Implementácia prototypu |
Prototyp bol navrhnutý iba na demonštráciu charakteristických
vlastností vyvíjaného produktu. Jeho hlavným cieľom je zoznámiť používateľa
s ovládaním ako aj správaním sa celého programu. Väčšina ovládacích prvkov
je ešte nefunkčná.
Implementačné prostredie
Štruktúra prototypu
Ovládacie prvky
Prvky sa navonok správajú ako štandardnné preddefinované komponenty. Komunikujú s ostatnými oknami pomocou správ. Typy správ závisia od typu ovládacieho prvku. Správy a ich parametre sú totožné so správami štandardných prvkov, niektoré prvky navyše využívajú správy ďaľších prvkov. Všetky prvky majú nastavený príznak NOTIFY, t. j. pri každej udalosti, ktorú dokážu spracovať a môže byť dôležitá pre ostatné okná alebo prvky, vyšlú tzv. notofikačnú správu. Napríklad pri stlačení ľavého tlačidla myši nad ovládacím prvkom typu tlačidlo, vyšle sa správa BN_PUSHED, prípadne BN_CLICKED, v závislosti od štýlu (typu) tlačidla. Prvok sa môže nachádzať v štyroch stavoch:
Zatiaľ je každý typ ovládacích prvkov implementovaný v samostatnom module. V budúcnosti by sa mali všetky typy zhrnúť do jednej knižnice tak, ako je tomu v prípade štandardných ovládacích prvkov (Common controls). Minimálne požiadavky a konfigurácia
Prototyp bol navrhnutý pre grafické rozlíšenie
800x600 a silne odporúčam toto rozlíšenie, ináč sa výrazne naruší estetická
stránka programu a váš celkový dojem z neho.
Navrhované rozšírenia
Návrh grafickej časti Úvod
Postup
Popis návrhu obrazoviek
|
Informačná obrazovka pozostáva z dvoch častí
(viď obrázky nižšie).
Tento typ obrazovky je použitý pre zobrazenie informácií o programe a o autoroch, a pre Pomocníka k aplikácii. |
Obrazovka pre príklady pozostáva zo štyroch častí (viď obrázky nižšie). |
Popis návrhu ovládacích prvkov
Navrhli sme nasledujúce tri typy ovládacích prvkov: ? tlačidlo - tlačidlo existuje v štyroch stavoch (viď kapitola Implementácia prototypu), čo znamená, že pre každý stav každého tlačidla bolo treba jeden grafický návrh. Tlačidlá sú podľa funkcie farebne rozlíšené: ? modrá farba - tlačidlá systémovej ponuky ? červená farba - systémové tlačidlo koniec ? žltá farba - tlačidlá ponuky obsah ? zelená farba - tlačidlá pre spustenie príkladu ? posuvná lišta - používa sa výhradne pre textové okno, kde slúži na presúvanie sa v texte presahujúcom svojou veľkosťou veľkosť textového okna. ? trackbar - grafickým vzhľadom je tento ovládací prvok veľmi podobný posúvacej lište, avšak tento slúži na výber (zmenu) parametru v príklade Používateľská príručka Úvod Cieľom projektu je vytvoriť efektný multimediálny projekt, ktorý bude nielen pôsobivý, ale by si aj nevtieravým spôsobom získal diváka, teda používateľa. Jeho úlohou nie je vytvoriť didaktickú pomôcku pri výučbe, ale podať niektoré poznatky záujemcom o fyziku vedecko-populárnym spôsobom. To znamená priblížiť niektoré zaujímavé oblasti fyziky hravou formou a na zjednodušených modeloch fyzikálnych pokusov, simulovaných pomocou počítača, ukázať pôsobenie týchto fyzikálnych zákonov. Projekt je určený širokej verejnosti, preto aj jeho obsah a aj jeho používanie je veľmi jednoduché. Bude obsahovať niekoľko oblastí fyziky, ktoré možno nájsť v osnovách základných a strených škôl. Z každej oblasti bude k dispozícii niekoľko pokusov, či už interaktívne simulovaných alebo podaných výkladovou formou za pomoci multimediálnych efektov ako hypertext, obrázky, zvuky a animácie. Požiadavky prototypu
Spustenie prototypu
Rozhranie aplikácie
Aplikácia je celoobrazovková a nie je možné zdieľať plochu obrazovky s inými aplikáciami. Používateľské rozhranie
Grafické prvky sú špecifické aplikácii a majú odlišný dizajn od prvkov GUI Windows. No ich fungovanie je rovnaké ako pri štandardnom rozhraní. Navyše sú jednotlivé skupiny prvkov odlíšené nielen názvom a umiestnením, ale aj farbou, ktorá je stála pre každú obrazovku aplikácie. Napríklad tlačidlo na ukončenie aplikácie je vždy červené, stála ponuka je modrá. Ostatné prvky sú žlté alebo zelené, podľa úrovne v ktorej sa nachádzajú. Každý prvok sa zaktivuje hneď, ako nad ním prejde používateľ kurzorom myši, no požadovaná akcia sa vykoná až po kliknutí ľavým tlačidlom myši. |
Stála systémová ponuka
Poskytuje užívateľovi informácie o aplikácii, o jej autoroch a pomoc pri ovládaní. Všetky tieto možnosti budú pravdepodobne riešené pomocou hypertextu. Momentálne v prototype je implementovaný len dizajn obrazovky príslušnej zvolenej akcie. Obrazovka obsahuje tlačidlo na ukončenie aplikácie, tlačidlo na návrat do hlavnej obrazovky a okno pre hypertext danej akcie. Ukončenie aplikácie V každej obrazovke aplikácie sa nachádza červené tlačidlo koniec, ktoré bezpodmienečne ukončí beh aplikácie. Výber témy a pokusu Výber tém a pokusov je implementovaný pomocou dvojúrovňového zoznamu. Ponuka obsah obsahuje zoznam prístupných statí. Po výbere jednej z nich sa pre danú stať zobrazí zoznam prístupných pokusov a prezentácií. Zavádzanie celého dvojúrovňového zoznamu bude prebiehať zo súboru na disku. Momentálne v prototype sú natvrdo dané položky a slúžia len ako príklad fungovania aplikácie. Ani zoznam statí nie je skutočný. Po výbere konkrétneho pokusu alebo prezentácie
sa objaví obrazovka pokusu alebo prezentácie.
|
Obrazovka pokusu alebo prezentácie
Táto časť aplikácie nie je funkčná v prototype, len ukazuje návrh okna pokusu a jeho ovládanie. Je tu tlačidlo návratu do hlavnej obrazovky, tlačidlo ukončenia aplikácie, okno pre hypertext k danému pokusu, prvky grafického rozhrania pre parametre simulovaného pokusu a okno pre animáciu alebo simulovaný pokus. O toto okno sa bude deliť aplikácia s jedným z jej pomocných procesov. |