veľkosť
elektronického média - Diskety
Počet
(spolu)autorov INT - Počet autorov Knihy, Publikácie aleboSeparátnej práce
Počet príloh INT - Počet príloh ku Publikáciám alebo
Separátnym prácam
Id výskumného projektu LONG -Identifikácia výskumného projektu, ku
ktorému sa objekt vzťahuje
Predpokladané funkcie :
- pridanie nového objektu do databázy,
- vyradenie objektu z databázy knižnice a jeho archivácia v prípade, že nenastala strata
- vyhľadávanie objektov podľa rôznych kritérií
- vytvorenie zoznamu odporúčanej literatúry ku predmetom
Systém obsahuje databázu čitateľov, ktorými môžu byť buď zamestnanci alebo
študenti.Po prihlásení študenta/zamestnanca do knižnice , by mal systém vygenerovať čitateľský
preukaz a pridať čitateľa do databázy čitateľov. Čitateľ sa môže odhlásiť z knižnice
len ak nemá požičaný žiadny objekt z knižnice .
Opis údajovej štruktúry Čitateľ :
( čitateľom knižnice môžu byť len študenti alebo zamestnanci katedry)
Id čitateľa LONG - Identifikácia čitateľa
Typ čitateľa CHAR(10) - Študent alebo Zamestnanec
Osobné číslo LONG
Predpokladané funkcie :
Pridanie čitateľa
( z databázy Študenti alebo Zamestnanci )Vygeneruj čitateľský preukaz
Zrušenie čitateľa
Generovanie zoznamu čitateľov knižnice
2.2.3.3 Správa výpožičiek
Čitateľ má možnosť požičať si obmedzený počet objektov z knižnice. Doba vypožičania je jeden mesiac, inak čitateľ obdrží upomienku. Kým čitateľ objekt nevráti, nemá nárok si požičať iné objekty z knižnice . Výpožička sa zruší po vrátení objektu do knižnice a
v prípade upomienky až po zaplatení príslušnej pokuty .
Opis údajovej štruktúry Výpožička :
Id výpožičky
LONG - Identifikácia výpožičkyId objektu LONG - Identifikácia objektu
Id čitateľa LONG - Identifikácia čitateľa
Dátum vypožičania DATE
Poradie upomienky INT
Pokuta za upomienku INT
Predpokladané funkcie :
Pridanie výpožičky
Zrušenie výpožičky
Generovanie zoznamu výpožičiek daného čitateľa
(použitie pri kontrole počtu požičanýchobjektov)
2.2.3.4 Správa upomienok
Na knihu je možné dostať 3 upomienky, pričom ku každej upomienke patrí príslušná
pokuta. Upomienky sa generujú po stanovenej lehote 1 mesiac.
Táto časť pracuje s dátovou entitou Výpožička , ktorá obsahuje potrebné atribúty pre
prácu danej časti .
Táto časť obsahu
je funkcie na generovanie upomienok na základe príslušných pravidiel.Upomienka sa automaticky ruší zrušením výpožičky .
Predpokladané funkcie :
Vygeneruj upomienku pre čitateľov
Vygeneruj pokutu
2.2.3.5 Správa výskumných prác
Knižnica obsahuje zoznam výskumných prác, riešených na katedre . Na základe dátovej štruktúry Objekt knižnice, môže systém určiť všetky objekty knižnice, ktoré patria k danému výskumnému projektu .
Opis údajovej štruktúry Výskumný projekt :
( táto entita obsahuje základné informácie o výskumných projektoch )
Id výskumného pojektu - kľúč
Názov - názov výskumného projektu
Zadávateľ projektu
Vedúci projektu
Počet riešiteľov
Dátum začiatku projektu
Dátum dokončenia projektu
Pridelený kapitál
Predpokladané funkcie :
Pridanie nového výskumného projektu do zoznamu
Vygenerovanie všetkých objektov knižnice prislúchajúcich k danému projektu
Prezeranie všetkých autorov a spoluautorov projektu
Systém obsahuje databázu zamestnancov knižnice . K tejto časti má prístup len správca systému . Databáza zamestnancov knižnice je podmnožinou databázy Zamestnanci , ktorá sa nachádza v bode 2.1.1 .
Opis údajovej štruktúry Zamestnanec knižnice :
Id zamestnanca knižnice LONG - kľúč
ID zamestnanca LONG - identifikačné číslo
zamestnanca
Predpokladané funkcie :
Pridanie zamestnanca
Zrušenie zamestnanca z databázy
Vyhľadávacie funkcie podľa daných kritérií
2.2.4 Analýza termínovníka úloh :
(vypracoval Patrik Madliak)
Popis tabuliek a ich atribútov
Tabuľka pre evidenciu úloh :
V tejto tabuľke budú zaevidované všetky úlohy. Každá úloha bude mať nasledovné atribúty : id_úlohy, zadal, vypracuje, termín ukončenia, skutočný termín ukončenia, priorita úlohy, text úlohy, ukončená.
ID_úlohy LONG id. číslo úlohy.
Zadal LONG zadávateľ úlohy, naplní sa automaticky aktuálnym
užívateľom.
Typ vypracovateľa CHAR vypracovateľ môže byť študent, zamestnanec
Vypracuje LONG v tomto atribúte sa určí, kto má úlohu vypracovať. Môže
sa zadať jednotlivo užívateľ, alebo skupina užívateľov (
krúžky, ročníky, študenti, interní zamestnanci, externí
zamestnanci).
Termín ukončenia DATE zadávateľ určí dokedy má byť úloha ukončená. Kontrola dátumu s aktuálnym dátumom.
Skutočný termín ukon. DATE tento atribút sa naplní automaticky aktuálnym dátumom, keď vypracovateľ úlohy označí danú úlohu za ukončenú.
Priorita úlohy CHAR určí sa dôležitosť úlohy. Môže mať nasledovné hodnoty ( nízka, stredná, vysoká).
Text úlohy CHAR(256) odkaz na súbor, ktorý obsahuje text úlohy. Môže to byť napr. MSOffice dokument.
Ukončená BOOL vypracovateľ úlohy ukončí danú úlohu. Vráti ju zadávateľovi.
Schválená BOOL zadávateľ definitívne ukončí úlohu. S riešením úlohy je spokojný.
Je pokračovaním úlohy LONG tu môže zadávateľ určiť úlohu, s vypracovaním ktorej nie je spokojný, alebo keď nová úloha nejako inak súvisí s danou úlohou.
Prepojenie na iné tabuľky systému
Termínovník úloh bude spolupracovať s tabuľkou študentov a zamestnancov. Úloha môže byť adresovaná len študentovi katedry alebo zamestnancovi. Prístup do týchto tabuliek bude podľa id. čísla jednotlivých užívateľov.
Funkcionalita termínovníka úloh
Funkcia pre zadávanie úloh : slúži na vytvorenie novej úlohy. Úlohu môže zadať len
zamestnanec katedry. Môže ju určiť zamestnancovi alebo
študentovi katedry. Študent môže len vypracovať zadanú úlohu,
ktorá je určená jemu. Úloha je prístupná len pre zadávateľa a
vypracovateľa danej úlohy.
Funkcia pre sledovanie plnenia úloh : poskytuje užívateľovi systému sledovať termíny pre jednotlivé úlohy. Systém automaticky kontroluje aktuálny dátum s termínmi ukončenia úloh a pri dosiahnutí daného termínu upozorní zadávateľa a vypracovateľa úlohy. Každý užívateľ si ešte môže určiť počet dní pre jednotlivé priority úloh pred vypršaním termínu, kedy ich bude systém upozorňovať.
Funkcia pre vyhodnotenie úloh : umožňuje zadávateľovi ukončenú úlohu schváliť alebo zamietnuť.Ak zadávateľ úlohu zamietne, má možnosť vytvoriť novú úlohu, ktorá bude pokračovaním zamietnutej úlohy.
Funkcie pre triedenie úloh : systém užívateľovi poskytuje jednotlivé úlohy rozdelené do
nasledovných skupín : všetky, nevyriešené, ukončené, schválené, oneskorené.
2.2.5 Analýza systému pre evidenciu pošty :
(vypracoval Patrik Madliak)
Popis tabuliek a ich atribútov
Tabuľ
ka prijatej a odoslanej pošty :
V tejto tabuľke bude evidovaná odoslaná a prijatá pošta. Tabuľka bude mať nasledovné atribúty : odosielateľ, prijímateľ, odoslaná z katedry, dátum, popis z
ásielky, poznámka, zodpovedný, typ, hodnota.
ID_pošty LONG id. čí
slo pošty .Od_Meno CHAR(40) ak ide o došlú poštu tento atribút sa naplní menom
z adresára partnerov, ak ide o odoslanú poštu z katedry,
tento atribút sa naplní menom zamestnanca katedry.
Od_Názov CHAR(40) názov organizácie, ktorá poštu odoslala.
organizácie
Od_Ulica CHAR(20) ulica sídla organizácie.
Od_Mesto CHAR(20) mesto sídla organizácie.
Od_PSČ CHAR(5) PSČ mesta organizácie.
Od_Telefón CHAR(15) telefón odosielateľa.
Od_Fax CHAR(15) fax odosielateľa.
Od_Email CHAR(40) email odosielateľa.
Pr_Meno CHAR(40) meno príjímateľa.
Pr_Názov organizácie CHAR(40) názov organizácie, ktorej je pošta určená.
Pr_Ulica CHAR(20) ulica sídla organizácie.
Pr_Mesto CHAR(20) mesto sídla organizácie.
Pr_PSČ CHAR(5) PSČ mesta organizácie.
Pr_Telefón CHAR(15) telefón prijímateľa.
Pr_Fax CHAR(15) fax prijímateľa.
Pr_Email CHAR(40) email prijímateľa.
Odoslaná z katedry BOOL tento atribút určuje, či ide o došlú alebo odoslanú poštu.
Dátum DATE dátum odoslania/príjmu pošty.
Poznámka CHAR(256) dodatočná
informácia ku pošte.Zodpovedný LONG ID_zamestnanca katedry, ktorý je odpovedný za danú poštu.
Typ CHAR určuje typ zásielky( balík, dobierka, list, doporučená zásielka).
Hodnota REAL finančné náklady spojené s prij
atím/odoslaním zásielky.
Tabuľka adresára partnerských organizácií :
Obsahuje adresy partnerov katedry. Túto databázu môže meniť len tajomníčka katedry. Tabuľka obsahuje nasledovné položky : meno, názov organizácie, ulica, mesto, PSČ, štát, telefón, fa
x, e-mail.
ID_partnera LONG id. číslo partnerav adresári.
Meno CHAR(40) meno partnera katedry.
Názov organizácie CHAR(40) názov organizácie.
Ulica CHAR(15) ulica sídla partnera.
Mesto CHAR(20) miesto sídla partnera.
PSČ CHAR(5) PSČ miesta sídla partn
era.Štát CHAR(20) štát sídla partnera.
Telefón CHAR(15) telefón partnera.
Fax CHAR(15) fax partnera.
E-mail CHAR(40) email partnera.
Funkcionalita pre evidenciu pošty
Funkcia pre pridanie pošty : umožňuje pridať došlú/odoslanú poštu.
Funkcia pre zrušenia pošty : funkcia odstráni záznam z evidencie pošty.
Funkcia pre zmenu údajov o pošte : slúži na zmenu atribútov pošty.
Funkcie pre vyhľadávanie pošty : slúži pre delenie pošty na odoslanú, prijatú, vyhľadávanie
podľa adresátov (odosielateľ, prijímateľ), delenie podľa typu
pošty.
Funkcionalita pre adresár partnerských organizácií
Funkcia pre pridávanie partnera : slúži pre pridanie adresáta do evidencie.
Funkcia pre zrušenie partnera : slúži pre zrušenie adresáta z evidencie
adresátov.Funkcia pre zmenu údajov o partnerovi : umožňuje meniť údaje o adresátoch.
Funkcia pre vyhľadávanie partnerov : umožňuje užívateľovi vyhľadávať adresátov podľa nasledovných kritérií : domáci partner, zahraničný partner.
2.2.6 Analýza oblasti diplomoviek, projektov a štátnych skúšok :
vypracoval ( Juraj Lányi )
Z principiálneho hľadiska ide o 2 nezávislé evidencie – evidencia projektov (pokrýva ročníkové, tímové a diplomové projekty, tiež aj diplomové práce) a evidencia š
tátnych skúšok.
Popis tabuliek a ich atribútov
Tabuľka textov tém projektov
V tejto tabuľke budú evidované témy projektov vo fáze návrhu témy a aj po zadaní konkrétnym študentom.
id LONG ID témy
navrhovatel LONG identifikacia, kto tému navrhol
navrhnuty DATE kedy ho navrhol
zadanie BOOL príznak, či ide o zadanie, alebo len o návrh
typ CHAR(1) typ projektu - ročníkový, tímový, diplomový alebo
diplomová práca
text VARCHAR samotný text témy
max_pocet INT maximálny počet študentov, ktorým môže byť priradená
Tabuľka projektov
V tejto tabuľke budú evidované jednotlivé projekty všetkých druhov (ročníkové, tímové, diplomové projekty a diplomové práce).
id LONG ID projektu
nazov CHAR(100) názov projektu
predmet LONG identifikácia príslušného predmetu
student LONG identifikácia študenta
veduci LONG identifikácia vedúceho
tema LONG identifikacia textu temy
recenzent LONG identifikácia recenzenta
zadany DATE dátum, kedy bol zadaný
odovzdanie DATE určený dátum odovzdania
odovzdany DATE dátum, kedy bol projekt odovzdaný
hod_ved INT hodnotenie vedúceho
hod_rec INT hodnotenie recenzenta
hod_obhaj INT hodnotenie obhajoby
Tabuľka štátnych skúšok
V tejto tabuľke budú evidované všetky vykonané aj plánované štátne skúšky.
id LONG ID štátnej skúšky
nazov CHAR(50) názov štátnej skúšky
datum DATE dátum konania
rocnik INT ročník
termin INT určenie, či ide o riadny alebo opravný termín
Tabuľka komisií štátnych skúšok
V tejto tabuľke bude evidované personálne zloženie komi
sií jednotlivých štaátnych skúšok.
id LONG ID komisie
statnica LONG identifikácia štátnice
predseda LONG identifikácia predsedu komisie
clen1 LONG indentifikácia ďalších členov komisie
clen2 LONG
clen3 LONG
clen4 LONG
miestnost CHAR(20) určen
ie miestnostizaciatok DATE čas začiatku skúšky
Tabuľka hodnotení štátnic
V tejto tabuľke sú uchovávané pridelené výsledné hodnotenia študentov na príslušnej štátnej skúške.
Id LONG ID hodnotenia
student LONG identifikácia študenta
statnica LONG identifikácia štátnice
hodnotenie INT hodnotenie štátnice
Prepojenie na externé tabuľky: tabuľka študentov, zamestnancov, predmetov.
Tabuľka rozdelenia študentov
V tejto tabuľke je uchovávané pridelenie študentov k jednotlivým komisiam príslušnej št
átnej skúšky.
Id LONG ID rozdelenia
student LONG identifikácia študenta
statnica LONG identifikácia štátnice
komisia LONG identifikácia komisie
Prepojenie na externé tabuľky: tabuľka študentov, zamestnancov, predmetov.
Funkcionalita pre projekty
Prezeranie tém projektov. (všetci užívatelia)
Táto funkcia slúži pre všeobecnú informovanosť pedagógov aj študentov.
Pridávanie, modifikácia a mazanie tém projektov. (pracovníci katedry)
Táto skupina funkcií umožní pracovníkom katedry navrhnúť tému pre konkrétny projekt. Pokiaľ je už téma bola zadaná študentovi, je umožnené ju zmeniť alebo zmazať len vybraným pracovníkom katedry. Téma nemôže byť vymazaná, ak je priradená zadaniu projektu.
Prezeranie zadaní. (všetci užívatelia)
Táto funkcia slúži pre všeobecnú informovanosť pedagógov aj študentov.
Zadávanie projektov študentom, odovzdávanie projektov, hodnotenie
projektov. (pracovníci katedry)
Tieto funkcie slúžia pracovníkom katedry pre zadanie projektu a následné súvisiace evidencie.
Zisťovanie neo
dovzdaných projektov, nevybraných zadaní. (pracovníci katedry)Tieto funkcie umožňujú zistiť nesplnenie si povinností študentov.
Náhodné pridelenie zadaní študentom, ktorí si nevybrali zadanie. (pracovníci katedry)
Táto funkcia umožňuje náhodnym spôsobom zadať dostupné témy projektov tým študentom, ktorí si v stnovenom čase nezvolili tému zadania.
Funkcionalita pre oblasť štátnych skúšok
Pridanie, zmena a vymazanie štátnej skúšky. (oprávnení pracovníci)
Zadanie a zmena komisií k štátnej skúške. (oprávnení pracovníci)
Zadanie a zmena rozpisu študentov. (oprávnení pracovníci)
Výpis zloženia komisií.
(všetci užívatelia)Výpis rozpisu študentov. (všetci užívatelia)
Zadanie hodnotení študentov. (oprávnení pracovníci)
Výpis výsledných hodnotení študentov. (všetci užívatelia)