FAKULTA INFORMATIKY A ELEKTROTECHNIKY, SLOVENSKÁ TECHNICKÁ UNIVERZITA BRATISLAVA

 

GRAFICKÁ PREZENTÁCIA ZÁKLADOV FYZIKY

(Tímový projekt – ponuka)

 

 

Tím:
Bc. Peter Kolláth
Bc. Pavel Machyniak
Bc. Martin Malík
Bc. Juraj Spál
Mgr. Ester Tesáková

1. ročník inžinierskeho štúdia SI
1998/1999

 

Obsah

 

1. Predstavenie členov tímu

2. Motivácia

3. Hrubý návrh projektu

4. Predpokladané zdroje

5. Zoradenie tém podľa priority

6. Navrhovaný termín stretávok

7. Návrhy zmien

 

1. Predstavenie členov tímu

Všetci členovia nášho tímu sú poslucháčmi 1. ročníka inžinierskeho štúdia, odboru Informatika – Softwarové inžinierstvo

Bc. Peter Kolláth

Počítačom sa venuje od r. 1987. Už na strednej škole pracoval na grafickej vizualizácii 3D funkcií. V 1. roč. FEI STU pracoval na zadaní „Vizualizácia elektrických siločiar“, čo sú skúsenosti vhodne využiteľné pri práci na danej téme projektu. Zaujíma sa o multimédiá, Internet, venuje sa tvorbe web-stránok.

Bc. Pavel Machyniak

Tiež sa aktívne zaujíma o počítače, počítačovú grafiku a v poslednom čase aj multimédia. Programuje v jazyku Basicu, v Pascale, C/C++. Vytvoril viaceré multimediálne aplikácie, napr. program MPFree - prehrávač hudobných súborov *.MOD. Ročníkový projekt P.Machyniaka „Transformácie objektov v 2D grafike” a diplomový projekt „Modelovanie 3D scény pomocou bezierových plôch“ sa, ako už z názvu vyplýva, sa týkajú počítačovej grafiky, ktorej sa venuje aj profesionálne – pracuje vo firme a spolupodieľa sa na tvorbe programového balíku pre zber, spracovanie a vizualizáciu dát (grafika).

Bc. Martin Malík

Ako študent FEI STU sa už dlhšiu dobu aktívne zaujíma o výpočtovú techniku, a to nielen o software, ale aj o hardware. Popri štúdiu tiež sa tiež spolupodieľal na tvorbe rôznych antivírových aj systémových programov, čo sú prednosti, ktoré tím môže využiť pri inštalácii výsledného produktu. Je autorom sharewarového programu HWInfo.

Bc. Juraj Spál

Intenzívne sa zaujíma o tvorbu softwaru, programuje v assembleri, Pascale, C/C++, Direct X, tejto téme sa venuje aj v svojom diplomovom projekte. Už dva roky pracuje popri štúdiu, venuje sa tvorbe databázových aplikácií pod operačným systémom Windows 95, má teda tiež skúsenosti s prácou vo väčšom kolektíve.

Mgr. Ester Tesáková

Programuje v C/C++, Pascale, nad databázami SQL. Vyštudovala pedagogický smer Matematika-Informatika, takže má štátnicu z pedagogiky a skúsenosti z pedagogickej praxe. Po skončení VŠ pedagogickej dva roky pracovala ako programátorka s databázami, čím nadobudla skúsenosti nielen odborného charakteru, ale aj skúsenosti s prácou v tíme, s komunikáciou s kolegami.

 

2. Motivácia

Uvedená téma nás zaujala hlavne svojím možným praktickým využitím. Je všeobecne známe, že náročná exaktná veda fyzika ako predmet školského vyučovania nikdy nebola masovo obľúbeným predmetom, skôr naopak, mnohí žiaci a študenti považujú fyziku za nutné zlo. Nemalú úlohu v neobľúbenosti tohto dôležitého predmetu zohráva iste aj spôsob vyučovania – na praktické experimentovanie niet času a mnohokrát ani vhodne vybavených učební, do žiakov sa obrazne povedané nalievajú poučky a vzorce…Svetoznámy pedagóg Ján Amos Komenský už pred pár storočiami (17. Stor.) v svojom diele Orbis Pictus ( Svet v obrazoch) poukazuje na fakt, že dieťa si ten-ktorý poznatok rýchlejšie a hlbšie osvojí práve vtedy, ak je tento poznatok prezentované vhodným názorným príkladom. Spojenie grafiky a exaktnej vedy poskytuje možnosti pre kvalitnejšie pochopenie základných zákonitostí fyziky spolu s hlbším pochopením odvodenia matematických vzťahov.

Je zrejmé, že do učebných osnov fyziky sa viac hodín pre konkrétne fyzikálne experimenty nezmestí, na mnohých školách ani nedisponujú špeciálnymi učebňami fyziky, nehovoriac už o tom, že veľa fyzikálnych experimentov je náročných, dokonca životu nebezpečných (trebárs názorná ukážka štiepenia jadra atómu ……). Preto by sme radi vypracovali daný projekt ako užitočný programový balík určený pre žiakov 7. a 8. ročník základných škôl (alebo gymnázií).

Nasimulované a graficky zobrazené fyzikálne experimenty sú lacné, bezpečné a názorné. Našťastie, dnes už počítače PC s operačným systémom Windows 95 nie sú na školách vzácnosťou a preto je reálna šanca pri ochote učiteľov fyziky program prakticky využívať a tak prakticky napomôcť k hlbšiemu porozumeniu preberanej látky.

Ako vyplýva z predstavenia členov tímu, zaujímame sa o počítačovú grafiku, multimédia a pod. Preto by sme radi vytvorili práve takýto multimediálny prezentačný balík, ktorý by sa dal využiť aj vo výučbe, čím by sa tento proces zatraktívnil. Oproti iným témam vidíme v tejto téme aj určitý zmysel a praktické uplatnenie, prípadne ľahké prispôsobenie pre iné databanky údajov a možné komerčné využitie, alebo využitie v prostredí internetu.

Čo sa týka prínosu spracovania danej témy pre nás, členov tímu, bude pre nás prínosom do budúcnosti zúčastniť sa aktívne na tvorbe programového balíka, spolupodieľať sa na analýze, programovaní, ladení, tvorbe dokumentácie, podeliť si úlohy, pravidelne (týždenne) sa stretávať, postupovať pri práci nad zadaním podľa istého plánu. Získané skúsenosti akoby sme našli v praxi, pri tvorbe veľkých informačných systémov, ale aj v zamestnaní v spolupráci s kolegami.

 

3. Hrubý návrh projektu

Samotný prezentačný produkt by sa mal skladať z viacerých hlavných častí:

Výčbové texty na báze HTML majú svoje výhody aj nevýhody. Sú ľahko použiteľné skoro všade. Nevýhodou je veľká “fragmentácia” na súbory, t.j. jedna stránka môže byť tvorená veľkým počtom súborov. Preto chceme začleniť všetky súbory týkajúce sa k danej téme, t.j. aj testy a demonštračný program do jedného archívneho súboru, z ktorého sa budú jednotlivé komponenty podľa potreby vyberať. Takýmto spôsobom môžeme databázu distribuovať po celom Internete. Napríklad kliknutím na odkaz na určitú tému sa počítač pripojí k serveru napr. v Amerike, stiahne (prípadne vyberie komponenty) si daný databázový súbor a užívateľ si ho prezerá, ako by bol priamo u neho.

Spomenuté myšlienky sú dosť náročné a preto budú implementované v objektovom prostredí jazyka C ++ (Microsoft Visual C++) s využitím OLE a COM.

Zo spomenutého vyplýva, že projekt bude mať minimálne 4 hlavné časti:

Čo sa týka konkrétneho obsahu programu, predbežne sme uvažovali o spracovaní týchto tém (ktoré sú súčasťou učebných osnov fyziky na ZŠ, resp. stredných školách):

 

Obr. 1

 

 

Obr. 2

 

Obr. 3

 

 

 

 

 

Obr. 4

 

 

Obr. 5

 

4. Predpokladané zdroje

Projekt budeme implementovať v najrozšírenejšom aplikačnom prostredí u nás, t.j. v prostredí Windows 95 alebo Windows NT 4.0 (t.j. Win32). Pracovať v prostredí Windows 95 je dnes najvhodnejšie riešenie pre jeho rozšírenosť a používateľskosť. Pod Windows 95 boli vytvorené niektoré grafické knižnice, ktoré komplexne združujú veľké množstvá grafických funkcií. Najpoužívanejšia grafická knižnica pod Windows 95/98 je DIRECT X. DIRECT X pre jeho rýchlosť a výkonnosť sa dnes stal štandardom grafických aplikácii. Preto najvhodnejšie prostredie navrhujeme MS Visual C++ s podporou Direct X SDK.

Programový balík budeme implementovať pomocou Microsoft Visual C++, ale konečná verzia bude mať buď inštalačný program alebo bude mať všetky potrebné knižnice prilinkované.

Pretože chceme projekt smerovať k využitiu pomocou Internetu a orientovať ho multimediálne, bude pre beh programu potrebný Internet Explorer minimálne verzia 3.02 (môže byť súčasťou inštalácie).

Pre predvedenie výsledného produktu by mal počítač spĺňať určité kritéria, ktoré sa dajú ťažko stanoviť na začiatku, pred samotnou analýzou a implementáciou. Ale v prípade, že by sme využili a implementovali všetky naše predbežné návrhy, tak by mal počítač splňať nasledovné kritéria:

 

5. Zoradenie tém podľa priority

1. Grafická prezentácia základov fyziky

2. Simulácia obchodného domu

3. KIS a FIS (databázy)

6. Navrhovaný termín stretávok

Ako členovia tímu sme sa dohodli na termíne každý týždeň štvrtok o 13.h, nakoľko tento termín nám všetkým najviac vyhovuje.

7. Návrhy zmien

Uvítali by sme, keby sme mali prístup do miestnosti určenej pre tímové projekty už od začiatku semestra (t.j. kontá by mali byť vytvorené už na začiatku semestra, a mal by byť predbežne vyhradený čas pre nás), aby sme mohli ponuku vytvárať v škole, pretože v škole je najjednoduchšie sa stretnúť pre všetkých členov tímu.


Tu sa nachádza originál dokumentu.