špecifikácia požiadaviek
Úvod
Užívateľské rozhranie
Implementované pokusy
Plán projektu
Použitá literatúra
Úvod
Motto
Ku výberu témy sme pristupovali s predstavou vytvoriť efektný multimediálny projekt, ktorý by bol nielen pôsobivý ale by si aj nevtieravým spôsobom získaval diváka (žiaka, študenta, iného záujemcu). Myslíme si, že práve fyzika je vedou, ktorá môže nevhodnou prezentáciou žiakov zbytočne odradiť. Naopak dobrá, pútavá prezentácia si nejedného záujemcu získa a vzbudí v ňom záujem aj o hlbšie spoznanie jej tajov.

Grafická prezentácia základov fyziky - výukový program bude pozostávať z jednotlivých pokusov, ktoré budú zjednotené spoločným užívateľským rozhraním. Celý systém bude implementovaný v jazyku C++ pod operačným systémom Windows 98 v prostredí MS Visual C++ 5.0, pokusy aj užívateľské rozhranie budú používať DirectX. Nároky na hardvér ostávajú nezmenené z  časti PONUKA.

Užívateľské rozhranie
Bude realizované ako samostatná časť, ktorá bude spúšťať jednotlivé pokusy. Rozhodli sme sa pre formu interaktívneho 3D prostredia, v ktorom si užívateľ vyberie pokus a následne ho spustí.
Pokusy budú reprezentované na plôške pravidelného mnohostena ako nadpis alebo obrázok, výber bude spočívať v interaktívnom natočení mnohostena a intuitívnym výberom pokusu. Ovládanie bude ako v počítačových hrách - pomocou myši alebo klávesnice.

Po spustení aplikácie sa na obrazovke objaví pravidelný mnohosten, ktorého steny budú reprezentovať jednotlivé témy. Mnohosten sa bude otáčať tak, aby vždy bola nastavená práve jedna téma. Nastavená téma bude tá, ktorá je reprezentovaná stenou mnohostena, ktorá je práve natočená ku divákovi (je rovnobežná s obrazovkou). Na potvrdenie výberu témy poslúži „kliknutie“ myšou alebo klávesom Enter.

Implementácia užívateľského rozhrania je prioritou nášho tímu v tomto semestri. Budú na ňom spolupracovať všetci členovia tímu.

Implementované pokusy
Členovia tímu sa dohodli, že budú implementovať dva až tri (podľa náročnosti) pokusy z následne uvedených.

 Odraz telesa od podložky: ( teleso – guľa )
 hmotnosť telesa, pružnosť odrazu, uhol podložky, gravitačné zrýchlenie
 Pôsobenie odstredivej sily na auto na naklonenej kruhovej dráhe:
 hmotnosť auta, polomer zakrivenia, rýchlosť auta, naklonenie vozovky
 Vrh guľou: hmotnosť gule, vektor rýchlosti vrhu, gravitačné zrýchlenie, vektor rýchlosti vetra
 Simulácia troj a štvortaktných spaľovacích motorov
 Demonštrácia frekvenčnej a amplitúdovej modulácie zvukového vlnenia
 Plošné vlnenie na hladine vody
 Výpočet dráhy pohybu planéty okolo Slnka
 Zákon zachovania hybnosti  ( pružná, nepružná zrážka )
 Kyvadlá (guličky)
 Zrážka mäkkej lopty s tvrdým telesom
 Pohyb rakety (vo vákuu, v atmosfére)
 Odpudzovanie magnetov
 Princíp obrazovky – regulácia toku elektrónov
 Akustické meniče – reproduktory (premena energie – princíp)
 Tranzistorový jav – princíp
 Váženie Zeme
 Pohyb vozíka v smere naklonenej roviny
 Zmena ťažiska zaveseného telesa (vyvažovanie pomocou závaží)

Je úlohou každého člena tímu spracovať danú tému (pokus) čo najpútavejšie. Maximalizovať snahu o čo najväčšiu možnú mieru interaktivity – možnosti zasahovať diváka do študovaného javu. Konkrétne ide o snahu pokusoch nechať čo najviac parametrov pokusov na nastavovanie divákovi.
Bližšej špecifikácií pokusov a ich implementácii sa tím bude venovať v letnom semestri.

Plán projektu
Plán práce tímu od 8. týždňa semestra do konca zimného semestra:
8. Týždeň
- Vypracovanie dokumentácie špecifikácie riešenia spolu s hrubým návrhom (kompletizáciou poverený Miloslav Bahna a Vladimír Böhmer)
- Zverejnenie www stránky tímu číslo 5
9. Týždeň
- Odovzdanie posudku špecifikácie a hrubého návrhu iného tímu (zodpovedný Vladimír Böhmer)
- Začiatok práce na implementácii užívateľského rozhrania (vedie Juraj Antal)
- Aktualizácia www stránky
10. Týždeň
- Konzultácie a testovanie užívateľského rozhrania (Peter Bukovský a Peter Čapkovič)
- Pokračovanie práce na užívateľskom rozhraní
- Aktualizácia www stránky
11. Týždeň
- Konečná verzia prototypu užívateľského rozhrania
- Príprava na prezentáciu prototypu (Miloslav Bahna)
- Aktualizácia www stránky
12. Týždeň
- Odovzdanie prototypu užívateľského rozhrania spolu s dokumentáciou
- Prezentácia prototypu užívateľského rozhrania (Miloslav Bahna)
Použitá literatúra
R.P. Feynman, R.B.Leighton, M. Sands:  Feynmanove prednášky z Fyziky I-V, ALFA, Bratislava, 1989

P. Čapko:     Fyzika v príkladoch, Sapientia, Bratislava, 1993