Zápisy projektu tímu 01 - zimný semester
Hlavná stránka
Zápisy:
Zápis č. 1 - 4. týždeň, 15.10.1998
Tímový projekt – Tím č. 1
|
KIS
– Katedrový rozvrh |
Zápis č. 1
|
Dátum |
15.10.1998 |
Počet strán |
1 |
Čas |
13:00 |
Prítomní |
ing.
Kapustík Ivan (ped. vedúci) |
Kováč
Artúr |
Chorvatovič
Michal |
Rajčan
Štefan |
Kečkéš
Ladislav |
Tamajka
Dušan |
Zápis vypracoval |
Rajčan Štefan |
Na stretnutí získané poznatky:
- O termíne stretnutia tímu - pondelok 13:00 - 16:00 , v lab. D132.
- Potrebné informovať neprítomných členov tímu o prvom stretnutí v lab. D132.
- V rámci KIS-u sa tím bude špeciálne zaoberať riešením problému rozvrhu hodín.
- Hlavným zdrojom informácií pre tvorbu rozvrhu hodín budú: pani ing. Bieleková a pani ing. Husárová.
- Uvažovalo sa nad hodnotením ponuky za ktorú tím získal 24 bodov z možných 30. Členovia tímu sa sami musia dohodnúť ako body budú rozdelené.
Zápis č. 2 - 5. týždeň, 19.10.1998
Tímový projekt – Tím č. 1
|
KIS
– Katedrový rozvrh |
Zápis č. 2
|
Dátum |
19.10.1998 |
Počet strán |
2 |
Čas |
13:05 |
Prítomní |
ing.
Kapustík Ivan (ped. vedúci) |
Kováč
Artúr |
Chorvatovič
Michal |
Rajčan
Štefan |
Kečkéš
Ladislav |
Tamajka
Dušan |
Zápis vypracoval |
Rajčan Štefan |
Na stretnutí získané poznatky:
- Potrebné informovať neprítomných členov tímu o stretnutiach tímu v lab. D132.
- Hlavným zdrojom informácií pre tvorbu rozvrhu hodín budú: pani ing. Bieleková a pani ing. Husárová (kvôli návšteve akreditovacej komisie z Londýna informovanie plánovať ku koncu týždňa).
- Pozrieť sa na súčasné vyriešenia problému implementácie rozvrhu hodín v predošlých tímových projektoch KIS-u s cieľom analýzy možnosti pripojenia sa na systém a využívania jeho bázy údajov potrebných pre rozvrh hodín. Zapísať zistené poznatky.
- Analyzovať aktuálnu implementáciu fakultného rozvrhu hodín. Zapísať zistené poznatky.
- Pozrieť čo umožňujú jednotlivé implementačné prostredia (brať do úvahy že na KIVT-e je hlavný katedrový server Unix-ovský server). Základnou požiadavkou integrovaného prostredia je, aby umožňovalo zadať vstup do systému s možnosťou zapnutia kontroly pri rozličných obmedzeniach, buď hneď na začiatku, alebo po zadaní všetkých vstupov (príklad obmedzenia: jeden prednášateľ v dvoch miestnostiach v ten istý čas).
- V prípade rozhodnutia sa pre konkrétne implementačné prostredie, informovať sa či pani ing. Bielekovej a pani ing. Husárovej zodpovedá implementačné prostredie.
- Každému členovi tímu prideliť konkrétnu úlohu, ktorú by mal realizovať do nasledujúceho stretnutia tímu.
- Zvoliť vedúceho tímu.
- Zápis zo stretnutia, tiež aj ostatné dokumentácie vypracovávať vo dvoch exemplároch.
Behom týždňa splnené:
- Členovia tímu: Dušan Tamajka a Michal Chorvatovič informovaní o stretnutiach tímu.
- Kvôli návšteve akreditovacej komisie z Londýna , pre neprítomnosť dvoch členov tímu a tiež pre nedostatok konkrétnych odborných otázok, členovia tímu (L. Kečkéš, A. Kováč a Š. Rajčan) rozhodli , že splnenie druhého bodu sa prenechá na nasledovný týždeň.
- Vo štvrtok 22.10.1998, D. Tamajka, A. Kováč, Š. Rajčan sa stretli s pani RNDr. Valériou Šimákovou ohľadom tretieho bodu. Pri tomto stretnutí boli analyzované dva tímové projekty KIS-u vypracované tímom č.15 a tímom č.12 zo š. r. 1997/98. K získaniu konkrétnych poznatkov poslúžil iba tímový projekt tímu č.15.
Získané poznatky:
- Databáza potrebná ako vstup pre rozvrh hodín pozostáva z tabuliek entít (rozvrh, miestnosť, štud_krúžok, krúžok, prednášajúci, predmet, študent) ktoré sú poprepájané medzi sebou.
- Tabuľka rozvrh obsahuje jednotlivé ID (identifikačné čísla): rozvrhu, miestnosti, štud_krúžku, prednášajúceho, predmetu, ďalej obsahuje čas kedy sa má začínať hodina a tiež údaj či ide o prednášku alebo cvičenie.
- Tabuľka miestnosť obsahuje ID, názov posluchárne ak sa jedná o prednášku, alebo o laboratórium ak ide o cvičenie.
- Tabuľka štud_krúžok obsahuje ID krúžku, ID jednotlivých študentov, ktorí patria do tohoto krúžku, ID predmetov, tiež môže nepovinne obsahovať aj ID miestnosti.
- Tabuľka krúžok obsahuje ID všetkých krúžkov a názvy krúžkov.
- Tabuľka prednášajúci obsahuje ID, meno, priezvisko každého prednášajúceho, tiež predmety ktoré prednáša.
- Tabuľka predmet obsahuje ID, názov predmetu, počet kreditov.
- Tabuľka študent obsahuje: ID , meno, priezvisko každého študenta.
Na tomto stretnutí bola tiež prejednávaná otázka či rozvrh hodín bude používať bázy údajov, ktoré sa získajú z KIS-u na implementácii ktorého sa podieľajú iné tímy, alebo si vytvoríme vlastnú simulačnú bázu údajov. Ohľadom tejto otázky pani RNDr. Valéria Šimáková zdôraznila, že by bolo lepšie použiť vlastnú simulačnú bázu, aby nedošlo ku kolízii pri použití t.j. výmene údajov medzi dvomi tímami.
Ďalej, pri prezeraní aktuálneho fakultného rozvrhu hodín prišli sme k záveru, že nám bude slúžiť ako pomôcka na priebežné informovanie ohľadom otázok s ktorými sa stretneme pri implementácii rozvrhu a aj v prípade keď nebude možno informácie tohoto druhu získať od personálu, ktorý pracuje s rozvrhom.
Zápis č. 3 - 6. týždeň, 26.10.1998
Tímový projekt – Tím č. 1
|
KIS
– Katedrový rozvrh |
Zápis č. 3
|
Dátum |
26.10.1998 |
Počet strán |
2 |
Čas |
13:05 |
Prítomní |
ing.
Kapustík Ivan (ped. vedúci) |
Kováč
Artúr |
Chorvatovič
Michal |
Rajčan
Štefan |
Kečkéš
Ladislav |
Tamajka
Dušan |
Zápis vypracoval |
Rajčan Štefan |
Na stretnutí získané poznatky:
Rozvrh by mal byť takto navrhnutý:
- Aby sa dalo efektívne prehľadávať, prezerať, prípadne aby sa dali tlačiť potrebné údaje vzhľadom na štyri entity:
- miestnosť,
- prednášajúci,
- predmet,
- krúžok.
- Prehľadávanie by malo byť umožnené pod rozličnými OS, spôsobom browser-ov, pomocou ktorých vlastne pristúpime do bázy údajov, vyberieme príslušný údaj a zobrazíme ho.
- Modifikácie bázy dát môže robiť iba jedna osoba v reálnom čase.
- Pri modifikácii údajov použiť virtuálne zmeny. Keď sa tvorca rozvrhu rozhodne, že je modifikácia dobrá, vykoná sa zmena aj v báze údajov, inak nie.
Na stretnutí rozhodnuté:
- Rozvrh hodín bude používať simulačnú bázu dát, vytvorenú naším tímom. V budúcnosti ďalším krokom pri zdokonaľovaní systému môže byť prepojenie bázy dát KIS-u s mechanizmom rozvrhu hodín, ktorý spracováva tieto dáta.
- Na vytváranie databázových tabuliek sa použije pravdepodobne MS Access.
- Na získavanie údajov z bázy dát sa použije protokol ODBC.
- Zistiť ohľadom rozvrhu, aké požiadavky plynú:
- z katedry,
- zo strany študentov,
- zo strany fakulty,
- ako nastaviť dialóg s užívateľom prostredníctvom hlavného menu, alebo podobne.
- Spisovať všetky:
- vstupy
pre rozvrh,
- výstupy
(čo sa má tlačiť, ako sa tlačí atď.),
- kontroly
(ako zapínať a vypínať, ktoré nechať automaticky zapnuté a či zobraziť ktoré sú zapnuté a ktoré vypnuté).
Behom týždňa splnené:
- Získané požiadavky z katedry:
- Prednášatelia a cvičiaci sa priraďujú keď je rozvrh prednášok a cvičení už vypracovaný.
- Prednáška je automaticky viazaná za prednášajúceho (požiadavka je aby toto bolo modifikovateľné).
- Študent je viazaný za krúžok, takže zvláštne údaje vzhľadom na študentov nie sú potrebné, všetky manipulácie sa budú vykonávať s krúžkami.
- Výmena študentov v krúžkoch z pohľadu rozvrhu hodín nie je zaujímavá.
- Požiadavky na výstupy (výstup na obrazovku, tiež výstup na tlačiareň):
- obsadenie miestností,
- rozvrh pre prednášateľa resp. cvičiaceho,
- rozvrh daného predmetu,
- rozvrh krúžkov,
- ročníkový rozvrh - všetky krúžky naraz (napr., ak máme 18 krúžkov, vytlačiť ktorý krúžok má kedy cvičenia a z akého predmetu)
- Ohľadom bodu č. 8 zo zápisu č. 2 za vedúceho tímu navrhnutý Tamajka Dušan.
Zápis č. 4 - 7. týždeň, 2.11.1998
Tímový projekt – Tím č. 1
|
KIS
– Katedrový rozvrh |
Zápis č. 4
|
Dátum |
2.11.1998 |
Počet strán |
1 |
Čas |
13:05 |
Prítomní |
ing.
Kapustík Ivan (ped. vedúci) |
Kováč
Artúr |
Chorvatovič
Michal |
Rajčan
Štefan |
Kečkéš
Ladislav |
Tamajka
Dušan |
Zápis vypracoval |
Rajčan Štefan |
Na stretnutí získané poznatky:
Pre zaraďovanie neštandardných predmetov (napr. Tímový projekt) do rozvrhu bolo navrhnuté toto riešenie: chápať tím ako zvláštny krúžok a vo vzťahu k rozvrhu s ním pracovať ako s obyčajným krúžkom.
- Z predchádzajúceho bodu vyplýva potreba možnosti zobrazovať viacero krúžkov naraz na jednom rozvrhu. Napríklad, ak študent patrí do krúžku č. 3 a tímu č. 2 (chápaného ako zvláštny krúžok), zobrazí si rozvrh pre oba krúžky.
- Pre zobrazovanie požadovaných informácií na rozvrhu boli navrhnuté filtre, pomocou ktorých si používateľ zvolí akú kombináciu entít (ročník, krúžok, predmet, miestnosť) chce vidieť spolu na rozvrhu. Kombinovanie entít by malo byť umožnené pomocou dvoch základných logických funkcií: AND a OR.
- Pri zadávaní položiek do rozvrhu by malo byť v čo najväčšej miere uľahčené presúvanie, modifikácia a kopírovanie už zadaných údajov. Bol zvolený nasledujúci postup: používateľ najskôr označí všetky okienka rozvrhu, ktorým chce priradiť spoločný atribút. Požadovaný atribút sa potom priradí všetkým okienkam naraz.
Rozdelenie úloh do ďalšieho stretnutia:
- vypracovanie špecifikácie: Artúr a Štefan,
- vypracovanie analýzy: Laco,
- vypracovanie hrubého návrhu: Michal a Dušan.
Behom týždňa:
- Vo štvrtok 05.11.98 stretnutie ohľadom plnenia a poradenia sa o rozdelených úlohách.
- Protkol ODBC a databázový systém MS Access nemožno použiť v Unix-ovskom prostredí, ktoré je majoritným prostredím na katedre.
- Ak budeme tím chápať ako krúžok bude znemožnená kontrola toho, či nejaký študent nemá viacero povinností v rovnakom čase.
Riešenie: kontroly vykonávať na úrovni študentov (výpočtovo náročné).
Zápis č. 5 - 8. týždeň, 9.11.1998
Tímový projekt – Tím č. 1
|
KIS
– Katedrový rozvrh |
Zápis č. 5
|
Dátum |
9.11.1998 |
Počet strán |
1 |
Čas |
13:05 |
Prítomní |
ing.
Kapustík Ivan (ped. vedúci) |
Kováč
Artúr |
Chorvatovič
Michal |
Rajčan
Štefan |
Kečkéš
Ladislav |
Tamajka
Dušan |
Zápis vypracoval |
Rajčan Štefan |
Na stretnutí rozhodnuté:
- Body získané za vypracovanie a prezentáciu ponuky (celkovo 24 b.) boli rozdelené nasledovne:
- Chorvatovič Michal 6 b.
- Kečkéš Ladislav 4 b.
- Kováč Artúr 4 b.
- Rajčan Štefan 4 b.
- Tamajka Dušan 6 b.
- Vo štvrtok 12.11.98 stretnutie ohľadom rozdelenia nových úloh a výmeny dokumentácie s tímom č.2.
- Ohľadom problému nemožnosti použitia protokolu ODBC a databázového systému MS Access v Unix-ovskom prostredí, ktoré je majoritným prostredím na katedre, v konzultácii s ing. Kapustíkom dohodnuté, že rozvrh hodín sa predsa bude implementovať pomocou hore spomínaných vývojových prostriedkov a samá funkčnosť rozvrhu sa vyskúša v miestnosti D132.
- Za vedúceho tímu zvolený: Chorvatovič Michal.
V priebehu týždňa splnené:
- Rajčan Š. vypracoval špecifikáciu požiadaviek.
- Kečkéš L. vypracoval analýzu požiadaviek.
- Chorvatovič M. a Tamajka D. vypracovali hrubý návrh riešenia, upravili špecifikáciu a analýzu požiadaviek a zjednotili všetko do jedného dokumentu.
- Kováč A. má za úlohu priebežne aktualizovať web-stránku tímu.
- Vo štvrtok 12.11.98 sa pomocou preberacieho protokolu vymenila dokumentácia špecifikácie a analýzy požiadaviek a hrubý návrh riešenia problému s tímom č. 2. Členovia tímu majú do nasledovného stretnutia (16.11.98 pondelok) vypracovať posudok na dokumentáciu tímu č. 2.
Zápis č. 6 - 9. týždeň, 16.11.1998
Tímový projekt – Tím č. 1
|
KIS
– Katedrový rozvrh |
Zápis č. 6
|
Dátum |
16.11.1998 |
Počet strán |
1 |
Čas |
13:05 |
Prítomní |
ing.
Kapustík Ivan (ped. vedúci) |
Kováč
Artúr |
Chorvatovič
Michal |
Rajčan
Štefan |
Kečkéš
Ladislav |
Tamajka
Dušan |
Zápis vypracoval |
Rajčan Štefan |
Na stretnutí získané poznatky:
Ohľadom vypracovania posudku k projektovej dokumentácii tímu č. 02, povedané bolo:
- hodnotiť štruktúru dokumentu,
- hodnotiť formálnu stránku dokumentu,
- hodnotiť obsahovú stránku dokumentu,
- hodnotiť aj kladné aj záporné vlastnosti dokumentu,
- v prípade záporných pripomienok, zdôvodniť pripomienku a navrhnúť riešenie,
- posudok vypracovať z hľadiska tímu návrhárov, ktorý by napr. mal prevziať projektovú dokumentáciu od tímu č. 02 a pokračovať vo vývoji systému,
- posudok ako vypracovaný dokument mal by obsahovať:
- názov dokumentu (možný názov: "Posudok k projektovej dokumentácii tímu č. 02" ),
- naznačiť, ktorý tím vypracoval posudok a v akom zložení,
- stať: Hodnotenie štruktúry dokumentu,
- stať: Hodnotenie formálnej stránky dokumentu,
- stať: Hodnotenie obsahovej stránky dokumentu,
- stať: Celkový pohľad na dokument,
- dokument by mal byť rozsahu minimálne A4 - formát.
V priebehu týždňa splnené:
- Tím vypracoval posudok k projektovej dokumentácii tímu č. 02.
- Vo štvrtok 19.11.1998 sa formou preberacieho protokolu vymenil dokument (posudok k projektovej dokumentácii) s tímom č. 02, taktiež jeden exemplár dokumentu odovzdaný bol ped. vedúcemu ing. Kapustíkovi.
Zápis č. 7 - 10. týždeň, 23.11.1998
Tímový projekt – Tím č. 1
|
KIS
– Katedrový rozvrh |
Zápis č. 7
|
Dátum |
23.11.1998 |
Počet strán |
1 |
Čas |
13:05 |
Prítomní |
ing.
Kapustík Ivan (ped. vedúci) |
Kováč
Artúr |
Chorvatovič
Michal |
Rajčan
Štefan |
Kečkéš
Ladislav |
Tamajka
Dušan |
Zápis vypracoval |
Rajčan Štefan |
Na stretnutí získané poznatky:
- Členovia tímu boli informovaný o spôsobe hodnotenia projektovej dokumentácie, posudku a web-stránky tímu.
- Ohľadom web-stránky tímu:
- slúži na priebežné informovanie ostatných tímov a všetkých tích, ktorí sa zaujímajú o to ako pokračuje práca na tímovom projekte,
- hodnotí sa pri každom odovzdávaní papierovej dokumentácie,
- potrebné je zverejniť plán tímu do konca semestra, s rozdelením úloh jednotlivým členom tímu.
- Ohľadom prototypu rozvrhu hodín potrebné:
- určiť, ktoré časti (funkcie) bude obsahovať,
- určiť ako bude vyzerať užívateľské rozhranie t.j., ako bude vyzerať editovanie rozvrhu (či to bude pomocou menu, tabulátorov alebo okien), kde sa čo bude vkladať a kde sa to bude zobrazovať atď.,
- vypracovať podrobný návrh riešenia problému,
- vypracovať dokumentáciu (podrobná používateľská príručka so vstupmi a výstupmi).
- Ohľadom pripomienok v posudku na projektovú dokumentáciu:
- analyzovať a reagovať na každú pripomienku,
- vylepšiť špecifikáciu, analýzu a hrubý návrh,
- k pôvodnej projektovej dokumentácii, pridať dokument s názvom: „Korekcie dokumentu na základe posudku".
Rozdelenie úloh do ďaľšieho stretnutia:
- M.Chorvatovič - reagovať na pripomienky z posudku k projektovej dokumentácii.
- D.Tamajka - návrh štruktúry prototypu a výber častí, ktoré prototyp bude obsahovať.
- A.Kováč - aktualizovať web-stránku tímu:
- pridať plán tímu,
- pridať prvotnú špecifikáciu.
- Š.Rajčan - návrh funkcií pri vytváraní rozvrhu hodín.
Zápis č. 8 - 11. týždeň, 30.11.1998
Tímový projekt – Tím č. 1
|
KIS
– Katedrový rozvrh |
Zápis č. 8
|
Dátum |
30.11.1998 |
Počet strán |
1 |
Čas |
13:05 |
Prítomní |
ing.
Kapustík Ivan (ped. vedúci) |
Kováč
Artúr |
Chorvatovič
Michal |
Rajčan
Štefan |
Kečkéš
Ladislav |
Tamajka
Dušan |
Zápis vypracoval |
Rajčan Štefan |
Na stretnutí získané poznatky:
- Členovia tímu boli informovaní o počte bodov, ktoré tím získal za odovzdanú dokumentáciu. Z možných 75 bodov,
tím získal 55 bodov, hodnotenie jednotlivých dokumentov bolo nasledovné:
- projektová dokumentácia –10 bodov,
- posudok –3 body,
- web-stránka –7 bodov.
Pri rozdeľovaní bodov členom tímu treba brať do úvahy, že maximálny počet bodov pre jedného člena vynáša 17 bodov.
V priebehu týždňa splnené:
- testovalo vývojové prostredie: Borland JBuilder Professional,
- analyzoval návrh funkcií na vytváranie rozvrhu hodín,
- dokončil dokument s názvom: „Korekcie dokumentu na základe posudku",
- aktualizovala web-stránka tímu.
Úloha do ďaľšieho stretnutia:
- k pôvodnej projektovej dokumentácii, pridať dokument ako zvláštnu kapitolu s názvom: „Korekcie dokumentu na základe posudku".
Zápis č. 9 - 12. týždeň, 7.12.1998
Tímový projekt – Tím č. 1
|
KIS
– Katedrový rozvrh |
Zápis č. 9
|
Dátum |
7.12.1998 |
Počet strán |
1 |
Čas |
13:05 |
Prítomní |
ing.
Kapustík Ivan (ped. vedúci) |
Kováč
Artúr |
Chorvatovič
Michal |
Rajčan
Štefan |
Kečkéš
Ladislav |
Tamajka
Dušan |
Zápis vypracoval |
Rajčan Štefan |
Na stretnutí získané poznatky:
Do nasledovného stretnutia tímu (13-ty týždeň) potrebné je vypracovať:
- funkčnú verziu prototypu (prototyp má byť zameraný na používateľské rozhranie),
- dokumentáciu prototypu (podrobná používateľská príručka s opisom vstupov a výstupov),
- zverejniť prototyp spolu s dokumentáciou na web-stránku tímu.
V priebehu týždňa splnené:
Na stretnutí sa analyzovali výsledky implementácie prototypu, ktoré implementovali D.Tamajka a L.Kečkéš, vo
vývojovom prostredí Borland J Builder Professional. Z tohoto vyplynula požiadavka nainštalovať spomínané vývojové prostredie v LabD132, aspoň
na jednom stroji.
Úlohy do ďaľšieho stretnutia:
K výberu častí (funkcií), ktoré by mali byť implementované v prototype:
- na predvedenie funkčnosti prototypu môže byť vytvorená simulačná databáza,
- potrebné je predstaviť prijateľné používateľské rozhranie pri:
- vkladaní údajov,
- výbere údajov z existujúcich zoznamov,
- prehľadávaní údajov,
- zobrazovaní údajov atď.
Vzájomné predvázanie funkčného prototypu medzi tímom č.02 a naším tímom sa má uskutočniť v stredu 16.12.1998, na
stretnuí tímu č.02.
Zápis č. 10 - 13. týždeň, 14.12.1998
Tímový projekt – Tím č. 1
|
KIS
– Katedrový rozvrh |
Zápis č. 10
|
Dátum |
14.12.1998 |
Počet strán |
1 |
Čas |
13:05 |
Prítomní |
ing.
Kapustík Ivan (ped. vedúci) |
Kováč
Artúr |
Chorvatovič
Michal |
Rajčan
Štefan |
Kečkéš
Ladislav |
Tamajka
Dušan |
Zápis vypracoval |
Rajčan Štefan |
Na stretnutí získané poznatky:
- sprievodné komentáre užívateľského rozhrania prototypu napísať v slovenskom jazyku,
- vyriešiť problém zobrazenia prekrývaných cvičení, ktoré by sa mali održať v istý čas,
- potrebné určiť, ktoré entity sa budú implicitne zobrazovať v rozvrhu hodín a ktoré užívateľ dodatočne bude mať na výber,
- pri predvádzaní funkčnosti prototypu tímu č.02, robiť si poznámky a vypracovať posudok v dvoch exemplároch.
V priebehu týždňa splnené:
Na stretnutí tímu sa analyzovali výsledky implementácie prototypu, ktoré implementoval D.Tamajka, vo vývojovom prostredí Borland J Builder Professional.
Rozdelenie úloh do ďaľšieho stretnutia:
- D. Tamajka upraví časť prototypu, ktorá slúži na editovanie rozvrhu podľa jednotlivých pripomienok ped. vedúceho a ostatných členov tímu, tiež vypracuje dokumentáciu k prototypu,
- M. Chorvatovič implementuje časť prototypu na prezeranie rozvrhu,
- A. Kováč aktualizuje web-stránku tímu.
Vzájomné predvázanie funkčnosti prototypu medzi tímom č.02 a tímom č.01 sa uskutoční v stredu 16.12.1998, na stretnutí tímu č.02.
Tímový projekt
Školský rok 1998/99